Directiva europeană 2.118/2021, care a apărut acum câteva zile în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, trebuie pusă în aplicare la nivelul UE, deci și în România (prin lege sau ordonanță), începând cu data de 23 decembrie 2023.
Astfel, pentru vătămările corporale în caz de accident se va stabili o limită minimă de 1,3 milioane de euro pentru fiecare persoană prejudiciată sau de 6,45 milioane de euro pe accident (indiferent de numărul persoanelor prejudiciate).
Totodată, pentru daunele materiale se va stabili o limită minimă de 1,3 milioane de euro pe accident (indiferent de numărul persoanelor prejudiciate).
În prezent, România aplică următoarele limite minime: pentru vătămări corporale și decese – 6,07 milioane de euro pe accident (indiferent de numărul persoanelor prejudiciate), iar pentru prejudicii materiale – 1,22 milioane de euro pe accident (indiferent de numărul persoanelor prejudiciate).
Comparatoare pentru poliţele RCA
Din 2023, în România vor putea exista comparatoare pentru poliţe RCA, care să fie certificate de autorităţi. Prin aceste aplicaţii, orice persoană care vrea să compare tarifele şi acoperirea poliţelor RCA oferite de asiguratori autorizaţi o va putea face complet gratuit. Aplicaţiile trebuie să fie independente de asiguratori.
Tot din 2023, vehiculele care azi nu au nevoie de poliţă RCA vor avea nevoie din 2023. Momentan, însă, nu se specifică pentru ce vehicule se va aplica măsura.
Reguli noi pentru situații de ordin internațional
Tot în directivă este stipulat că se vor putea cere daune direct în statul de reședință al păgubitului, atunci când asigurătorul e în insolvență și e stabilit în alt stat UE. Cu alte cuvinte, cel păgubit în România, de exemplu, va putea cere despăgubiri la autoritățile române atunci când asigurătorul celui care a provocat accidentul este în alt stat din UE și e în insolvență.
Ulterior, autoritățile de la noi vor cere sumele plătite păgubitului de la autoritățile statului în care este asigurătorul aflat în insolvență. Totodată, se vor introduce reguli asemănătoare și pentru situația în care accidentul se produce în alt stat decât statul de reședință al păgubitului. Acestea vor fi mecanisme noi de despăgubire, pentru care vor fi necesare acorduri la nivelul Uniunii Europene.