Prima pagină » Actualitate » Lege pentru asociațiile de proprietari. Documentul este obligatoriu pentru administratorii de bloc
Lege pentru asociațiile de proprietari. Documentul este obligatoriu pentru administratorii de bloc

Lege pentru asociațiile de proprietari. Documentul este obligatoriu pentru administratorii de bloc

22 mai 2024, 09:45,
în Actualitate

S-a dat o nouă lege pentru asociațiile de proprietari. Semnătura electronică devine o obligație, iar asociația de proprietari are mai mulți pași de parcurs în procesul de obținere a acesteia. Începând cu data de 01.07.2024, toate asociațiile de proprietari, inclusiv cele care nu emit facturi, vor fi obligate să utilizeze sistemul RO e-Factura. Iată documentul care este obligatoriu pentru administratorii de bloc.

Lege pentru asociațiile de proprietari

În cazul unei societăți care administrează mai multe asociații, este recomandabil să se obțină o singură semnătură. După aceasta, se instalează pe un calculator și se accesează spațiul virtual și platforma e-Factura. Conform informațiilor oferite, se selectează CUI-ul și se accesează spațiul virtual al fiecărei asociații. Administratorii de bloc, în calitatea lor oficială, sunt obligați să dețină semnătura electronică.

Odată ce asociația de proprietari are semnătura electronică, își creează spațiul virtual pe site-ul ANAF. Se vor atașa aceste documente:

– împuternicirea de la asociația de proprietari,

– certificatul persoanei care deține semnătura electronică

– procesul verbal care atestă alegerea președintelui asociației de proprietari.

Persoana care deține dreptul de semnătură electronică trebuie să aibă și o adresă de e-mail. Pe mail se va primi notificarea că are acces la spațiul virtual, unde va efectua toate operațiunile necesare, inclusiv încărcarea și descărcarea facturilor emise de furnizori.

Ce facturi poate emite asociația de proprietari

Pentru asociațiile de proprietari care emit facturi și nu folosesc un program de contabilitate, este recomandat să achiziționeze un soft de facturare.

Asociația de proprietari poate emite două tipuri de facturi distincte:

– Facturi pentru costurile de întreținere, incluzând fonduri sau penalizări, emise către proprietari.

– Facturi pentru activități economice. Este cazul chiriilor pentru spații, taxele pentru publicitate pe bannere, sau contravaloarea găzduirii antenelor de telefonie.

ANAF a postat și un ghid pentru utilizarea sistemului național de facturare electronică. Acesta presupune:

1. Achiziționarea semnăturii electronice și a certificatului digital.

2. Instalarea certificatului și completarea documentului de confirmare.

3. Încărcarea documentului de confirmare și completarea informațiilor pe pagina ANAF.

4. Confirmarea creării contului SPV și autentificarea în SPV.

Pe lângă această lege, românii care locuiesc la bloc trebuie să cunoască noua lege apărută pentru 2024. Puțini sunt cei care știu că există documente care nu trebuie furnizate Asociației de Proprietari sau președintelui de bloc. Proprietarii sunt supuși acelorași reguli ca și persoanele fizice, respectând regulamentul european privind protecția datelor. Cu toate că regulamentul european privind protecția datelor personale are prevederi clare, nu toate asociațiile de proprietari le respectă în totalitate. Unele dintre ele cer copii după anumite documente personale, deși acest lucru este strict interzis.

Înregistrarea în cartea de imobil se face exclusiv cu documentul original. Nici Asociația de Proprietari, nici președintele de bloc nu au dreptul să ceară copii ale acestor documente. Cu toate acestea, este important să știm că ceilalți locatari sau președintele asociației de proprietari au dreptul de a cere verificarea numărului de persoane care locuiesc într-un apartament anume. Ei pot, de asemenea, să solicite prezența unui polițist în această situație.

Nu pot fi solicitate celor care locuiesc la bloc copii după documente sau informații despre profesie, nivel de studii, loc de muncă etc. Asociațiile de proprietari trebuie să țină cont de reglementările legale cu privire la protejarea informațiilor de natură personală ale proprietarilor de apartamente sau ale chiriașilor. Încălcarea acestor reglementări este sancționată cu amenzi mari. Persoanele care stau la bloc, dar și președinții asociațiilor de proprietari trebuie să respecte mai multe reguli stricte în anul 2024.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *