Transportul public din Iași va fi modernizat cu autobuze electrice. Vor fi folosite pe traseele cu zone de deal. Investiția este asigurată de fonduri guvernamentale și europene. Licitația este programată la mijlocul lunii noiembrie
Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA) finanțează Primăria Iași cu 54.500.000 lei, fără TVA, aproape 11,3 milioane de euro pentru achiziția unui număr de 24 autobuze electrice. În estimarea bugetară este prinsă și finanțarea europeană. Ministerul va organiza licitația pe data de 10.11.2020. Noile autovehicule vor avea aproximativ zece metri lungime și vor fi adaptate la transportul public și în condiții de rampă. Consumabilele vor fi asigurate de câștigătorul licitației, pe o durată de cinci ani sau în limita a 500.000 km. Ofertantul este obligat să asigure și furnizarea unui număr de șapte stații de încărcare rapidă.
„Autobuzele electrice vor îndeplini condițiile legate de fiabilitate, securitate, confort, protecție ambientală la nivelul normelor europene actuale și vor asigura o fiabilitate ridicată, o mentenanță scăzută și o accesibilitate ușoară la agregate. Prin asigurarea funcție de diagnoză, prin fiabilitatea echipamentelor și prin calitatea materialelor utilizate la fabricarea și echiparea autobuzelor electrice nu va fi necesară revizia zilnică”, se arată în caietul de sarcini.
Autonomia autobuzelor trebuie să fie de minimum 66 kilometri, cu sistemul de încălzire sau răcire la capacitate maximă, și încărcate cu cel puțin 25 de pasageri.
Autobuzele electrice vor circula pe rutele 42 și 52, care asigură conexiunea cu zona Copou
Conform proiectului, cele zece autobuze vor circula pe rutele 42 (Copou – Tudor Vladimirescu – Poitiers – CUG 1 ) și 52 (Piața Alexandru cel Bun – Pasaj Octav Băncilă – Copou) administrate de Compania de Transport Public (CTP) Iași SA.
„Autobuzele electrice vor avea o capacitate de transport de minimum 50 de persoane din care minimum 24 pe scaune. Caroseria va fi autoportantă de tip cheson și va avea podeaua coborâtă. Nu vor fi admise trepte pe toată suprafața disponibilă pentru călătorii în picioare. Caroseria va fi garantată la coroziune minimum opt ani. Ea va fi prevăzută cu minimum două uși de acces, situate pe partea dreaptă a autobuzelor electrice, dintre care una dublă cu o lățime de minimum 1.200 mm și una cu o lățime de minimum 650 mm.
Ușa din față va fi folosită atât de călători, cât și de conducătorul auto, putând fi acționată în mod independent față de restul ușilor pentru călători. Suspensia va fi integral pneumatică, gestionată electronic, cu posibilitatea ajustării gărzii la sol pe o singură parte pentru accesul persoanelor care se deplasează cu căruciorul rulant (funcția de îngenunchiere-kneeling)”, se arată în caietul de sarcini.
Mai multe intersecții din Iași vor fi monitorizate, iar plăcuțele de înmatriculare vor fi identificate
Primăria Iași va monta camere video în principalele intersecții din Iași. Pe data de 28.10.200 este programată o licitație pentru achiziția unui număr de 200 camere de supraveghere a traficului și 16 camere de detectare a plăcuțelor de înmatriculare ale autovehiculelor. Valoarea estimată a contractului este de 1.029.411 lei, fără TVA, aproape 214.000 de euro.
„Proiectul propune echiparea a 83 de intersecții semaforizate, nedotate cu camere de monitorizare video, însă echipate cu infrastructura de fibră optică. Astfel, în infrastructura de fibră optica existentă se vor adăuga, în sistemul de monitorizare video, încă 200 de camere de supraveghere a traficului și 16 camere de detectare a plăcuțelor de înmatriculare ale autoturismelor. Pe lângă aceste 216 camere, sistemul va cuprinde și dotarea a 88 de intersecții cu surse neîntreruptibile de tensiune electrică (UPS) pentru funcționarea optimă și continuă a echipamentelor din intersecții. Sistemul va include și servere (VRM si VSM), licențe și soft de administrare pentru managementul camerelor și al spațiului de stocare”, se arată în documentația procedurii.