Prima pagină » Titlurile zilei » Mărturiile istoricului care a întocmit planurile de lecții după care au învățat zeci de generații de elevi ieșeni: „Am ajuns să fiu anchetat și intimidat de Securitate, pentru că și-au dorit să ajung informator!” – GALERIE FOTO

Mărturiile istoricului care a întocmit planurile de lecții după care au învățat zeci de generații de elevi ieșeni: „Am ajuns să fiu anchetat și intimidat de Securitate, pentru că și-au dorit să ajung informator!” – GALERIE FOTO

02 sept. 2022, 02:00,
Codruța Șoroagă, în Titlurile zilei

Octavian Cristescu este profesorul de istorie care a întocmit planurile de lecții după care au  învățat zeci de generații de elevi ieșeni. Istoricul s-a născut în anul 1934, în orașul Biserica Albă. A absolvit Liceul „Mihai Viteazul” din București, în anul 1952, iar în anul 1961 s-a înscris la Facultatea de Istorie din cadrul Universității din București. Bărbatul și-a dedicat întreaga viață activității de predare și cercetare, împărtășind experiența sa în domeniu cu sute de profesori din întreaga țară

În perioada comunistă, între anii 1977-1989, Octavian Cristescu a întocmit sute de planuri de lecție comentate care au fost ulterior publicate în diverse numere ale revistei Studii și Articole de Istorie. Istoricul își amintește că în aceea perioadă funcționa cu succes autocenzura. Astfel, într-un plan de lecție, profesorul și-a dorit să ofere mai multe informații legate de mișcarea legionară, însă i s-a spus că trebuie să excludă această filă a istoriei românești, iar el a fost nevoit să se supună.

o imagine cu Octavian Cristescu in perioada studentiei

Istoricul s-a născut în anul 1934, în orașul Biserica Albă. A absolvit Liceul “Mihai Viteazul” din București, în anul 1952, iar în anul 1961 s-a înscris la Facultatea de Istorie din cadrul Universității din București

Octavian Cristescu: „Au considerat că am refuzat să colaborez cu securitatea și am trecut pe linie moartă!”

 o imagine cu Octavian Cristescu in perioada studentiei

Bărbatul și-a dedicat întreaga viață activității de predare și cercetare, împărtășind experiența sa în domeniu cu sute de profesori din întreaga țară

Octavian Cristescu a elaborat, în perioada comunistă, între anii 1977-1989, planurile pentru lecțiile de istorie după care își țineau orele profesorii din întreaga țară. Bărbatul a ajuns să studieze istorie după ce a fost exmatriculat de la Institutul de Construcții Civile și Industriale din București, doar pentru că fusese acuzat că a deranjat o oră de curs.

„După ce am absolvit Liceul «Mihai Viteazul» din București, am devenit desenator tehnic la un institut de construcții speciale (hidrotehnice), iar în anul 1953 am devenit student la Institutul de Construcții Civile și Industriale. Decanul m-a învinuit pe nedrept că i-am deranjat ora de curs, iar de aici au început o mulțime de necazuri. De aceea, am renunțat la această facultate, iar în anul 1961 m-am înscris la Facultatea de Istorie. În anul I, am fost remarcat pentru activitatea mea de la seminare, deoarece am întocmit o serie de referate considerate originale. Fiind în anul III, fără a fi UTM-ist (n.r. – membru în Uniunea Tineretului Muncitor) am devenit responsabil profesional pe facultate ca reprezentant al Asociației Studenților, îndrumător fiindu-mi lectorul medievist Radu Manolescu”, a declarat Octavian Cristescu.

Octavian Cristescu își amintește cum era la doar un pas de a fi recrutat de Securitate, iar, pentru că nu și-a dorit să colaboreze și să ofere informații despre colegii săi de facultate, cariera sa a intrat în impas.

„În anii 1958-1959, aveau loc plenare inchizitoriale cu exmatriculări, cu cadre universitare puse să-și recunoască culpa. Printre studenții exmatriculați din facultate s-a aflat și academicianul Răzvan Teodorescu. În acea perioadă am fost și eu luat în vizor, deoarece nu am anunțat despre ridicarea de acasă a tatălui meu pentru o cercetare, însă mie nu mi-a fost comunicat motivul și destinația, am fost informat abia după 3 luni, în ajunul procesului. În cele din urmă, tatăl meu a fost găsit nevinovat, însă cei din UTM mă tot învinuiau, spunându-mi că ar fi trebuit să merg cu mâna pe inimă să le spun ce a pățit tatăl meu. Erau în căutare de victime pentru noi plenare de exmatriculări. Eu m-am ținut tare și le-am zis doar atât: «A fost ridicat de acasă, fără să mi se spună de ce și unde va fi dus. Atunci ce vă puteam spune?». Ei o țineau cu aceleași învinuiri și mi-au spus să aduc suficiente copii ale sentinței judecătorești vizate de notariatul de stat. Din această cauză, «ca om ascuns», am ajuns să fiu anchetat și intimidat de securitate, pentru că și-au dorit să ajung informator, un turnător al colegilor. Am susținut cu tărie că nu cunosc pe nimeni care să fie dușman al regimului politic. Astfel, au considerat că am refuzat să colaborez cu Securitatea și am trecut pe linie moartă”, adăugat istoricul.

 o imagine cu Octavian Cristescu in perioada studentiei

Octavian Cristescu își amintește cum era la doar un pas de a fi recrutat de Securitate, iar pentru că nu și-a dorit să colaboreze și să ofere informații despre colegii săi de facultate, cariera sa a intrat în impas

Octavian Cristescu a întocmit planurile de lecții după care au învățat zeci de generații de elevi din întreaga țară

o imagine cu Octavian Cristescu in perioada studentiei

În cariera sa de istoric, Octavian Cristescu a întâmpinat numeroase greutăți, nepotismul fiind și în acea perioadă extrem de răspândit în mediul universitar

În cariera sa de istoric, Octavian Cristescu a întâmpinat numeroase greutăți, nepotismul fiind și în acea perioadă extrem de răspândit în mediul universitar. Cu toate acestea, a reușit să se facă remarcat, iar 1987 a ajuns să predea la Liceul Industrial de Mecanică Fină din București.

„Am mai întâmpinat o dificultate, fiind coleg de grupă la istorie veche și arheologie cu Zoe Petre, fiica lui Emil Condurachi, șef de catedră, care, la examenul de stat, s-a agitat ca aceasta să aibă media cea mai mare. După ce am răspuns la toate întrebările de examen cât se poate de corect, mi s-a reproșat că de ce nu am început în prezentarea mea cu teoria marxist-leninistă legată de apariția statului. Emil Condurachi a vrut să-mi pună nota 7, însă prof. Dumitru Berciu, fiind de față, s-a opus și am luat nota 9, deși prezentarea a fost perfectă. Am fost atunci repartizat, în mod tâmpit, în învățământul la școli cu predare în limba maghiară, ca la finele lui 1961 să fie schimbate repartițiile. Eu am fost repartizat la Dumbrăveni, lângă Beiuș, dar nu m-am dus și printr-o întâmplare am ajuns profesor la Dor Mărunt, Raionul Lehliu, la 75 kilometri de București. Am fost și profesor la Liceul Teoretic din Lehliu-Gară, iar după 14 ani, prin concurs, am ajuns în București, unde m-am putut remarca pe deplin. Am fost pe locul 3, din totalul de 94 de candidați, ajungând profesor la Liceul Industrial de Mecanică Fină. Pe primele două locuri s-au situat doi inspectori care au avut un punctaj în plus pentru activitatea socială. Am fost apoi solicitat să fac planuri de lecții comentate care au fost publicate în revista Studii și Articole de Istorie. Sunt sigur că am avut cea mai bună lucrare, încât să pot să împărtășesc din experiența mea științifico-didactică altor profesori din țară”, a declarat Octavian Cristescu.

Pe lângă planurile de lecții întocmite, Octavian Cristescu este și coautorul „Manualului pentru clasa a VIII-a, Istoria Românilor. Epoca Modernă și Contemporană”, apărut în anul 1994, la Editura Didactică și Pedagogică, București.

Comentarii
  • Chuck Norris

    Un colaborationist ca toti care au acceptat sistemul. Nu a dat cu subsemnatul la Securitate dar nici nu a protestat impotriva nedreptatilor. De aceea acesti zombie de cetateni accepta si acum orice. Dar na, el nu a turnat, dar a facut planurile de lectie conform indicatiilor facand jocurile comunistilor.

  • Bai Chuck Norris, zi si mie, la 20 de ani ai lui, ce naiba sa faca de unul singur?Sistemul era plin de iubitori de cururi sovietice, nu avea ce face. Trebuia sa alegi intre ei si carcera.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *