Proiectul de buget pe anul 2022 prevede o alocare de 17 miliarde lei (+20,5% faţă de anul 2021) pentru Ministerul Transporturilor, în această sumă intrând şi obiectivele ce trebuie realizate de Compania de Drumuri CNAIR).
Potrivit Anexei 3/24, priorităţile strategice investitionale ale MTI pentru perioada 2022-2025 sunt focalizate în principal pe finalizarea lucrărilor la obiectivele/proiectele de investiţii aflate într-un stadiu avansat de realizare, cu finanţare asigurată şi continuarea lucrărilor la obiectivele/proiectele de investiţii aflate în derulare, precum şi începerea de noi lucrări, situate pe reţeaua TEN-T, cu finanţare asigurată din fonduri nerambursabile şi fonduri rambursabile, concretizându-se în construcţia de autostrăzi/drumuri expres pe TEN-T.
Lista principalelor proiecte de construcţie autostrăzi/VO, introduse în Buget în anul 2022 cuprinde următoarele obiective:
- Autostrada Sibiu – Piteşti secţiunile 1, 2,3, 4 si 5,
- Autostrada Lugoj – Deva (sector Dumbrava-Deva),
- Autostrada Nadaselu – Suplacu de Barcău – Borş, inclusiv legătura Centura Oradea
(Giraţie Calea Sîntandrei) – Autostrada A3 (Biharia),
- Autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş,
- Autostrada de Centura Sud a municipiului Bucureşti, inclusiv intervenţiile privind Centura existentă (Lărgire la 4 benzi de circulaţie a Centurii Bucureşti între A1 – DN 5, DN 2 – A2 şi A1 – DN 7, pasajele Berceni, Domneşti, Olteniţa),
- Autostrada de Centura Nord a municipiului Bucureşti,
- Drum expres Craiova – Piteşti,
- Drum expres Brăila – Galaţi,
- Podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila,
- Autostrada Ploieşti – Buzău,
Proiectele de autostrăzi aflate în pregătire pe parcursul anului 2021 şi care vor intra etapizat în execuţie în perioada 2022-2025, cuprind:
- Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzile Sibiu-Făgăraş, Făgăraş – Braşov, Târgu Neamţ – Târgu Mureş, Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, Timişoara – Moraviţa,
- Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru Autostrada Braşov – Bacău şi pentru drumurile de mare viteză Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani – Suceava – Siret,
- Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru drumurile expres:
Craiova – Târgu Jiu, Ovidiu – Tulcea, Brăila – Tulcea, Brăila – Buzău, Focşani – Brăila, Găeşti – Ploieşti, Piteşti – Mioveni, Bacău – Piatra Neamţ,
- Elaborarea/ completarea studiilor de fezabilitate pentru Drum Expres/ Autostrada (Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Graniţa Româno – Ungară – Drum Expres M49 Ungaria), Satu Mare – Baia Mare şi Autostrada Nordului/ Drum de Mare Viteză Baia Mare – Suceava (Lot 1, Baia Mare – Bistrita; Lot 2 Bistrita – Vatra Dornei; Lot 3 Vatra Dornei – Suceava), Tisita – Albiţa,
- Completarea studiului de fezabilitate si elaborarea proiectului tehnic pentru drum expres Arad – Oradea;
Dintre proiectele majore de infrastructură rutieră (autostrăzi) aflate în execuţie pe parcursul anului 2021, au fost finalizate şi date în trafic secţiunile:
- Autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş, sector 1 C Targu Mures – Ungheni;
- Autostrada Sebes – Turda, lot 2.
Pe parcursul anului 2021 au fost semnate contracte de proiectare şi execuţie/ execuţie lucrări pentru următoarele proiecte majore de infrastructură rutieră:
– Autostrada Sibiu – Pitesti, sectiunea 4;
– Autostrada de centura a Municipiului Bucuresti, sector Centura Nord, lot 2;
– Legatura Centura Oradea (giratie calea Sintandrei) – Autostrada A3 (Biharia);
– Drum Expres Craiova-Pitesti, Tronson 4;
– Drum expres Braila Galati;
In perioada 2022-2025 sunt avute in vedere continuarea lucrarilor la obiectivele aflate deja in executie, precum si demararea etapizata a lucrarilor la obiectivele aflate in prezent in proiectare (elaborare Proiect Tehnic).
– modernizarea şi dezvoltarea reţelei de drumuri naţionale, inclusiv prin construcţia de variante
de ocolire;
Lista principalelor proiecte de construcţie variante de ocolire, introduse în Buget în anul 2022 cuprinde următoarele obiective:
– Variantele de ocolire aflate in execuţie: Modernizarea centurii rutiere a mun. Bucureşti (pasaje Berceni, Olteniţa, Mogoşoaia, Domneşti, DN 2-A2), Tecuci, Bârlad, Satu Mare, Stei, Rădăuţi, Timişoara Sud, Săcueni, Zalău , Drum de legătura DN 5 – Podul Prieteniei (VO Giurgiu Vest), Târgu Jiu, Varianta de ocolire Galaţi, Sfântu Gheorghe, Varianta de ocolire a Municipiului Zalău, etapa 2, între DN1F, km 79+625 – DJ191C, Centura de ocolire Craiova varianta Sud DN 56-DN 55-DN 7, pasaj Drajna
– Variantele de ocolire care vor intra in executie/ proiectare si executie: Târgu Mureş, Giurgiu (Est), Sighişoara, Buftea
– Variante de ocolire care vor intra în etapa de proiectare/ proiectare şi execuţie în baza unor parteneriate cu UAT: Alesd, Stei, Beclean, Inel ocolitor al mun. Târgu Mureş (prin interconectarea autostrăzii A3, E60, DN 15 si DJ 152 A), Arad Est, Mediaş, Sibiu Sud, Drum de ocolire în partea de vest a mun. Sebeş, Gura Humorului, Valea lui Mihai.
Portofoliul de proiecte în pregătire, pentru care există deja alocări bugetare în anul 2021 cuprinde variante de ocolire aflate în etapa de pregătire (elaborare Studiu de Prefezabilitate, Studii de Fezabilitate şi Proiecte Tehnice); Râmnicu Valcea, Vaslui şi Techirghiol, Timişoara Vest, Varianta de Ocolire Piteşti Vest; pasaj Roman
Dintre proiectele aflate în execuţie, în anul 2021 au finalizate şi date în trafic următoarele obiective:
– Varianta de ocolire Satu Mare, sector km 9+600 (intersecţie VOSM cu DN19) – km 13+600 (intersecţie VOSM cu DN19A);
– Varianta de ocolire Mihăilesti,
Principalele proiecte de modernizare drumuri naţionale, introduse în Buget în anul 2022 sunt:
DN 18, Moisei – Iacobeni; DN 66, parcarea Lainici, DN 76, Deva – Oradea (finalizarea in integralitate), DN 5, Bucuresti – Adunatii Copaceni; DN 6, Alexandria – Craiova (lot 2); DN 73, Piteşti – Câmpulung – Braşov; Modernizarea infrastructurii privind siguranţa circulaţiei pe DN 1, în „Sate liniare şi puncte negre”; A 1 – Titu – Bâldana – Târgovişte – Sinaia; DN 52, Alexandria – Turnu Magurele; DN 28B, Târgu Frumos – Botoşani; DN 29D, Botoşani – Ştefăneşti, DN 2L, Soveja – Lepşa;; Drum de legătură Autostrada A1 Arad – Timişoara – DN69, Remediere defecţiuni pe DN1H km 6+000 – km 12+000, DN 2N km 52+860 – km 60+000 Jitia – Bisoca şi
pod nou peste raul Ramnicu Sărat la km 53+301, DN 1S km 0+000-km 23+831, DN 67B Scoarţa – Pitesti km 0+000-188+201.
Proiectele în pregătire, pentru care exista deja alocări bugetare în anul 2021 şi vor fi bugetate şi în anul 2022 cuprind:
– DN 7C, Transfăgărăşan (expertiza tehnică şi elaborare Studiu de Fezabilitate);
– Drum de legătură A1 – DN 7 (Titu/ DJ 711A) (Revizuire/Actualizare Studiu de Fezabilitate şi Elaborare Proiect Tehnic)
– Realizare Conexiune DN 73C cu Autostrada Sibiu-Piteşti (Nod Tigveni) şi Modernizare DN 73C, km 44+800 – km 68+000 (elaborare Studiu de fezabilitate şi Proiect Tehnic de Execuţie);
– Realizarea a 6 noduri rutiere pe Autostrăzile A1 si A3, în zona de Vest a României;Proiecte care vor fi bugetate pe parcursul anului 2022, dupa obţinerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire/ atribuire în vederea elaborării documentaţiilor tehnicoeconomice sau proiectării şi execuţiei:
– Nod Cumpăna (conexiune la A4 – DN 39E);
– Nod Martineşti (conexiune la A 1 si DN 1);
Poduri ce au intrat în execuţie în anul 2021 şi vor fi bugetate în continuare şi în anul 2022 sunt:
– Pod pe DN 10 km 46+471 peste Basca la Cislau;
– Consolidare pod pe DN2B km 149+841 peste Prut Galaţi – Giurgiulesti;
– Pod pe DN 1 km 135+332 peste pârâul Azuga la Azuga;
– Pod pe DN 24 km 105+678 la Crasna;
– Pod pe DN 13C km 1+200, la Vânători;
– Podul de la Cernavodă, situat pe Autostrada A2, la km 157+600;
– Podul peste bratul Borcea, situat pe Autostrada A2, la km 149+680;
– Pod nou de la Cosmeşti, peste Siret, pe DN24, km 7+620;
– Apărarea împotriva inundaţiilor a localitătii Babadag, judeţul Tulcea/Refacere 5 poduri pe DN
22 km 210+291, km 211+812, km 212+045, km 212+495, km 213+600”;
– Pod peste râul Dâmboviţa pe DN 73, km 78+519
Poduri care vor intra în proiectare şi execuţie:
– Podul peste Tisa (proiectare şi execuţie);
– Podul de la Ungheni peste raul Prut;