În acord cu sondajului e-Readiness Report 2021, realizat de Strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC evidențiază faptul că peste jumătate dintre europeni intenționează să cumpere mașini electrice în perioada următoare.
Studiul evidețiază faptul că în ultima perioadă interesul pentru vehiculele electrice este în creștere în Europa, unde 55% dintre consumatori și un procent complet (100%) dintre managerii de flote își declară tot mai frecvent intenția de a achiziționa vehicule electrice în următorii doi ani.
Mai multe mașini electrice vor fi vândute în perioada următoare
Acest interes pentru vehiculele electrice s-ar putea materializa în procentul de vânzări de astfel de mașini, care ar putea atinge 23%, mai exact 1,7 milioane de unități, din totalul vânzărilor de mașini noi până în anul 2024. În procentul acestor vânzări ar putea fi implicate cele mai importante șase piețe din Europa precum Germania, Franța, Italia, Norvegia, Spania și Elveția.
Cel mai atractiv va fi segmentul de flotă, unde se estimează o cotă de aproximativ 55% din totalul pieței de mașini electrice, principalele criterii ce vor fi luate în considerare în vederea achizițiilor fiind: reducerea amprentei de carbon, imaginea companiei și stimulentele fiscale.
„În ultimii ani consumatorii din Europa au început să devină din ce în ce mai preocupați de protejarea mediului ceea ce a dus și la creșterea interesului pentru mașinile nepoluante. Astfel, piața auto are șanse să se redreseze, după criza sanitară, și printr-o orientare mai mare către vehiculele electrice, mai ales că multe state susțin achiziția de mașini electrice și hibride prin stimulente financiare care ajung să reprezinte până la o treime din prețul de vânzare cu amănuntul al acestora pe unele piețe”, a spus Daniel Anghel, Partener, Lider pentru industria auto, PwC România.
Care sunt principalii factorii în alegerea unei mașini electrice?
La studiul celor de la Strategy& au participat peste 4.000 de consumatori și 103 corporații de dimensiuni medii și mari cu flote de vehicule de peste 100 de unități.
Printre principalii factori care au fost menționate de către cei chestionați cu privirea la aspectele care îi motivează atunci când se gândesc să cumpere o astfel de mașină electrică au fost: economia de combustibil, impactul asupra mediului și posibilitatea de a încărca mașina acasă.
Cu toate acestea au existat și contra argumente, printre care se numără: timpul de încărcare îndelungat și lipsa infrastructurii publice de încărcare.
România sprijină achiziția mașinilor electrice
În România, autoritățile încurajează șoferii să cumpere mașini electrice sau chiar hibride, arătându-și interesul și susținerea prin acordarea sprijinului de 45.000 de lei prin programul Rabla Plus, sprijin oferit sub formă de eco tichet la achiziționarea oricărui autovehicul nou electric și de 20.000 lei pentru cumpărarea unei mașini noi de tip hibrid.
Totodată șoferii români mai pot beneficia şi de facilităţi legate de taxe, impozite şi parcare.
Ieșenii apelează la programul Rabla pentru a-și cumpăra mașini noi
Încă de la începutul anului acesta, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a analizat dosarele depuse de ieșeni pentru achiziționarea de vehicule noi în anul 2021 prin programele Rabla și Rabla Plus.
Aceștia au primit noi tichete necesare cumpărării de mașini noi, beneficiarii primind în total 53 de vouchere în valoare de 885.500 de lei, cu ajutorul cărora și-au cumpărat 46 de mașini noi. Dintre acestea doar o parte dintre mașini au fost electrice hibrid și pur electrice, adică doar 16 autoturisme.