Semnarea contractului de construire pentru depoul Dacia a fost amânată până la finalul lunii aprilie 2025. Anterior, primăria anunțase că, la finalul lunii martie 2025, va fi stabilit constructorul
Licitația pentru construirea depoului Dacia a devenit un fiasco. Deși Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a asigurat 50 de milioane de euro prin împrumut, Primăria Iași încă nu a reușit să finalizeze licitația. Depoul a fost demolat la începutul anului 2024, iar până acum, nici măcar nu este stabilit constructorul pentru lucrări.
Construirea depoului Dacia, din nou amânată
Singurele oferte valabile pentru această licitație mai sunt din partea firmei Tancred din Galați și asocierea Conest – Mari Vila, după ce societatea Sietricon din Bangladesh a fost descalificată. Deși, la finalul lunii martie, trebuia să știm cine va fi desemnat câștigător, acest lucru nu s-a întâmplat. În câteva săptămâni se împlinește un an de când licitația a fost lansată. Primarul Mihai Chirica a promis angajaților de la CTP că vor avea un nou depou în Dacia, însă, ca de obicei, promisiunile sale nu sunt respectate până la final. Compania de transport are nevoie urgentă de spațiu, mai ales că vor ajunge și tramvaie noi în acest an. Dacă va fi semnat contractul, lucrările ar trebui finalizate abia în anul 2027, în cel mai bun caz. În prezent, tramvaiele sunt lăsate peste noapte la capete de linie prin oraș, iar în Dacia mai sunt câteva vagoane abandonate, unde își găsesc adăpost câinii vagabonzi.
„Suntem spre finalul procedurii; credem că, până la sfârșitul lunii aprilie, vom decide, împreună cu cei de la BERD, câștigătorul. Fără acordul lor, nu putem furniza informații suplimentare”, a precizat Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Iași.
Primăria mai cheltuie încă 10 milioane de euro în plus
Deși nu a stabilit nici măcar constructorul, Primăria Iași a mai licitat o ofertă, în paralel, pentru lucrări suplimentare la depoul Dacia, care nu erau prevăzute în proiect.
„Ansamblul propus pentru realizarea infrastructurii tehnico-edilitare pentru transportul public depou cuprinde: hala de revizii reparații și întreținere tramvaie, hala IZ tramvaie, hala spălătorie tramvaie, hală garare tramvaie, hală garare autobuze electrice cu toate funcțiunile pentru întreținere și reparații, inclusiv spălătorie pentru autobuze. Strada Strămoșilor până la Rondul Dacia va fi complet modernizată prin realizarea unei infrastructuri noi, iar în zona Rond Dacia se propune o stație Intermodală”, este precizat în caietul de sarcini.
Astfel, vor fi realizate 5 sisteme de semnalizare automate pentru acces în anumite zone ale depoului. De asemenea, se mai amenajează 2 sisteme de semnalizare pentru schimbătoarele de cale din oraș și 2 sisteme de management la dispecerat. Pentru aceste lucrări, primăria a lansat o licitație în valoare de 10 milioane de euro.
„Digitalizarea se va realiza prin implementarea Obiectivelor de Digitalizare 1-8 și 11, care cuprind semnalizarea automatizată pe trei nivele a celor 5 zone prevăzute în limita de proiect, plus două obiective, zona oraș a municipiului, care preiau intersecțiile semnalizate, plus alte două obiective de digitalizare în cadrul dispeceratului, prin care se implementează sistemul de gestiune tehnică și asistență în exploatare, precum și interconectarea bazelor de date pentru cele două moduri de transport și MTI”, mai scrie în documentație.
Licitația pentru construirea depoului Dacia a fost amânată din nou, deși primăria anunțase că, la finalul lunii martie, va fi semnat contractul.
Ce glumă proastă e asta cu licitația pentru depoul Dacia? Primarul Mihăiță pare să aibă o problemă serioasă cu termenele de finalizare a proiectelor. Probabil că are o înțelegere specială cu constructorii – „Terminați când vreți voi, nu e grabă!”. Și ca să mai arunce și niște bani aiurea, primăria a lansat o nouă licitație de 10 milioane de euro pentru „lucrări suplimentare”. O fi vreun depou cu topogane și piscină. Serios acum, cum naiba să amâni din nou construcția unui depou esențial pentru transportul în comun? Doamne ferește, nu cumva să aibă cetățenii din Iași condiții decente de deplasare! Mai bine lăsăm câinii vagabonzi să-și găsească adăpost în tramvaie. Așa, simt și ei mirosul autenticității ieșene. Sincer, primarul Mihăiță și-a cam bătut joc de promisiunile făcute. Parcă-l văd pe el și pe echipa lui de incompetenți cum se strâng într-un cerc și se întreabă „Oare ce altceva am putea amâna sau sabota în orașul ăsta?”. Bravo, băieți, sunteți campioni!
Hai cu Conestu’!
Pastrati ba banii cetaenilor in conturile Primariei si nu mai cheltuiti aiurea pentru nici un santier in acest an.
Voi nu vedeti sau auziti ce spun economistii lumii ca vine potopul economic ???
Lasa ba banul acolo in conturi si fa la anul investitiile de orice fel ar fi ele, cand sunt stransi si banii de anul asta si cand te apuci la anul ai tot ce iti trebuie sa poti termina sigur treaba.
Da, trebuie sa mai si ganditi.
Depozitele s-au umplut! O parte au plecat în vagoane de cărbune și păcură, o parte pe stadion, sala polivalenta, depou Dacia. Bani „e”. Minte nu-i!