Prima pagină » Eveniment-Social » Lista profesorilor universitari care dezaprobă exceptarea pregătirii psihopedagogice a unor categorii de viitori profesori

Lista profesorilor universitari care dezaprobă exceptarea pregătirii psihopedagogice a unor categorii de viitori profesori

17 aug. 2022, 13:42, 7 ,
în Eveniment-Social

Peste 200 de profesori universitari, printre care şi 17 din Iaşi, dezaprobă exceptarea pregătirii psihopedagogice prin care persoanele cu studii superioare pot să predea în şcoli şi instituţii de învăţământ superior, fără module de pregătire şi de formare psihopedagogică.

Decizia vine în contextul în care ministrul Educației, prof. univ. dr. Sorin Mihai Cîmpeanu, a declarat în cadrul unei conferințe că există o criză acută a cadrelor didactice ce ar putea fi rezolvată prin intermediul acestei excepții.

„Avem nevoie de educație pentru sănătate, avem nevoie de acest modul, cu componentă de educație sexuală. Cine să predea? Cadrele didactice de biologie, desigur. Avem oare suficient de mulți profesori de biologie pentru o disciplină care să facă parte din trunchiul comun, care să conțină module adaptate vârstei elevilor și să revină pe parcursul ciclului gimnazial și liceal? Sigur (că – n. red.) nu. Sigur avem o criză a cadrelor didactice (…)”, a transmis prof. univ. dr. Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educației.

Ce solicită profesorii universitari din Iaşi

Cadrele universitare au transmis Guvernului un document prin care se menţionează că un grup format din specialiști din învățământul superior au analizat cele două proiecte de lege și supun atenției factorilor de decizie câteva aspecte negative privind incoerența legislativă, deprofesionalizarea carierei didactice și implicațiile indezirabile pe plan național și internațional, generate de introducerea unei „excepții” pentru accesul în cariera didactică, în care nu se mai regăsește pregătirea psihopedagogică inițială, realizată în instituții de învățământ superior acreditate.

Potrivit comunicatului, universitarii solicită cu vehemenţă că excepția să fie eliminată atât din proiectul Legii învățământului preuniversitar, cât și din proiectul Legii învățământului superior.

Profesorii universitari sunt de părere că acest aspect ar genera decredibilizarea, deprofesionalizarea și vulnerabilizarea profesiei didactice în România. Un alt motiv se referă la scăderea calității educației oferite copiilor și tinerilor, potrivit sursei citate.

Alte efecte aduse în discuție de cadre didactice sunt: „inechitate în formarea profesorilor; scăderea drastică a prestigiului profesiei întrucât recunoașterea achizițiilor din contexte nonformale și informale este specifică ocupațiilor plasate pe niveluri inferioare ale cadrului calificărilor (nivelurile 1-3); lipsă de abordare fundamentată științific, lipsă de fermitate decizională strategică, inconsecvență și diluare a cadrului legislativ.”

„Imaginea profesiei didactice și percepția acesteia în societate vor fi afectate din cauza existenței a două categorii de profesori, fapt care, la nivel social, va genera degradarea statutului profesiei didactice, iar la nivel individual va afecta motivația pentru formare profesională și eficiență didactică”, se arată în informare.

În ceea ce priveşte proiectul Legii învățământului superior, este solicitată de asemenea revizuirea unui articol ce prevede formarea psihopedagogică pentru educator-puericultor, educatoare, educator – învățător, învățător, antrenor şi maistru-instructor.

„Programele de formare psihopedagogică pentru funcțiile didactice de educator-puericultor, educatoare, educator – învățător, învățător, antrenor şi maistru-instructor se aprobă de Ministerul Educației şi se desfăşoară în liceele cu profil pedagogic. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I”, prevede proiectul de lege la art. 61 alin. (4).

Astfel, profesorii universitari din Iaşi susţin că o astfel de măsură ar avea rolul de a atrage mai multe cadre didactice, dar ar ajuta și școlile să angajeze mai ușor specialiști din companii private pentru acoperirea unor materii precum TIC sau Educație Financiară.

Comentarii
  • Unde este afisata lista?

  • In Iasi sunt peste 2000 de universitari. Cei 17 pot fi numai de la „stiintele educatiei”.

    Ministrul are dreptate. Situatia de acum este aberanta. Acum, ca sa predai la universitate esti obligat sa fi parcurs mai multa psiho-pedagogie decat cel care preda la clasele primare. Insa cerintele reale sunt exact invers. Mai multa pedagogie este necesara a clasele primare, iar la universitate mai putina.
    Este necesara o schimbare. Degeaba se lamenteaza cei 17. Pentru a preda la universitate nu ai nevoie de pedagogie.

    Solutia trebuie sa fie undeva la mijloc.

  • Sunt profesor gradul I, metodist, de aproape 30 de ani la catedra. Se da prea mare importanta psiho-pedagogiei si prea putina importanta pregatirii de specialitate. S-a ajuns sa se sustina ca pregatirea de specialitate poate fi superficiala, si ca importanta este numai pregatirea psiho-pedagogica. Complet FALS! Un profesor cu o pregatire de specialitate precara nu va putea transmite elevilor decat cunostinte precare, oricata pedagogie ar sti.
    Da, in facultate este necesara o anumita expunere la pedagogie, dar mult redusa fata de ce-i acum. Pana la urma, pedagogia inseamna 2% chestii de bun simt + 98% teoria chibritului in cuvinte pompoase. De ce sa ocupi timpul studentului cu teoria chibritului?

  • profesor universitar

    Exemplul dat de ministru a fost cel al unui universitar din USA, care, invitat fiind sa predea si in Romania, a constatat ca legea nu-i permite pentru ca nu are modulele psiho-pedagogice. Asadar, fara modulele psiho-pedagogice poti preda in universitatile americane, dar nu si in cele romanesti. Este o aberatie care trebuie corectata. In universitate norma este rigoarea stiintifica. Psiho-pedagogia este inutila.

  • Faptul că din ditamai centrul universitar numai 17 universitari au semnat petiția, spune clar și tare ca decizia ministrului este corectă.

  • Pedagogia inseamna 2% chestii de bun simt + 98% teoria chibritului in cuvinte pompoase. Iar toti semnatarii sunt cei care predau pedagogie si care au tot interesul ca aberatia cu modulele de psiho-pupu sa continue

  • Pedagogie ? Fii serios, dom`le, e o disciplină de tip lipitoare care nu ajută la mare lucru. Cât despre chestia cu ”educația sexuală”, aflați că se făcea în școlile bune inclusiv pe vremea lui Ceaușescu. Da, ați auzit bine. Adoloscenților cuprinși de călduri li se strecura discret, fie de către diriginte, fie de către părinți, câte o carte. Îmi aduc aminte de un cărțoi gros, scris prin anii 80, de igienă sexuală, unde se descria de-a fir a păr ce și cum devine chestiunea, inclusiv cu planșe, dpdv anatomic și fiziologic (inclusiv patologiile). Mai erau și alte cărți pe aceiași temă, scrise prin lentilele medicului, inclusiv pe teme de sarcină și boli venerice. Însă, diferența dintre vremurile de atunci și cele de acum e una esențială: liceenii de dinainte sublimau pulsiunile sexuale în efortul colosal de învățare, ceea ce astăzi nu mai este cazul. Se întâmplau și atunci sarcini la eleve și boli venererice, însă, în nici un caz la proporțiile din timpurile actuale. Așa că, acești proști siniștri n-au decât să umble cu sacoșa de banane la ore, ca să explice cum devine 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *