Deplasarea autovehiculelor furate între statele membre ale Uniunii Europene și țări din afara Uniunii încă provoacă multe probleme cumpărătorilor și vânzătorilor de mașini. Recent s-a dovedit că o delegație a Guvernului României a folosit o mașină furată pentru a călători în Republica Moldova. Un expert auto din cadrul companiei carVertical dezvăluie ce ar trebui făcut pentru a preveni cazuri similare în viitor, mai ales că, potrivit celor mai recente date Eurostat, în Europa au fost furate aproape 450.000 de vehicule în 2020.
O mașină furată în urmă cu peste un deceniu a fost folosită de o delegație a Guvernului României
În acest caz, un vehicul folosit de o delegație guvernamentală a României pentru a călători în Republica Moldova fusese raportat furat în Italia în 2010. Deși mașina era declarată furată de 12 ani, aceasta a fost înregistrată la Autoritatea Română pentru Digitalizare (ADR) și a fost unul dintre vehiculele utilizate de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării din România.
Mai mult, diverse surse afirmă că autovehiculul și-a schimbat proprietarul de mai multe ori între 2010 și 2017. Acesta a fost sechestrat inițial de ANAF, care ulterior l-a cedat Ministerului Comunicațiilor, care a devenit în scurt timp Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor. În 2020, ministerul a repartizat mașina în cauză către ADR.
Cum pot mașinile furate să circule la nivel internațional?
Conform carVertical, platforma de verificare a istoricului auto, vehiculele furate sunt greu de depistat deoarece acestea nu sunt controlate la trecerea granițelor dintre statele membre ale Uniunii Europene.
„Dacă mașina este furată într-un stat membru al UE și i se pun numerele de înmatriculare venite de la același model de mașină, atunci va avea practic liber la circulația internațională, deoarece nu există controale când treceți din țară în țară în interiorul UE”, – spune domnul Matas Buzelis, director de comunicații carVertical.
Infractorii pot de asemenea să falsifice numerele VIN prin înlăturarea VIN-ului original și sudarea unui număr de identificare provenit de la o mașină care a fost grav avariată și a cărei daună nu a fost raportată. Conform experților din domeniul auto, prinderea infractorilor în aceste cazuri este aproape imposibilă, iar amploarea fenomenului mașinilor furate în Europa este la cote ridicate – după cum s-a menționat mai devreme, cele mai recente date ale Eurostat au arătat că în 2020 au fost aproape 450.000 de vehicule furate în Europa. Potrivit INTERPOL, mașinile furate în Europa ajung uneori și pe alte continente, cum ar fi în America de Sud sau Australia.
În România au fost descoperite aproape 200 de mașini furate
Cazul mașinii folosite de Guvernul României dar care fusese declarată furată în Italia dezvăluie o altă problemă majoră. Se pare că unele țări nu schimbă între ele bazele de date care conțin informații despre vehiculele furate, lăsând astfel agențiile guvernamentale oarbe, incapabile să le depisteze.
„Dacă vehiculul a fost furat în urmă cu mai bine de un deceniu, cum este posibil ca acesta să-și schimbe legal proprietarul de mai mult de două ori până în prezent? Cât timp țările nu fac schimb de informații între ele cumpărătorii și vânzătorii de mașini second hand se expun mai multor riscuri. Amploarea problemei este mult mai mare decât pare, iar singura modalitate prin care cumpărătorii de mașini se pot asigura că nu intră într-o afacere păguboasă este să investească în inspecția mașinii, inclusiv în verificarea istoricului”, – afirmă domnul Matas Buzelis de la carVertical.
Potrivit datelor carVertical, cele mai furate mărci de mașini din România sunt BMW, Mercedes-Benz, Audi, Ford și Volkswagen. Pe platforma din România au fost descoperite 178 de mașini furate în ultimul an, set de informații care foarte probabil a salvat șoferii de a trece prin una dintre cele cele mai proaste experiențe posibile la cumpărarea unei mașini.
cum sa mergi la stat cu o vechitura de 10 ani? parca suntem in africa