Mașinile abandonate pe domeniul public din Iași sunt identificate de autoritățile locale și urmează să fie valorificate de Primăria Iași. Poliția Locală din Iași a identificat peste 100 de autovehicule abandonate pe marginea străzilor, în parcările publice sau pe spațiul verde. În perioada imediat următoare, acestea vor fi ridicate, radiate din circulație și valorificate la firme de recuperare a materialelor. De asemenea, pe mai multe automobile aflate în vizorul polițiștilor locali s-au aplicat autocolante informative privind declanșarea procedurii de ridicare
Mașinile abandonate pe domeniul public din Iași au devenit o problemă majoră care, pe lângă ocuparea unor locuri de parcare sau a spațiilor verzi, provoacă un disconfort vizual și chiar poluarea mediului înconjurător. Faptul că municipiul Iași a devenit un veritabil cimitir de mașini abandonate pe marginea străzilor, pe trotuare sau pe spațiile verzi din cartiere nu a fost lăsat la voia întâmplării de autoritățile ieșene, care au început să ia măsuri împotriva proprietarilor de mașini abandonate. În decursul a doar câteva luni, angajații de la Poliția Locală Iași au identificat peste 100 de autoturisme care urmează să fie casate, iar în cazul altor zeci de autoturisme se așteaptă o reacție din partea proprietarilor.
„Până în prezent, Poliția Locală Iași a identificat pe domeniul public al municipiului Iași un număr de 101 autovehicule abandonate, iar pentru 96 dintre acestea, inspectorul din cadrul Primăriei Municipiului Iași a întocmit documentația necesară ridicării acestora. Astfel, în perioada imediat următoare, autovehiculele abandonate vor fi ridicate de pe domeniul public. Totodată au fost identificate un număr de 11 autovehicule abandonate pe domeniul public, iar în aceste situații s-au aplicat autocolante informative privind declanșarea procedurii de ridicare a acestora”, au declarat oficialii de la Poliția Locală Iași.
Peste 1.000 de autoturisme abandonate au fost înregistrate în 2019 de Poliția Locală Iași
În luna ianuarie 2020 au fost trimise alte 112 somații către proprietarii autovehiculelor abandonate sau fără stăpân. Asta în condițiile în care, în cursul anului 2019 au fost identificate 1.146 de astfel de vehicule. Pe caroseriile acestora a fost aplicată câte o somație-autocolant, iar proprietarii au fost înștiințați prin scrisori cu confirmare de primire.
„În cazul a 81 de autovehicule abandonate sau fără stăpân au fost întocmite adrese către Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) Iași în vederea identificării proprietarilor. În cazul a 189 de autovehicule depistate ca abandonate sau fără stapân, datele de identificare au fost afișate la sediul Primăriei și au fost publicate într-un cotidian local. 94 de autovehicule au fost ridicate și predate în baza Servicii Publice SA. În cele din urmă, 75 de autovehicule au fost casate și vândute la fier vechi”, au explicat reprezentanții Primăriei Iași.
Cum se ridică și se restituie autoturismele abandonate pe domeniul public
Ridicarea vehiculelor abandonate este făcută conform Hotărârii Consiliului Local nr. 107 / 2005 și este realizată de Servicii Publice SA, fiind dispusă de o comisie compusă din reprezentanții Primăriei Municipiului Iași, respectiv ai Biroului Reglementări Transporturi Urbane și ai Poliției Locale Iași. Etapele care preced ridicarea vehiculelor sunt aplicarea unei somații pe caroseria vehiculului prin care se solicită proprietarului să-și ridice vehiculul de pe domeniul public în termen de 10 zile de la aplicarea somației. Apoi urmează identificarea proprietarului vehiculului abandonat la SPCRPCIV Iași, respectiv județul unde este înmatriculat vehiculul abandonat și somarea proprietarului, în scris, cu confirmare de primire, prin care se solicită să-și ridice vehiculul în termen de cinci zile. După parcurgerea acestor etape, dacă proprietarul nu dă curs somației, vehiculul poate fi ridicat.
Restituirea vehiculului către proprietar se face pe bază de proces-verbal de predare-primire în termen de 10 zile de la data la care persoana care reclamă vehiculul face dovada calității de proprietar, a achitării tuturor taxelor și impozitelor prevăzute de lege. De asemenea, trebuie achitate sumele corespunzătoare cheltuielilor efectuate pentru inventarierea, expertizarea, ridicarea, transportul, depozitarea și paza vehiculului. „Vehiculele nerevendicate în termen de cinci zile de la data somației adresate proprietarului trec de drept în domeniul privat al Municipiului Iași și sunt predate unei unități de colectare și valorificare a deșeurilor. Începând cu data trecerii vehiculului în domeniul privat al Municipiului Iași, vehiculul este scos din evidențele fiscale ale proprietarului, astfel încât nu se mai percepe taxa pe mijlocul de transport, și este radiat din circulație”, au mai explicat oficialii Primăriei Iași.