Analistul Liviu Vornicu scrie, într-o postare recentă despre faptul că China are mai multe planuri pentru a căpăta supremația mondială. Conform datelor prezentate de Liviu Vornicu, China mediul de afaceri din țară are un avantaj nedrept pentru că nu respectă regulile:
Faptul că întreprinderile de stat din China sunt protejate de concurența străină și primesc subvenții guvernamentale, este foarte neplăcut pentru corporațiile străine, care susțin că mediul de afaceri chinez are un avantaj nedrept și nu respectă regulile. Aceasta este cu siguranță o critică justă, dar pentru a nu se lăsa mai prejos și oficialii chinezi acuză statul american de încălcare a regulilor Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) prin impunerea sancțiunilor unilaterale atât Chinei, cât și altor țări de pe glob.
În orice caz, atitudinea Chinei pe piață, sub actuala guvernare, este în cel mai bun caz ambivalentă. Și, în timp ce ponderea sectorului de stat în producția industrială a scăzut de la 81% în 1980 la 15% în 2005, în spiritul reformei, președintele chinez a dat asigurări că partidul va avea o influență mai mare în managementul corporativ și luarea deciziilor corporative. Chiar dacă sectorul de stat s-a micșorat dramatic în ultimele două decenii, actualul președinte a implementat un plan de acțiune pe trei ani care vizează creșterea competitivității întreprinderilor de stat prin transformarea acestora în „entități de piață” conduse de „proprietate mixtă”. Mai simplu spus, China va rămâne angajată pe calea liberalizării după modelul său, în ciuda criticilor aspre din Occident.
Totuși, pentru S.U.A. și aliații săi problema cea mai mare nu este că statul chinez își subvenționează întreprinderile de stat sau că această țară va deveni cea mai mare economie din lume în următorul deceniu. Adevărata problemă este refuzul Chinei de a se conforma ordinii bazate pe regulile impuse de occident, așa cum era anticipat inițial. Conform declarațiilor din cadrul întâlnirilor oficiale interne, liderii chinezi au subliniat că sunt patrioți și nu au intenția de a transforma țară într-un stat-vasal al nici unei puteri mondiale, cu atât mai puțin Statelor Unite. Aceste declarații au fost amplu dezbătute de către analiștii politici internaționali, mai ales datorită dinamismului din zona asiatică.
Controlul crescând al Chinei asupra Eurasiei reprezintă în mod clar o schimbare fundamentală în geopolitica acestui continent. Crezând că Beijingul va practica jocul global după regulile impuse de S.U.A., agenția de politică externă a Washingtonului a făcut o greșeală strategică majoră în 2001 admițând China în Organizația Mondială a Comerțului. În puțin mai mult de un deceniu de la aderarea la OMC, exporturile anuale ale Beijingului către Statele Unite au crescut de aproape cinci ori, iar rezervele valutare au sporit până în 2013 de la doar 200 de miliarde de dolari la o sumă fără precedent de 4 trilioane de dolari.
În mod clar, experții americani în politici externe au făcut o eroare de judecată catastrofală în ceea ce privește China, dar acum nu mai există nicio modalitate de a remedia daunele. China nu numai că va deveni cea mai mare economie a lumii în opinia multor specialiști, dar își va controla și propriul destin, spre deosebire de națiunile occidentale care au fost incluse în sistemul condus de corporații, care decide totul, de la politica climatică la vaccinarea obligatorie și de la toaletele publice transgender la războiul din Ucraina. Toate aceste politici sunt stabilite de corporațiile și oligarhii, care controlează politicienii, mass-media și vastul stat paralel.
După cum subliniază experții, problema legată de China nu are legătură cu dimensiunea sau banii, ci este vorba despre control. China își controlează în prezent propriul viitor independent de ordinea bazată pe reguli occidentale, ceea ce face din gigantul asiatic o amenințare pentru sistemul actual.
În acest moment preluarea de către China a hegemoniei regionale pe continentul asiatic este aproape sigură. Credeți că există cineva sau ceva care o poate opri?
Este puțin probabil ca S.U.A. și NATO să o poată face, deoarece sunt în prezent blocate în Ucraina, care, conform strategilor din domeniul militar, trebuia să fie o rampă de lansare pentru răspândirea bazelor militare americane în Asia Centrală și, în cele din urmă, încercuirea, izolarea și limitarea Chinei. Acesta a fost planul, dar planul pare pe zi ce trece din ce în ce mai nerealizabil.
Opinia consensuală printre specialiștii în politică externă este că Statele Unite trebuie să devină jucătorul dominant în Asia Centrală, dacă dorește să-și mențină actuală poziția din fruntea ordinii globale. Un fost subsecretar american al Ministerului Apărării a declarat într-o publicație de specialitate că „prioritatea supremă” a Washingtonului trebuie să fie „prevenirea reapariției unui nou rival, fie pe teritoriul fostei Uniuni Sovietice, fie în altă parte, care să reprezinte o amenințare așa cum a fost Uniunea Sovietică în trecut”. Aceste opinii sunt, de asemenea, reiterate în toate documentele recente de securitate națională a S.U.A., ce includ strategia de securitate națională și strategia națională de apărare. Cu toate acestea, toți experții americani sunt de acord la unison doar asupra unui singur lucru; că SUA trebuie să triumfe în planul său de a controla Asia Centrală.
În teorie s-a găsit soluția și s-a ajuns la un acord printre gânditori, dar de la vorbă la faptă este cale lungă și mai întâi de toate trebuie găsite răspunsurile la o serie de întrebări cum ar fi: Cât de probabil este triumful Statelor Unite în preluarea controlului? Cât de probabil este ca Rusia să fie forțată să iasă din Ucraina și împiedicată să se opună S.U.A. în Eurasia? Cât de probabil este ca Inițiativa Drumul Mătăsii a Chinei să nu se extindă din Asia în Europa, Orientul Mijlociu, Africa și chiar în America Latină?
Actualmente China lucrează la elaborarea celui mai mare proiect de dezvoltare economică și de construcție întreprins vreodată în istoria omenirii: Noul Drum al Mătăsii. Proiectul vizează o schimbare revoluționară a hărții economice a lumii. Viziunea ambițioasă are în vedere resuscitarea vechiului Drum al Mătăsii ca un coridor modern de tranzit, de comerț și economic, care să pornească din Shanghai și să se oprească în Berlin. Acest coridor va traversa China, Mongolia, Rusia, Belarus, Polonia și Germania, întinzâdu-se pe mai mult de 8.000 de mile, creând o zonă economică care se derulează pe o treime din circumferința pământului.
Acest proiect măreț prevede construirea de căi ferate de mare viteză, drumuri și autostrăzi, rețele de transport și distribuție a energiei, și rețele de fibră optică. De asemenea, orașele și porturile situate de-a lungul traseului vor fi vizate pentru dezvoltarea economică.
O parte la fel de esențială a proiectului este o componentă maritimă „Drumul Mătăsii Maritime”, la fel de ambițioasă ca și componenta terestră, care va lega China de Golful Persic și Marea Mediterană prin Oceanul Indian. Când va fi finalizat, la fel ca vechiul Drum al Mătăsii, va conecta trei continente: Asia, Europa și Africa, cu potențial de includere și a Americii Latine. Lanțul de proiecte de infrastructură va crea cel mai mare coridor economic din lume, acoperind o populație de 4,4 miliarde și o producție economică de peste 21 trilioane de dolari.
Pentru întreaga lume, deciziile Chinei cu privire la mărețul Drum al Mătăsii sunt văzute momentan doar ca idei îndrăznețe. Proiectul masiv deține potențialul unei noi renașteri în comerț, industrie, descoperire, gândire, invenție și cultură, care ar putea rivaliza cu perioada vechiului Drum al Mătăsii. De asemenea, devine din ce în ce mai clar că conflictele geopolitice legate de proiect ar putea duce la un nou război rece între Est și Vest pentru dominația în Eurasia.
Proiectul de infrastructură inițiat de actualul președinte al Chinei remodelează relațiile comerciale din Asia Centrală și din întreaga lume. Inițiativa Drumul Mătăsii va include în cele din urmă peste 150 de țări și o multitudine de organizații internaționale. Este, fără îndoială, cel mai mare proiect de infrastructură și investiții din istorie, ce va include 65% din populația lumii. Îmbunătățirile avute în vedere pentru căile rutiere, feroviare și maritime vor crește considerabil conectivitatea, vor reduce costurile de transport, vor crește productivitatea și vor spori prosperitatea pe scară largă. Conform declarațiilor înalților oficiali chinezi, această inițiativă este încercarea Chinei de a înlocui ordinea bazată pe reguli occidentale, instaurată în perioada postbelică, cu un sistem care să respecte suveranitatea națiunilor, să respingă unilateralismul și să recurgă la principiile bazate pe mecanisme ale pieței care să influențeze o distribuție mai echitabilă a bogăției.
La o analiză mai amănunțită se poate ușor observa ca Inițiativa Noul Drum al Mătăsii este planul Chinei pentru o nouă ordine mondială, care să arate fața capitalismului secolului 21, dar mai ales să transfere polul puterii globale către est, spre Beijing, care să devină centrul de facto al lumii.
Spune autorul : Adevărata problemă este refuzul Chinei de a se conforma ordinii bazate pe regulile impuse de occident, așa cum era anticipat inițial.
Exact. Acesta este adevarul.