Achiziționarea unei locuințe – casă ori apartament – reprezintă o investiție importantă, probabil cea mai mare pe care ai făcut-o până în prezent. Deseori ai nevoie de multă răbdare și timp pentru a face față procedurilor și birocrației. Cu ajutorul unui notar poți afla care sunt documentele și taxele care sunt necesare în cazul achiziției unui apartament.
Cumpărarea unei locuințe se face integral cu bani, din surse proprii, sau cu bani obținuți printr-un credit de finanțare. Dacă alegi să cumperi apartamentul prin credit, va fi nevoie să mergi la un notar, spre a vedea ce acte trebuie depuse la dosar, în scopul de a stabili contractul de vânzare. Formalitățile de vânzare la notar încep după ce este aprobat creditul de către Bancă. În cazul în care alegi să cumperi apartamentul cu bani integral, pe care îi ai deja din surse proprii, trebuie să mergi la notar pentru a semna antecontractul de vânzare.
Iată care sunt avantajele în cazul unor modalități diferite, prin care poți avea o locuință: credit ipotecar, contract de vânzare-cumpărare, Programul Prima Casă sau obținut prin partaj.
Cumpărarea unui apartament prin credit ipotecar
Pentru a avea propriul apartament este necesar să știi ce sumă de bani vei cere de la Bancă, respectiv să faci un credit ipotecar. Pentru a obține preaprobarea creditului, trebuie să dispui de un salariu substanțial, pentru că Banca va face o verificare a veniturilor tale și va stabili suma în concordanță cu acest venit, cu caracter permanent.
După ce ai ales apartamentul mult visat, pe care ai vrea să-l cumperi, și care se încadrează în creditul bancar, nu mai rămâne decât să semnezi contractul de vânzare-cumpărare, care se realizează la notar.
În prezent se procedează astfel: se semnează un antecontract de vânzare-cumpărare, la care se plătește o sumă în avans. Acest act se face pe o perioadă limitată de timp, până la semnarea contractului de vânzare-cumpărare. Cumpărătorul este cel care va plăti onorariul de la notar; totuși această sumă de bani va fi împărțită între cele două părți – vânzător și cumpărător.
Avansul minim pentru un credit ipotecar în lei este de 15%, iar pentru un credit ipotecar în euro este de 40%.
Un credit ipotecar se poate prelua sau refinanța. Prin vânzarea imobilului se poate prelua creditul de către noul cumpărător. Desigur, acesta trebuie să îndeplinească toate criteriile de eligibilitate ale băncii. Refinanțarea creditului ipotecar, sau preluarea lui, se face printr-un acord de înstrăinare. Asta înseamnă un acord de refinanțare și un acord de instituire a ipotecii de rang 2. După rambursarea creditului inițial și după radierea ipotecii aferente, acest acord devine ipotecă de rang 1. Refinanțarea creditului presupune schimbarea titularului contractului de credit ipotecar.
În acest caz – cu ipotecă – dacă vei vrea să închiriezi sau să vinzi imobilul, trebuie să ai acordul băncii. Contract de vânzare cu credit ipotecar se face la notar.
Acte necesare, la notar, la cumpărarea unui apartament
La cumpărarea unui apartament la notar sunt necesare următoarele acte:
- Actele de proprietate pentru imobil deținute de vânzător (ex. contract de vânzare, de donație, certificatul de moștenitor, schimb, hotărâre judecătorească, act de adjudecare sau titlul de proprietate)
- Dosarul cadastral, intabularea, adeverința de la Asociația de proprietar a blocului respectiv
- Certificatul de performanță energetică a clădirii sau apartamentului (acesta trebuie să fie emis de Direcția de Taxe și Impozite Locale).
Iată cum poți cumpăra o casă numai a ta, prin Programul Prima Casă, finanțat de stat!
Dacă nu ai fost încântat de creditul ipotecar, care are anumite dezavantaje, este posibil să-ți convină un credit Prima Casă. Poate acest timp de credit este mai potrivit pentru tine. Iată care sunt avantajele:
- Avansul obligatoriu la Programul Prima Casă este de 5%
- Statul garantează un procent cuprins între 40-50% din împrumut, cu condiția impusă băncii de a oferi credite cât mai mici
- Dobânda este mică, ROBOR la 3 luni plus marja de maximum 2%
- Taxele notariale sunt destul de mici.
- În acest caz trebuie îndeplinite câteva condiții obligatorii:
- Să ai cetățenie română, vârsta minimă de 18-25 ani, sau vârsta maximă de 62-65 ani
- Să ai salariul minim pe economie, sau un venit mai mare permanent
- Să ai 3 luni vechime la actualul loc de muncă și minim un an vechime în câmpul muncii
- Să nu ai nicio locuință în proprietate (se dă o declarație notarială)
- Să nu ai niciun credit ipotecar (se face o declarație notarială în acest sens)
- Dacă deții o locuință, aceasta trebuie să fie mai mică de 50 m2 și să nu fie luată prin Programul Prima Casă (și aici este necesară o declarație notarială).
Pentru a obține un astfel de credit Prima Casă sunt necesare mai multe acte la dosar, iar durata până la aprobarea lui este mare. Locuința solicitată prin acest credit trebuie să se încadreze în una din clasele superioare de eficiență energetică: A, B, sau C. De asemenea, locuința trebuie asigurată împotriva tuturor riscurilor. În ceea ce privește imobilele, care sunt achiziționate prin Prima Casă, ele nu se supun Legii Dării de Plată.
În acest caz de credit se aplică și o interdicție de vânzare pentru 5 ani, care este valabilă din momentul achiziționării. Cei care achită creditul anticipat, folosind surse proprii, pot vinde, la ei nu se aplică interdicția. Contractele de vânzare prin Programul Prima Casă se fac la notar.
Cum obții locuința după divorț?
Împărțirea casei, sau a locuinței după divorț depinde de regimul de partaj adoptat de cuplu. Împărțirea bunurilor este consecința legală a încheierii căsătoriei. Pot fi următoarele variante:
Coindivizarii pot împărți bunurile sau doar o parte dintre acestea, dacă condițiile privind partajul prin buna învoială sunt îndeplinite. Restul bunurilor pot fi împărțite tot prin această cale – buna învoială – sau prin hotărâre judecătorească.
Coindivizarii pot recurge și la o împărțeală provizorie a folosinței bunurilor sau la o împărțeală definitivă (judecătorească sau voluntară, totală sau parțială) prin partajul între părți.
Există cazuri în care locuința rămâne unuia dintre soți în proprietate. Astfel de aspecte se discută la un birou notariat. Uneori este nevoie și de un avocat calificat, care ajută părțile să rezolve problema partajului cât mai lin posibil. Cu siguranță va fi nevoie și de realizarea unui contract partaj în urma divorțului la notar.