Mihai Solovăstru este un ieșean în vârstă de 44 de ani, pasionat de muzica rock, care, începând cu vârsta de 13 ani, a început să colecționeze discuri de vinil și casete. Pasiunea pentru muzica rock a fost insuflată, încă din copilărie, de către mama sa, care, studentă fiind la Iași, asculta muzica anilor ’60 -’70. Mihai a colecționat, de-a lungul anilor, peste 1.000 de discuri de vinil și peste 2.000 de casete.
Mihai Solovăstru este pasionat de muzică, încă din copilărie, de la vârsta de 13 ani
Mihai Solovăstru este un ieșean pasionat de rockul anilor ’60 -’70, iar copilăria sa a fost marcată de audiții pe discurile de vinil ale mamei sale, dar și de interacțiunea cu oamenii din domeniul presei și radioului, acolo unde lucra mama lui. Într-o perioadă în care accesul la muzica internațională era mai limitat, discurile de vinil aduse din afara țării erau adevărate comori la vremea aceea.
„Impulsul a început în copilărie, mai precis adolescență, a început de la mama mea care venise, în studenție, în Iași și asculta muzica anilor ’60 -’70, pe care mulți români nu prea aveau ocazia să o audă la radio sau să o vadă la TV, și atunci, de pe discuri și, ulterior, de pe casete, o ascultam. Era atracția asta, pentru că era foarte greu de găsit. Era un trafic, se aducea din afară discuri vinil, casete, și lumea asculta orice, exista o cultură muzicală mult mai mare. Lumea asculta orice, de la rock, până la simfonică sau șansonetă franceză. Având întâi pe discurile mamei ce avea ea în casă, ea a și lucrat în radio, în presă și pe lângă educația aceasta de bază, pe care am primit-o de la ea, m-a pus în legătură cu niște colegi de-ai ei, cu care mi-am făcut puțin ucenicia. Mi-au mai dat ei discuri, casete, ce era atunci de ascultat, și am început să îmi extind colecția”, a spus Mihai Solovăstru.
Mihai Solovăstru este prezent la Târgul de Artă și Antichități de la Palas Mall, acolo unde acesta expune spre comercializare peste 1.000 de CD-uri și până la 500 de discuri de vinil. Prețul pentru un CD este cuprins între 20 și 100 de lei iar cel mai scump disc de vinil expus costă 500-600 de lei și este de la trupa Phoenix, anii ’90. Un alt disc de vinil, cu trupa Iris, din anii ’90, costă 250 de lei. Momentan, acesta nu deține un magazin fizic.
„Nu am magazin, este destul de complicat cu chiria. Cei interesați mă pot contacta pe rețelele de socializare, dacă au anumite preferințe și le caut, dar nu am o locație de vânzare. Mi-aș dori, dar dacă va fi, m-ar interesa să fie și cu tricouri, cu șepci, cu alte obiecte legate de muzică. Vreau să fie un mix, pentru că, cu o singură chestie, este foarte greu să reziști. Este o piață destul de restrânsă”, a adăugat Mihai Solovăstru.
Unul dintre cei mai cumpărați artiști este Taylor Swift, dar și trupa Coldplay și artiști mai vechi, din anii ’60, până în anii ’90.
„Se vinde bine Taylor Swift, Coldplay, dar sunt și anumite perioade care au o importanță mai mare decât altele și care se cumpără și de tineri, dar și de generația la care a prins. Adică anii ’60 -’70, mai ales rockul din perioada aia, perioada hippy, The Beatles, după aia, discul, în anii ’70 -’80, cu trupa Abba, și alții, dar și eurodance-ul anilor ’90”, a spus Mihai Solovăstru.
Ieșeanul a învățat la Colegiul Național și a făcut parte dintr-un grup de rockeri
Mihai Solovăstru a învățat la Colegiul Național din Iași, acolo unde era un mediu efervescent, în care tinerii se adunau în grupuri în funcție de genul muzical pe care îl ascultau. Pe atunci, accesul la muzică era mult mai dificil decât astăzi, iar oamenii erau mai pasionați. Se formau fan cluburi, se scriau scrisori și se legau prietenii strânse pe baza intereselor comune. Mihai a făcut parte dintr-un astfel de grup de rockeri, iar unele legături s-au păstrat până astăzi.
„În liceu, grupurile de formau între tineri în funcție de genul muzical pe care îl ascultai, acuma este mai puțin important, pentru că acuma informația există, muzica o ai pe Spotify. Atunci era mai greu de accesat și lumea era mai pasionată de asta. În anii ’90 existau fani cluburi, fani trupe, oamenii erau foarte pasionați, scriau scrisori, nu doar de muzică, în general, de artă. Prieteniile erau formate pe stilul muzical. Eram într-un grup de rockeri și mai țin legătura cu unii dintre ei”, a povestit Mihai Solovăstru.
Ieșeanul a absolvit Facultatea de Drept din Iași, dar nu a profesat în această meserie. Acum lucrează într-o corporație, iar în trecut a locuit și în Franța, acolo unde a lucrat într-o librărie.
„Nu mi-a plăcut neapărat nici facultatea, nici domeniul, eu eram pasionat de istorie. O perioadă, am fost plecat din țară, am fost în Franța, am lucrat ca librar. Am strâns niște bani și am venit să îmi fac aici planurile. Mi-a plăcut acolo, dar am știut că nu o să fie definitiv. Țin minte că, în anii ’90, am avut ocazia să merg în Franța, mi-am adus un walkman. Noi am fost generația cu casetă, la câțiva ani au apărut și CD-urile, de la discurile părinților noștri și audiția pe vinil, noi am început cu audiția pe casetă. Pe la 12-13 ani am început, așa, să văd ce e cu muzica, cel mai mult, în perioada liceului și apoi a facultății”, a adăugat acesta.
Prin anul 2010, a observat o revenire pe piață a discurilor de vinil și a început să se gândească la ideea de a comercializa discuri, casete și CD-uri. Pe lângă rock, acesta mai este pasionat și de jazz, și de blues, iar trupa sa preferată de rock ar fi Whitesnake.
„Pe lângă că, normal, mergeam la evenimente de genul acesta când cumpăram muzică pentru mine, am observat că există o revenire a vinilului, puțin înainte de 2010. Atunci am început să cumpăr mai mult și mi-am pus problema de ce nu aș putea și eu să achiziționez pentru comercializare. Îmi plăcea să comercializez și monede, și bancnote, mai multe chestii am strâns. Până la pandemie, standul meu era mai diversificat, aveam și carte, mai multe chestii. După pandemie, m-am restrâns la muzică, că asta știu cel mai bine. Pentru comercializare aduc și din afară, Anglia, Germania, și merg și la adrese, la oameni care renunță la ele. Cred că, de-a lungul anilor, discuri am avut peste 1.000, dar am renunțat, parțial, la ele, și CD-uri, cam peste 2.000”, a mai povestit ieșeanul.
Mihai Solovăstru continuă să își trăiască pasiunea pentru muzică prin colecționarea și comercializarea de discuri de vinil și CD-uri. Deși nu are un magazin fizic, iubitorii de muzică îl pot găsi la târguri sau pe rețelele de socializare.
Ce articol de KKT. Si eu am 700 discuri de vinil, cateva sute de casete, CD-uri nici nu mai stiu cate… Cauta de munca persoanjul, are nevoie de ajutor, sau ce rol are acest articol ?
Colecționarii aceștia au, de fapt, un morb in ei.
Unul bun, sănătos, care ne încântă pe mulți.
Dar doar ei știu cum umbla, cercetează,evaluează.
Cred că l-am și cunoscut pe acest domn, că pe mulți alții, la regretatul „nea’ Mitică” Grumazescu.
Bravo, băieți!
Voi țineți la rang de mare respect trecutul!