Prima pagină » Actualitate » Liviu Vornicu: În emisfera sudică profitul trebuie obținut cu orice preț
Liviu Vornicu: În emisfera sudică profitul trebuie obținut cu orice preț

Liviu Vornicu: În emisfera sudică profitul trebuie obținut cu orice preț

05 sept. 2023, 07:58, 1 ,
în Actualitate

Analistul Liviu Vornicu, cetățean româno-american cu studii economice atât în România, cât și în Statele Unite, expune pe scurt câteva inechități sociale ce au loc în emisfera sudică, mai precis pe teritoriul celui mai de seamă reprezentant al Commonwealth-ului.

Vremurile de criză sunt pentru unii oameni adevărate teste de supraviețuire, dar pentru alții pot fi considerate zile glorioase. Este binecunoscut faptul că Marea Depresiune a îmbogățit o mulțime de speculanți. Primul și al doilea război mondial au favorizat mulți multimilionari pentru a-și spori averile, un exemplu relevant fiind profiturile companiilor de armament ce au atins niveluri de neegalat pe timp de pace. Iar în timpul actualei „crize a costului vieții”, așa cum este adesea numită de către economiști, există companii care radiază de bucurie în fața marjelor lor de profit, chiar dacă în public afișează o falsă modestie.

În Regatul Marii Britanii, de exemplu, veniturile furnizorilor de energie pentru uz casnic sunt în permanentă creștere, în ciuda facturilor zdrobitoare pentru populație. Astfel, British Gas a raportat o creștere uluitoare de nouă ori a profiturilor, de la 98 de milioane de lire sterline în 2022 la 969 de milioane de lire sterline în acest an. Compania sa mamă, Centrica, a obținut profituri de 2,1 miliarde de lire sterline în primele șase luni din 2023, în timp ce Shell a strălucit cu un profit de 3,9 miliarde de lire sterline pentru al doilea trimestru din 2023.

Dacă în patria-mamă este clar ce se întâmplă, “fiica” de la sud nu se putea lăsa mai prejos. Astfel observăm cu stupoare că spiritul de exploatare ticăloasă rămâne puternic în Australia, iar companii precum transportatorul național Qantas și Commonwealth Bank s-au umplut de bani pe spatele celor mulți și necăjiți. Supermarketuri gen Coles au anunțat, de asemenea, profituri uriașe. Acestora li se pot adăuga companii energetice cum ar fi AGL. În timp ce gospodăriile numără dolarii și cenții pentru cumpărăturile săptămânale și chiria pe două săptămâni, entitățile corporative de o anumită “greutate” prosperă.

Toate acestea sunt lucruri sunt greu de închipuit în acest secol. Mai deranjant este faptul că toată această profitabilitate nu atestă neapărat calitatea produselor comercializate sau serviciilor prestate. Cu toate acestea apărătorii pieței libere contestă cu înverșunare termeni precum „scumpire”. Conform unui jurnal australian, “protector” al marilor companii, scandalul profitului apare la fiecare șase luni pentru companiile cotate la bursă, dar pentru conducerile acestor companii nu reprezintă decât un exercițiu de echilibru. În loc să se întrebe de ce astfel de companii prosperă în timp ce populația obișnuită se chinuie să trăiască, ziarul dă vina pe consumatori și pe angajați că nu sunt în stare să definească ce înseamnă un nivel acceptabil de profit pentru a nu mai perpetua acest scandal.

Liderii companiilor privilegiate susțin, de asemenea, că aceste profituri sunt infime în raport cu solicitările acționarilor. La fel ca un spital care-și privește pacienții ca pe niște obiecte iritante, directorii corporatiști citează dorințele pieței ca fiind cuceritoare și relevante, ignorând în același timp clientul.

La rândul lor bancherii prezintă cu înflăcărare nenumărate argumente care să susțină declarațiile că randamentele lor nu sunt deloc excepționale. De exemplu, în pofida câștigurilor de 10,16 miliarde de dolari australieni, conducerea  executivă a Commonwealth Bank, preferă prezentarea unei perspective pe termen lung argumentând că rentabilitatea bănci a scăzut substanțial în ultimul deceniu și este în prezent mai mică decât ceea ce se găsește actualmente piețele internaționale. Toate aceste declarații cinice au fost făcute fără a avea remușcări că a tăiat 251 de locuri de muncă din departamentele de IT, servicii bancare pentru persoane juridice și servicii bancare pentru persoane fizice, pentru a crește profitabilitatea.

În opinia specialiștilor este inacceptabil din punct de vedere social ca aceste companii să ia măsuri pentru obținerea unor profituri exorbitante și în același timp să reducă numărul de angajați și să ofere servicii extreme de slabe, toate acestea doar pentru a-și consolida o cotă dominantă de piață. Dezbaterile cu privire la concurență și la promovarea de reduceri de prețuri au încetat să mai fie relevante în industriile alimentară, bancară, de asigurări, energetică și aviatică. În spatele profiturilor se află strategii bazate pe concedieri, restructurări eufemistice, și beneficii ocazionale ale războiului.

Atunci când sunt asigurate de o poziție dominantă pe piața internațională, unele companii au tendința de a manifesta un comportament îngrozitor. De exemplu, conform recenziilor consumatorilor, serviciile prestate de Qantas sunt adesea o abominație pentru care prezintă scuze pretabile la o companie aeriană de doi bani. În ciuda acestui fapt, a fost singura beneficiară a asistenței guvernamentale în domeniul transportului aerian în timpul pandemiei. Pentru a-și arăta recunoștința, în anii ce au urmat a devenit o bestie de o indiferență și mai mare.

În 2022, compania aeriană a făcut ca pierderea bagajelor, anularea zborurilor fără nici o explicație logică și așteptarea la telefon să devină o activitate de rutină. Cei care solicitau rambursări erau respinși, frustrați și adesea ignorați, iar despre sistemul lor de răscumpărare de zboruri nici nu ar trebui discutat căci era frecvent pierdut în tranziție.

Experții financiari au constatat, de asemenea, în baza furtunii de pe rețelele de socializare, dar și furiei, lesne de înțeles, a sindicatului lucrătorilor din transporturi, că imaginea companiei era mai mult decât pătată. Pentru a-și proteja membrii, sindicatul a fost nevoit să dea compania în judecată, deoarece a concediat 1.700 de angajați în timpul pandemiei.

Cu toate acestea, anul 2023 a fost benefic pentru Qantas, care s-a aflat într-o situație mai mult decât satisfăcătoare. În anul financiar 2023, compania a înregistrat un profit înainte de impozitare de 2,5 miliarde de dolari australieni, ceea ce ridică întrebarea: care ar fi randamentul adecvat al profitului în astfel de cazuri? Un fost executiv al companiei aeriene a sugerat că astfel de câștiguri sunt obișnuite, având în vedere ultimul profit „normal” din 2019. Actual lider, de asemenea, consideră că profitul obținut este un rezultat logic al unei planificări solide, nicidecum ceva extraordinar în perioadă de crize perpetue, este o consecință a muncii depuse în timpul pandemiei pentru restructurarea bazei de costuri.

Raționamentul acestor lideri a stârnit valuri de nemulțumire atât în rândul consumatorilor, cât și a angajaților care trăiesc vremuri crunte. Tarifele foarte mari ale companiei, dezmembrarea structurală în valoare de 1 miliard de dolari australieni și randamentul capitalului investit, care a crescut de la 18,4% în 2019 la 103,6% în 2023, a determinat specialiștii în domeniu să se întrebe dacă nu cumva în această companie este vorba de mai mult decât un câștig excesiv.

Astfel experții au ajuns la concluzia că lideri cruzi și incompetenți sunt de mult în afacerile la nivel înalt protejați de politicieni și, departe de a fi doborâți, supraviețuiesc, străduindu-se să lupte zi de zi, și călcând peste cadavre să anunțe, cu mândrie, următoarea rundă de profituri. Toate acestea pe cheltuiala unor clienți disperați și a unor angajați suprasolicitați, care sunt nevoiți să contribuie la înflorirea unor afaceri pentru a putea câștiga o pâine amărâtă. Competiția pe piața liberă, așa cum era cunoscută odată, este în acest moment doar o mare păcăleală a economiei.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
21 octombrie 2024
21 octombrie 2024