În timp ce în România, proiectul de lege care interzice publicitatea la jocuri de noroc a fost modificat într-o formă diluată, și stă în Camera Deputaților încă de anul trecut, parlamentul bulgar a votat, în unanimitate, legea care interzice complet publicitatea la jocurile de noroc în toate tipurile de mass-media.
Legea a fost puternic susținută de opinia publică din Bulgaria, dar a întâmpinat opoziție – nu atât din partea companiilor de pariuri în sine, cât din partea principalelor posturi de televiziune din țară și a mai multor grupuri media online, notează jurnaliștii bulgari.
În ciuda opiniei publice puternice în favoarea interdicției, cele mai mari posturi de televiziune din Bulgaria s-au pronunțat împotriva noilor amendamente, acuzând că o astfel de lege ar putea afecta independența mass-media, adăugând că sustenabilitatea financiară a mass-media, inclusiv prin intermediul publicității la jocurile de noroc, este importantă pentru un jurnalism de calitate.
„Am avertizat că adoptarea proiectului de lege într-un termen atât de scurt, fără precedent, și fără discuții cu părțile interesate ar putea amenința grav independența economică a mass-media. Proiectul de lege va avea un impact semnificativ asupra noastră, deoarece interzice complet publicitatea unui întreg sector economic”, a declarat Dirk Gerkens, directorul general al Nova Broadcasting Group (United Media), unul dintre cei doi principali radiodifuzori privați din Bulgaria, pentru Mediapool.bg.
Radiodifuzorii comerciali susțin, pentru jurnaliștii Mediapool, că vor fi privați de venituri anuale uriașe, ceea ce va îngreuna difuzarea evenimentelor sportive majore.
Săptămânalul economic bulgar Capital se întreabă dacă reducerea veniturilor celor mai mari canale TV private are ca scop controlul acestora de către actorii politici.
„Sună prea bine ca să fie adevărat. În primul rând, cele mai mari instituții media din Bulgaria se bazează pe acești bani și, dacă interdicția intră în vigoare imediat, va da peste cap bugetele posturilor de televiziune și ale editorilor din Bulgaria. Adică, vorbim cu siguranță de o lovitură țintită împotriva lor într-o situație electorală”, a declarat Sibina Grigorova, redactor-șef al site-ului Boulevard Bulgaria. Potrivit acesteia, interdicția nu poate fi implementată eficient în spațiul online, motiv pentru care va continua să inunde audiența pe internet, dar va lovi financiar 20 de instituții media.
Jurnaliștii Mediapool notează că „televiziunile și site-urile au devenit prea dependente de publicitatea pentru jocurile de noroc, încasând aproximativ 100 de milioane de euro în 2022 și aproape 80 de milioane de euro în 2023”.
Există și voci din presa bulgară care salută noua lege: „Nu este adecvat ca radiodifuzorii privați să justifice prezența jocurilor de noroc în programele lor pe motive de interes public. Libertatea de exprimare este amenințată, dar este amenințată chiar din interiorul mass-media”, spune Zhanna Popova, profesor asociat la Facultatea de Jurnalism și Comunicare din Sofia.
Reprezentanții Nova TV (United Group) admit că sunt dependenți de operatorii de jocuri de noroc, dar subliniază că „agenda unui post de televiziune nu poate fi determinată de sponsorii și agenții de publicitate, acestea trebuie să fie separate”.
„Am uitat care este misiunea principală a mass-media”, a declarat și Zhanna Popova, profesor asociat la Facultatea de Jurnalism și Comunicare din Sofia, pentru Mediapool.
foarte bine! a se lua exemplu.