Prima pagină » Titlurile zilei » Liberalizarea pieței de gaze naturale a schimbat complet consumul de energie. E.ON/Delgaz Grid a jefuit cu acte în regulă clienții din Iași. Facturile pot fi mult mai mici de acum înainte
Liberalizarea pieței de gaze naturale a schimbat complet consumul de energie. E.ON/Delgaz Grid a jefuit cu acte în regulă clienții din Iași. Facturile pot fi mult mai mici de acum înainte

Liberalizarea pieței de gaze naturale a schimbat complet consumul de energie. E.ON/Delgaz Grid a jefuit cu acte în regulă clienții din Iași. Facturile pot fi mult mai mici de acum înainte

03 nov. 2020, 02:00,
Vlad Alexa în Titlurile zilei

Consiliul Concurenței realizează o anchetă de proporții la nivelul furnizorilor de gaze naturale pentru a demasca diferența de prețuri practicate de furnizori clasici precum E.ON/DelgazGrid față de noile companii apărute pe piața liberalizată. Conform studiilor realizate pe piața liberalizată de gaze naturale, consumatorii casnici din Iași pot plăti facturi și cu 100 lei mai mici în perioada de iarnă și au posibilitatea să-și schimbe furnizorul fără niciun cost suplimentar. Pentru a opri valul de plecări ale clienților din Iași către alți furnizori de gaze naturale, E.ON/DelgazGrid a impus o serie de clauze scandaloase în contractele încheiate cu consumatorii casnici

În luna iulie 2020, odată cu liberalizarea pieței de gaze naturale în România între clienții casnici, Consiliul Concurenței a declanșat o investigație privind sectorul gazelor. Creșterea numărului de clienți casnici în regim concurențial s-a accentuat în iulie 2020, prima luna de liberalizare, iar analiza Consiliului Concurenței a evidențiat faptul că, până la acest moment, procesul de liberalizare a furnizării gazelor naturale nu a generat un avantaj semnificativ în rândul ieșenilor: în prima lună de la debutul liberalizării, o mare parte dintre clienții casnici din Iași au fost pasivi, iar cea mai mare parte a celor care au trecut în regim concurențial au făcut acest lucru fără a schimba furnizorul curent de gaze naturale.
La sfârșitul lunii iunie 2020 (înainte de a fi demarat procesul de liberalizare), clienții casnici din municipiul Iași cărora li se furnizau gaze naturale în regim concurențial reprezentau 12,1 la sută din totalul consumatorilor casnici, ajungând la circa 19 la sută în iulie 2020.

E.ON/DelgazGrid aplică tarife mascate pentru clienții casnici

Conform analizelor realizate de Consiliul Concurenței la furnizorii de gaze naturale și a informațiilor primite din partea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), furnizorii clasici precum E.ON/DelgazGrid aplică tarife mascate care nu pot fi sesizate ușor de consumatorul casnic. Spre exemplu, se iau două oferte disponibile la începutul lunii septembrie. În ceea ce privește ofertele firmelor nou-apărute pe piață, prețul gazelor naturale este în medie de 77 lei/MWh, fără TVA, ceea ce conduce la un preț de 91,6 lei/MWh cu TVA.

La acest preț se adaugă un abonament în cuantum de 0,28 lei/zi/loc de consum. Această valoare zilnică a abonamentului, relativ redusă față de altele întâlnite în ofertele furnizorilor, conduce la o valoare lunară de 8,4 lei. Cea de-a doua ofertă venită din partea furnizorilor clasici, precum E.ON/DelgazGrid, are un preț de 84,68 lei/MWh, fără TVA, ceea ce înseamnă un preț de 100,77 lei/MWh cu TVA.

Consumatorii casnici de gaze naturale din Iași sunt mascați de monopolul E.ON

În ceea ce privește numărul de clienți casnici de gaze naturale, la 30.06.2020, deci înaintea debutului liberalizării, în România erau 3.378.722 de consumatori casnici cărora li se furnizau gaze naturale în regim reglementat, din care 99,97 la sută se încadrau în categoria de consum C1 (consum anual mai mic de 280 MWh). La aceeași dată, furnizarea de gaze naturale se realiza în regim concurențial pentru 465.752 de consumatori casnici, ceea ce înseamnă că pentru 12,1 procente din numărul total de consumatori casnici furnizarea se realiza deja în regim concurențial la data de 1.07.2020.

Clienții E.ON/DelgazGrid suportă costurile suplimentare făcute de compania germană

În cadrul investigației au fost identificate clauze care conduc la costuri ce sunt suportate de către client (conform prevederilor legale, dreptul de a schimba furnizorul în termen de 21 de zile este recunoscut ca fiind gratuit).

„În acest sens, putem menționa clauze care: obligă clientul casnic să achite furnizorului toate costurile suportate ca urmare a constituirii stocului minim de gaze naturale pentru acest client; obligă clientul casnic să preia integral capacitatea de transport rezervată pe puncte de intrare și pe puncte de ieșire în/din sistemul național de transport al gazelor naturale; obligă clientul casnic la plata în favoarea furnizorului, cu titlu de despăgubiri, a unor sume de bani”, se mai menționează în raportul Consiliului Concurenței.

Astfel, analiza a identificat furnizori precum E.ON/DelgazGrid, care transferă întregul risc contractual în sarcina clienților finali, obligându-i să își asume riscul cu privire la apariția unor împrejurări excepționale după semnarea contractului și să renunțe expres la dreptul de a solicita în instanță modificarea/adaptarea prețului final al contractului.

„Limitarea răspunderii furnizorilor în caz de neexecutare a propriilor obligații contractuale în cazul anumitor contracte de furnizare, au fost identificate clauze care limitează răspunderea furnizorilor pentru neexecutare culpabilă a propriilor obligații”, se mai precizează în studiul Consiliului Concurenței.

Ieșenii ar putea economisi 100 lei/lună în timpul iernii dacă schimbă furnizorul de gaze naturale

De precizat faptul că cel mai mare consum de gaze naturale se petrece pe timpul iernii în situația consumatorilor casnici care au centrale termice individuale de apartament. Casa implică un consum mult mai ridicat de gaze naturale în sezonul rece. Prin urmare, în această perioadă beneficiul clientului casnic generat de prețul mai redus al ofertelor venite din partea noilor companii cu abonament depășește considerabil valoarea abonamentului, diferența lunară ajungând până la 60 de lei/factură. O altă problemă demascată de Consiliul Concurenței în cazul contractelor cu E.ON este faptul că consumatorul final suportă toate riscurile pe care și le asumă operatorul în ceea ce privește furnizarea de gaze naturale în locuința acestuia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`