Toți șoferii auto riscă amenzi de până la 2.900 de lei dacă vor folosi în trafic în mod excesiv claxonul sau dacă dau flash-uri.
Proiectul de OUG trebuie doar aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica. Momentan, acest lucru nu este posibil în lipsa unui Executiv cu puteri depline, însă Guvernul interimar condus de Florin Cîțu va fi înlocuit în perioada următoare.
Practic, autoritățile vor să introducă în Codul rutier o interdicție nouă pentru șoferi – aceea de a avea un comportament agresiv atunci când conduc mașini pe drumurile publice. Cei care vor încălca interdicția vor risca să primească cele mai mari amenzi ce se pot aplica persoanelor fizice la încălcarea regulilor de circulație – cele din clasa a patra de sancțiuni (între nouă și 20 de puncte-amendă). În prezent, având în vedere că punctul-amendă este de 145 lei, sancțiunile s-ar ridica la sume cuprinse între 1.305 și 2.900 lei.
Faptele pe care polițiștii rutieri le vor putea amenda pentru că sunt considerate agresive vor fi următoarele:
- folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase pentru a obliga nejustificat șoferul din față să elibereze banda de circulație;
- deplasarea succesivă de pe o bandă pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, pentru depășirea unui șir de mașini care circulă în același sens;
- circulația la o distanță foarte mică față de alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia ori în lateral, pentru a intimida șoferul acestuia;
- pornirea mașinii de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților;
- conducerea intenționată a mașinii prin accelerarea repetată a motorului, pentru a stânjeni persoanele din preajma drumului public;
- mersul cu spatele cu mașina pentru intimidarea celor care circulă în spate;
- întoarcerea mașinii prin folosirea frânei de mână;
- realizarea intenționată a unui derapaj controlat al mașinii pentru a o întoarce sau a o roti;
- conducerea motocicletei (sau a mopedului) ridicată pe o singură roată.
Conform inițiatorilor proiectului de OUG, sancționarea comportamentului agresiv în trafic este necesară pentru a spori siguranța circulației. Asta în condițiile în care Codul rutier nu cuprinde acum nicio prevedere care să detalieze ce înseamnă comportament agresiv în trafic, darmite vreo sancțiune în acest sens.
„În prezent, legislația din domeniul circulației pe drumurile publice nu definește expres comportamentul neadecvat în trafic al unui conducător de vehicul, care poate influența siguranța circulației, poate pune în pericol viața sau integritatea corporală a persoanelor sau poate aduce prejudicii proprietății publice ori private. Comportamentul pe care trebuie să-l manifeste în trafic participanții derivă din regulile de circulație, precum și din obligațiile și interdicțiile stabilite în sarcina acestora.
Pe fondul adoptării unui comportament neadecvat în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, au fost înregistrate numeroase evenimente rutiere cu consecințe deosebit de grave. Pentru combaterea acestui fenomen tot mai des întâlnit pe drumurile publice, este necesară definirea comportamentului agresiv, precum și introducerea sancțiunilor corelative adoptării acestui comportament”, explică inițiatorii în nota de fundamentare.
Atenție! Ca să se aplice, proiectul de OUG trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.