Marius Ostaficiuc, liderul PSD Iasi, a analizat măsurile de prevenție stabilite de Guvernul Orban pentru începutul anului școlar. Acesta consideră ghidul realizat de Executiv ca fiind „o colecție de enunțuri, multe inaplicabile”.
„Ghidul guvernului Orban pentru deschiderea școlilor – o colecție de enunțuri, multe inaplicabile.
Este de-a dreptul iresponsabil modul în care guvernul PNL obligă autoritățile locale „să asigure resursele umane (personal medico-sanitar pentru unitățile de învățământ care nu au cabinete medicale școlare), conform legii, și resursele materiale și financiare pentru derularea acțiunilor întreprinse de unitățile de învățământ în contextul combaterii răspândirii infecției cu noul coronavirus” FĂRĂ SĂ PRIMEASCĂ NICIUN LEU DE LE BUGETUL STATUTULUI.
Pur și simplu guvernul Orban se spală pe mâini de orice responsabilitate. Adică nu rezolvă nimic, ci doar pasează problema.
Iată câteva inepții ale ghidului:
Birocrație absurdă, fără rost.Elevii trebuie să prezinte în prima zi de școală – 14 septembrie – o declarație pe propria răspundere semnată de părinți, care își asumă că, în ultimele 14 zile, copilul nu a prezentat simptome specifice unei afecțiuni cu potential infectios, nu a fost diagnosticat cu COVID-19 și nici nu a intrat în contact cu o persoană testată pozitiv.
Mai mult, declarația pusă în dezbatere publică de ministerul Sănătății este concepută greșit, cu articole de lege invocate aiurea.
Este complet nepractică/inutilă o astfel de declarație; cei mai mulți părinți o vor da/semna formal; niciun părinte nu poate garanta 100% nimic; părintele nu poate fi transformat în diagnostician apt să ateste dacă ”în ultimele 14 zile copilul a prezentat simptome specifice unei afecțiuni cu potențial infecțios”.
O astfel de declarație este cu atât mai inutilă cu cât, potrivit legii de mulți ani, la începutul fiecărui an școlar fiecare copil trebuie să facă control medical și să aducă adeverință medicală că e apt sănătos; această adeverință medicală, obligatorie pentru intrarea în colectivitate, este eliberată de medicul de familie și reprezintă echivalentul avizului epidemiologic.
Și ce se întâmplă dacă după declarația pe proprie răspundere copilul strănută? Ori face febră din alte motive decât COVID? Se consideră că părintele a făcut fals în declarații și e pedepsit?
Copiii sunt considerați roboți.
Complet nerealist ghidul presupune că elevii vor urma ”circuitele trasate prestabilite” de intrare, deplasare în interiorul unității de învățământ și de părăsire a acesteia, cu păstrarea distanțe fizice;
că vor respecta restricția ”limitării” întâlnirilor cu colegii, inclusiv prin zone de așteptare, astfel încât să fie asigurată distanțarea fizică; că vor fi limitate deplasările în clasă;
că vor respecta interdicția de a face schimb de obiecte personale; că întâlnirile dintre elevi vor fi limitate în perimetrul clasei, spre exemplu ”prin stabilirea unui sens de circulație în interiorul clasei, care poate să fie indicat prin marcaje aplicate pe podea;
că va fi gestionat fluxul de elevi care merg la toaletă (plecarea și întoarcerea de la/la clasă, evitarea aglomerării în interiorul grupului sanitar);
că elevii vor fi instruiți să nu interacționeze fizic (nu se vor îmbrățișa, nu își vor atinge reciproc mâinile și nu vor sta aproape unul de celălalt); că NU vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activități care implică schimbul de obiecte;
că vor fi evitate structurile de joc ale căror suprafețe de contact nu pot fi dezinfectate; că elevii nu vor consuma în comun mâncarea sau băuturile și nu vor schimba între ei obiectele de folosință personală (telefoane, tablete, instrumente de scris, jucării etc.
Crede cineva întreg la minte că este posibilă programarea copiilor în acest sens?
Obligativitatea purtării măștii in interiorul școlii, dar și în recreație, în spațiile libere, dacă este aglomerație.
Întrebare: cum pot mânca copiii dacă poartă mască? Sau le este interzis copiilor să mai mănânce cât timp sunt la școală?În mod realist, în condițiile în care adulții nu respectă purtarea corectă a măștilor de protecție (nimeni nu aruncă masca la ieșirea din magazin, mare majoritate le refolosesc!), cum își pot imagina că o vor purta corect copiii din ciclul primar?
În condițiile în care măștile nu sunt purtate corespunzător, ele pot deveni un factor de risc privind transmiterea virusului (le vor împrumuta între ei, vor face schimb de măști, le vor murdări, vor pune mâna pe părțile contaminate etc.!)
Masca nu este neapărat un mijloc de protecție eficient. Este un fapt demonstrat de cifre că nu doar în România ci și în alte țări europene obligația purtării măștilor nu a limitat răspândirea infecției, ba dimpotrivă, în ultimele săptămâni a crescut numărul noilor cazuri zilnice.
Dezinfectarea și curățenia.
Este o misiune imposibilă, în condițiile în care școlile au un personal auxiliar insuficient, iar guvernul nu alocă bani pentru plata unor noi angajați.
Ghidul impune măsuri precum: curățarea ușilor, dezinfectarea podelelor, băncilor, scaunelor, mobilierului, materialelor pedagogice și echipamentelor de lucru utilizate de elevi, în fiecare zi, la finalul orelor;
în permanență grupurile sanitare trebuie să permită elevilor și membrilor personalului să-si spele (cu apă și săpun lichid) sau să își dezinfecteze mâinile;
sunt recomandate prosoapele de hârtie de unică folosință;
prin urmare se va verifica și se va face completarea, reîncărcarea cu regularitate pe parcursul zilei, astfel încât să existe consumabile în cantități suficiente la toaletă ( săpun lichid, hârtie igienică, prosoape de unică folosință etc);
se va verifica realizarea curățeniei zilnice și a dezinfectării regulate a suprafețelor atinse în mod frecvent;
spațiile de joacă prevăzute cu jucării de exterior vor fi curățate, igienizate cu jeturi de apă și apoi dezinfectate cu soluții avizate pentru suprafețe, zilnic și înaintea începerii cursurilor fiecărui ciclu de învățământ;
curtea școlii va fi măturată și spălată zilnic cu jeturi de apă dimineața, înaintea începerii cursurilor.
Se poate spune că personalul auxiliar, pe hârtie, are o misiune cheie în asigurarea dezinfectării sistematice și a menținerii curățeniei și a condițiilor de igienă preventivă în școli.
În realitate fiecare școală va face doar ce se va putea.
Interzicerea sporturilor de echipă
Se interzice sportul de echipă cu mingea, pe motiv că transmiterea acesteia de la un copil la altul ar favoriza transmiterea virusului.
Se suprimă astfel activități cu interacțiune socială foarte importante pentru dezvoltarea corectă a copiilor (spiritul de echipă, de colaborare cu alții) fără a elimina în niciun fel riscul de contaminare între elevi (aceștia vor continua să interacționeze între ei, să schimbe obiecte, să își împartă pachetul cu mâncare de acasă.
Este deci o măsură disproporționată și nerealistă.În concluzie, ghidul guvernului Orban nu este altceva decât maculatură, o înșiruire de povețe fără aplicabilitate în realitate”, a declarat Marius Ostaficiuc, liderul PSD Iași.