Lovitură pentru toți românii care au rate la bănci! Indicele ROBOR pentru calcularea dobânzilor la creditele de consum în lei cu dobândă variabilă a crescut astăzi, 29 decembrie 2024, ajungând la 5,93% pe an. BNR a făcut anunțul.
Lovitură pentru toți românii care au rate la bănci!
Indicele ROBOR utilizat pentru calcularea dobânzilor la creditele de consum în lei cu dobândă variabilă, a crescut ușor astăzi, 29 noiembrie 2024, ajungând la 5,93% pe an, comparativ cu 5,92%.
Indicele ROBOR la șase luni, utilizat în principal pentru calcularea dobânzilor la creditele ipotecare în lei cu dobândă variabilă, a înregistrat și el o ușoară creștere, ajungând la 5,97% pe an, față de 5,96% anterior. În schimb, indicele la 12 luni a rămas neschimbat la 5,99% pe an. Indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), reglementat prin Ordonanța de Urgență este în prezent de 5,99% pe an.
Spre deosebire de ROBOR, care se bazează pe cotațiile interbancare oferite de bănci, IRCC reflectă o medie a tranzacțiilor efective din piața interbancară și este calculat trimestrial. Creșterile înregistrate de indicii ROBOR și IRCC pot duce la costuri mai mari pentru persoanele care au credite cu dobândă variabilă.
Cert este că românii care au rate la bancă vor avea de plătit mai mult lunar. Asta după ce indicele ROBOR utilizat pentru calcularea dobânzilor la creditele de consum în lei cu dobândă variabilă a crescut.
O nouă lege pentru cetățenii care au rate bancare
Băncile vor fi obligate să își ajute clienții în cazul în care aceștia nu pot plăti rata lunară. Măsurile de restructurare trebuie să țină cont de situația consumatorului și să includă refinanțare, amânare sau suspendare a plății ratelor, schimbarea ratei dobânzii, conversii valutare sau iertare parțială de datorie.
Acestea reprezintă tipuri de soluții pe care conciliatorii le propun în cadrul negocierilor consumatori-bănci în concilierile desfășurate la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB).
„Anul 2024 a debutat cu o modificare legislativă importantă, pozitivă pentru consumatori și care va consolida relația acestora cu băncile. Ordonanța de urgență a Guvernului nr.15/2024 prevede obligația pentru creditori să facă dovada că au încercat să restructureze creditele pentru care consumatorii nu au mai putut plăti și au ajuns în faza de executare silită. Astfel, banca trebuie să ia măsuri concrete de îmbunătățire a relației contractuale cu clientul care întâmpină dificultăți de plată, înainte de a iniția executarea garanțiilor. Chiar dacă băncile veneau și până la apariția acestei ordonanțe cu măsuri de redresare și restructurare, actul normativ evidențiază în mod distinct această obligație. Vestea este bună atât pentru consumatori, cât și pentru bănci, deoarece nicio instituție de credit nu-și dorește să aibă clienți aflați în executare silită. Orice client neperformant înseamnă costuri suplimentare pentru o bancă: cu constituirea de provizioane, cu cheltuieli de executare, cu administrarea acestor credite neperformante.
Băncile sunt interesate să aibă clienți sănătoși financiar, iar relația client-bancă este una de parteneriat. Interesul băncii este de a soluționa cât mai rapid orice fel de situație cu potențial conflictual. De multe ori facem acest lucru prin intermediul CSALB și observăm că relația consumator-bancă s-a așezat mult față de acum 15 ani. O contribuție decisivă în această relație o are o mai bună înțelegere a contractelor și a clauzelor contractuale. ”, a declarat Ciprian Chiorean, director juridic al CEC Bank.
BNR a anunțat astăzi, 29 noiembrie 2024, că indicele ROBOR utilizat pentru calcularea dobânzilor la creditele de consum în lei cu dobândă variabilă a crescut. Prin urmare, românii vor plăti mai mult pentru ratele bancare.