Mai multe orașe din România au luat măsuri care au dus la deblocarea haosului din urbanismul local. Față de Primăria Iași, municipiile Baia Mare și Sibiu au adoptat o serie de taxe speciale pentru eliberarea urgentă a autorizațiilor de construcție. Cele două orașe eliberează, contra unor taxe, în maximum 7 zile, autorizațiile pentru cei care doresc să ridice o locuință sau un complex imobiliar. În municipiul Iași, dezvoltatorii așteaptă luni bune până la eliberarea autorizațiilor
Câteva municipii din România au reușit să dea o lecție celor de la Primăria Iași. Administrațiile locale din Sibiu sau Baia Mare au reușit să rezolve haosul din urbanismul local printr-un simplu proiect de hotărâre. Astfel, au fost adoptate de consiliile locale respective o serie de proiecte legate de eliberarea în regim de urgență a autorizațiilor de construire. Totul în baza unei taxe pe care investitorii sau persoanele fizice trebuie să o plătească dacă vor să obțină documentul cât mai repede. În tot acest timp, la Iași, situația pare a fi una extrem de ciudată, municipiul neavând nici la această oră avizat un Plan Urbanistic General (PUG) actualizat. Eliberarea unei autorizații de construire la Iași durează și peste termenul legal de 30 de zile, solicitanții fiind nevoiți să revină chiar ei cu adrese la Direcția Arhitect Șef.
Taxă specială, aprobată în Consiliul Local Sibiu
Primăria municipiului Sibiu a decis să aplice o taxă specială pentru cei care vor să obțină în regim de urgență o autorizație de construire. Decizia a fost aprobată de Consiliul Local Sibiu încă de la începutul anului 2020. În urma solicitărilor venite de la sibieni, Primăria a adoptat un proiect legat de emiterea autorizației de construcție printr-o plată de urgență.
Conform Hotărârii 36/2020, adoptată la 31 ianuarie 2020 cu unanimitate de voturi, s-a decis aprobarea regulamentului de instituire a taxei speciale pentru emiterea în regim de urgență a autorizațiilor de construire și a cuantumului acesteia, cu unanimitate de voturi. Potrivit Legii 50, eliberarea în regim de urgență a unei autorizații de construire se face în cel mult 7 zile lucrătoare, în condiții stabilite de consiliul local. Propunerea aprobată de aleșii din Sibiu prevede ca această taxă de urgență să fie calculată pe baza valorii investiției. Odată cu plata taxei respective, autorizația se eliberează în maximum 7 zile.
Taxă specială din valoarea investiției în municipiul Sibiu
Concret, la Sibiu se va plăti o taxă de 1.000 de lei + 10 la sută din valoarea investiției autorizate, dacă aceasta este de până la 1 milion de lei. De asemenea, la cei 1.000 de lei se adaugă 5 la sută din valoarea investiției autorizate, dacă aceasta este de până la 5 milioane de lei. Proiectul de hotărâre prevede și achitarea unei taxe de 1.000 lei alături de 2,5 la sută din valoarea investiției, dacă aceasta este de peste 5 milioane lei. În plus, aleșii locali din Sibiu au explicat și cum s-a ajuns la o asemenea decizie.
„De exemplu, dacă astăzi sunt două sute de apartamente pe piață, vorbim la investitori și, dacă nu ies autorizațiile de construire destul de repede, în loc să fie două mii de apartamente, sunt numai două sute și două mii de cumpărători și atunci automat prețul la apartament crește”, a susținut la vremea respectivă Adrian-Cosmin Bibu, consilier local în Sibiu.
La Iași, autorizațiile de urbanism ridică chiar probleme pentru cei aflați în vecinătatea investițiilor.
Soluții pentru Direcția Arhitect Șef de la Sibiu
Cei de la Sibiu au arătat că au fost probleme la Direcția Arhitect Șef, însă acestea au fost rezolvate în cele din urmă.
„Ca organigramă nu este subdimensionat, este subdimensionat ca dotare cu personal. Noi am organizat constant concursuri pentru angajare, rezultatul nu a fost cel așteptat. Tocmai pentru că am constatat că lumea nu se prezintă, am spus că trebuie să facem ceva, nu să stăm doar așa cu brațele încrucișate, iar anul trecut am dat dispoziție să încheiem un contract cu Institutul Kaizen- un institut japonez cu sediul în România, pentru a face o analiză a activității la Direcția Arhitect Șef și să ne propună soluții pentru a îmbunătăți activitatea și a mări ritmul de lucru.
Această analiză într-adevăr a dat rezultate și se poate constata pe documente, pe registru faptul că în ultimele luni, la Direcția Arhitect Șef, nicio autorizație de construcție și niciun certficat de urbanism nu s-au mai emis cu întârziere, deci din punctul acesta de vedere am făcut progrese importante”, susținea primarul Astrid Fodor la ședința respectivă de CL Sibiu.
Taxă specială pentru autorizații de construire la Brașov
La Brașov situația este similară cu cea de la Sibiu. Autoritatea locală a lansat anul trecut în dezbatere publică un proiect privind impunerea unei taxe speciale. Cuantumul taxei pentru eliberare în regim de urgență este de 500 lei plus 10 la sută din taxa pentru eliberarea autorizației de construire. Astfel, până la 150 mp, inclusiv, taxa este de 5-6 lei. Pentru un imobil între 151 și 250 mp, inclusiv, taxa este de 6-7 lei. Pentru un imobil între 251 și 500 mp, inclusiv, taxa este de 7-9 lei. Pentru un imobil de peste 1.000 mp, se achită 14 lei plus 0,01 lei/mp, pentru fiecare mp care depășește 1.000 mp. La acestea se adaugă cei 500 lei.
„Având în vedere că se anticipează existența unui număr foarte mare de solicitări pentru a se elibera, în mod justificat, autorizații de construire în regim de urgență, respectiv în termen de până la 7 zile, calculat de la data depunerii cererii, raportat la noile reglementări imperative prevăzute de art. 7 alin. 1^6 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare și la resursele umane alocate în acest scop de către autoritatea publică locală, prin serviciul de specialitate, cuantumul taxei pentru eliberare în regim de urgență este de 500 lei plus 10 la sută din taxa pentru eliberarea autorizației de construire”, se arată în proiectul de hotărâre.
Reporterii „BZI” au încercat să ia un punct de vedere de la Allen Coliban, primarul municipiului Brașov, pe această temă, însă edilul nu a răspuns întrebărilor.
Taxe speciale în municipiul Baia Mare
O altă situație similară este și cea din municipiul Baia Mare. Conform HCL 360/2020, pentru emiterea în regim de urgență a certificatului de urbanism vor fi aplicate o serie de taxe speciale. Astfel, pentru suprafețe mai mici de 5.000 mp se percepe o taxă de 545 lei. Pentru suprafețe mai mari de 5.000 mp se va percepe o taxă de 1.090 lei. De asemenea, pentru lucrări de construire se va percepe o altă taxă. Pentru suprafețe mai mici de 5.000 mp- o taxă în cuantum de 1.090 lei. Pentru suprafețe mai mari de 5.000 mp se va percepe o taxă de 3.260 lei. Pentru emiterea în regim de urgență a autorizației de construire/ desființare se percepe o taxă în valoare de sută la sută din taxa de autorizare. Taxele de urgență instituite se aplică numai în cazul în care persoanele fizice sau juridice solicită eliberarea documentului în regim de urgență.
Birocrație în Primăria Iași. Investitorii așteaptă cu lunile o autorizație de construcție
Dacă în alte orașe din țară s-au găsit soluții pentru eliminarea birocrației, la Iași lucrurile bat în continuare pasul pe loc. Un certificat de urbanism trebuie eliberat în maximum 15 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii. Deși la începutul anului primarul Mihai Chirica a anunțat noi reguli în urbanismul local, situația pare că nu s-a schimbat. Afaceriștii din Iași așteaptă și 3 luni emiterea unui aviz. Culmea, la Iași, banale acte administrative nu sunt eliberate sau sunt obținute de beneficiari după luni de calvar, chiar dacă este vorba doar de construirea unei locuințe individuale. Este și cazul afaceristului Michael Nsseir, cel care a și dat în judecată Primăria Iași pentru obținerea mai rapidă a avizului în cazul unui proiect imobiliar. Municipalitatea a dat vina pe lipsa de personal de la Direcția de Urbanism, direcție care însă a rămas în urmă și cu digitalizarea.
Reacția primarului Mihai Chirica despre situația din urbanismul local
Primarul Mihai Chirica a ținut să arate care este și situația de la Direcția Arhitect Șef din cadrul municipalității ieșene și cum sunt eliberate autorizațiile.
„Problema nu ține de lipsa taxei, situația nu este chiar așa cum se tot prezintă. Din totalul autorizațiilor care nu au răspuns, 30 la sută au documentația incompletă, iar pentru 15 la sută oamenii au fost abandonați de arhitecți. Restul proiectelor sunt în lucru. Vom lua în calcul și o astfel de situație, privind eliberarea documentelor în baza unei taxe speciale”, a spus primarul Mihai Chirica.