„Moartea pe Facebook“, transformată într-un obicei adorat de oameni! O tânără ieșeancă și-a băgat profesorii în ședință!

25 iul. 2022, 02:00,
Andreea Timofte, în Titlurile zilei

Claudia Denisa Furcoi este o ieșeancă, în vârstă de 21 de ani, ce a absolvit Facultatea de Litere, din cadrul Universității „Al. I. Cuza“ Iași, care, pentru lucrarea sa de licență, a ales o temă inedită, intitulată „Ritualitatea funerară în spațiul virtual“. Tânăra consideră că, în 2022, moartea unei persoane este un eveniment public, disponibil pe rețelele de socializare. Tendința „morții pe Facebook” este din ce în ce mai întâlnită.

Postările, live-urile și comentariile de părere de rău transformă cel mai vechi eveniment social al lumii într-o dramă comună. Astfel, spațiul virtual a devenit adeptul înmormântărilor.

Moartea este un dar al existenței umane, dar și un fenomen construit social.

„Moartea pe Facebook” a devenit un trend

O absolventă a Facultății de Litere din Iași a reușit să-și uimească profesorii prin tema de licență aleasă, „Ritualitatea funerară în spațiul virtual”. Claudia Denisa Furcoi a ajuns la concluzia că digitalizarea se implică acum și în cele mai intime și sacre momente din existența oamenilor, că moartea își pierde ușor, ușor sacralitatea. Așadar, a decis să abordeze un astfel de subiect tabu, dar în concordanță cu realitatea.

„Încă din copilărie, acest subiect m-a atras ca un magnet, de parcă eram un fier încins, iar la pachet a venit și dorința de a afla mai multe. Făcând parte din «generația Z», după cum am fost supranumiți, un lucru actual în viața noastră este internetul. Acesta s-a transformat dintr-o unealtă care era utilizată destul de rar, într-un lucru fără de care ne este greu să trăim. Până la momentul actual, moartea în spațiul virtual a fost un subiect abordat destul de superficial, dar eu am vrut ca lucrarea mea de licență să conțină o simbioză dintre țărmurile care m-au captat dintotdeauna, moartea și spațiul virtual“, spune Claudia Furcoi.

Tânăra susține că s-a ajuns în situația în care înmormântările sunt transmise live, pe internet.

„Am vrut să spun că oamenii desacralizează moartea prin live-urile de la înmormântări, că, uneori, pozele din comentarii, cu lumânări, sunt mai mult amuzante, decât solemne. Tehnologia aduce și beneficii, pot vedea live-ul de la înmormântare și persoanele care nu ar fi putut veni fizic. Rețelele online și mijloacele digitale au fost integrate în procesele contemporane de moarte, schimbând contextul social în care are loc moartea și stabilind o nouă cultură a memoriei ”, adaugă Claudia Furcoi.

Comemorarea a căpătat noi valențe

În lucrarea sa științifică, tânăra a cercetat ritualurile funerare de pe terenul virtual și comemorarea morților prin diverse metode.

Ceremoniile consacrate decedatului însumează diferite practici, printre care timpul dedicat doliului și demersurile premergătoare înmormântării. Cu toate acestea, de la an la an, în spațiul public, se observă că atât în timpul doliului, cât și pe perioada pregătirii de înmormântare oamenii tind să împărtășească cu internauții momentele prin care trec.

„Atunci când un om moare, lasă multe lucruri în urmă. În trecut, aceste lucruri erau păstrate ca amintire sau erau date de pomană. În prezent, pe lângă lucrurile materiale deținute, oamenii au și anumite lucruri pe tărâmul digital, aceste lucruri sunt reprezentate, în special, de conturi în informații pe diverse domenii. În trecut, astfel de conturi rămâneau latente, însă, odată cu dezvoltarea tehnologiei, unele site-uri și-au creat politici și opțiuni specializate cazului în care proprietarul moare. Cum digitalul capătă tot mai mari proporții, se va ajunge într-un punct în care vor exista foarte multe conturi inactive, inactivitate motivată prin decesul proprietarului“, susține tânăra.

Claudia menționează că printre practicile utilizate în vederea comemorării persoanei dragi au fost incluse și anunțarea în mediul online a faptului că cineva a părăsit această lume, postări ce sunt mai mult sau mai puțin sincere, cu scopul sau fără scopul de a face un prilej de strângere a mai multor reacții.

„Moartea pe Facebook” a devenit un fenomen cultural, ficționalizat, un „fetish cultural” adorat pe scară largă, este de părere ieșeanca.

Comentarii
  • Subcultura morbida.
    Un astfel de subiect al lucrarii de licenta ,daca subiect poate fi numit, este un indicator al nivelului institutiei de invatamant superior in cauza.Jalnic.Prabusit.

  • Fata asta are o problema in familie….. a avut ganduri suicidare… trist ca nu si a dat nimeni seama.

  • Multă lume proastă. Fata asta nu a făcut altceva decât sa pună o oglinda în care se vede hidosenia societății în care trăim

  • Ce profesor poate sa propuna o astfel de tema? Cand o tanara spune ca e pasionata de moarte din copilarie, e trist ca adultii nu vad adevarul.

  • Stramosii daci se bucurau. In zilele noastre a devenit o afacere la egalitate cu nuntile, botezurile.

  • O cunosc personal și pot spune că nu a fost cazul de așa ceva. Pur și simplu i s-a părut o temă prea puțin abordată în spațiul românesc, în literatura de specialitate internațională s-au făcut multe studii și s-au scris cărți pe acest subiect.

  • Sunteți jalnici, vă ascundeți după nume anonime si mai mult ca sigur nu aveți bacul luat, dar aveți nesimțire sa comentați de munca altuia.

  • În schimb, dv v-ați dat numele şi prenumele, plus cnp-ul şi adresa. Luați loc, aveți nota 3.

  • Andrei-Daniel

    Felicitari, frumos abordat!

  • Îmi place mult!

  • Alex, nu o cunosti suficient. O tanara care vorbeste despre moarte cu atata pasiune are o problema. Parintii ar trebui sa mearga urgent cu ea la psiholog. Tema este interesanta dar … fata spune ca e fascinata de acest subiect. Aici este problema!

  • … lasa fata in pace … te iei dupa ce spune? c-esti copil? … ia-te dupa cum se imbraca … o sa faca copii sanatosi …

  • as propune spre analiza psihicul comentatorilor de pe site-ul asta 🙂 e o lucrare intreaga, nu ar fi loc la socola

  • Domnu doctoru Napoleon, v-am dat eu voie sa vorbiti, Sire ? semnat : Dumnezeu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *