Șoferii care primesc sancțiuni pentru diverse încălcări rutiere trebuie să rețină la câte puncte se ia permisul și că aceste puncte de penalizare, asociate amenzilor, pot fi eliminate, însă numai dacă respectă anumite condiții.
Orice șofer s-a întrebat măcat o dată la câte puncte se ia permisul, de aceea, trebuie reținut faptul că sancțiunea de suspendare a documentului auto are caracter temporar și, în funcție de gravitatea abaterii, organele de poliție o vor aplica pe o perioadă cuprinsă între 30 și 90 de zile.
La câte puncte se ia permisul
Conform prevederilor Codului Rutier în vigoare, dacă vei fi depistat încălcând în mod repetat legislația rutieră vei acumula un număr de puncte de penalizare.
Spre exemplu, depășirea vitezei maxime admise pe un sector de drum cu 11 – 20 km/h atrage după sine acumularea a 2 puncte de penalizare.
Dacă depășești cu 31 – 40 km/h limita legată de viteză vei acumula 4 puncte de penalizare, în timp pentru depășirea cu 41 – 50 km/h a vitezei maxime admise vei fi sancționat cu 6 puncte de penalizare.
În cazul în care vei acumula 15 puncte de penalizare ți se va suspenda dreptul de a conduce pe drumurile publice pe o perioadă de 30 de zile.
Această perioadă poate fi și mai lungă. Dacă acumulezi cele 15 puncte de penalizare într-un interval mai mic de 12 luni față de data ultimei suspendări, permisul auto ți se va suspenda pentru o perioadă de 60 de zile.
Dacă șoferul care a atins maximum de puncte de penalizare nu predă documentul la poliție în termenul prevăzut de lege, perioada de suspendare va crește automat cu alte 30 de zile. Însă, dacă șoferul sancționat va dovedi că nu a putut ajunge din motive obiective, suplimentarea pedepsei nu va mai fi aplicată.
Punctele de penalizare se vor anula dacă au trecut șase luni de la data constatării contravenției și dacă amenda a fost achitată. În ceea ce privește condusul sub influența alcoolului, chiar de ai băut doar o simplă bere, duce la anularea permisului de conducere.
Aspecte interesante despre documentul auto
Permisul de conducere a devenit o necesitate, pentru cei mai mulți dintre noi. Ei bine, trebuie să știți că Karl Benz a fost primul posesor al unui permis de conducere. Acesta nu era un permis de conducere în forma pe care o știn noi astăzi, ci un act care îi permitea să meargă cu automobilul inventat pe străzile din Mannheim.
Automobilul lui Karl Benz era zgomotos și lăsa în urmă un miros neplăcut care îi deranja pe locuitorii orășelului german și, pentru a evita orice conflict, Karl Benz a făcut o cerere către Ducatul Baden și a primit un document scris de mână care îi acorda permisiunea de a circula cu automobilul pe străzile orașului.
În anul 1903, Prusia a fost primul stat care a introdus obligativitatea permiselor de circulație pentru conducătorii de automobile.
În ceea ce privește permisele de conducere din România, acestea au început să apară la începutul secolului trecut. În 1906 era publicat „Regulamentul Poliției Rulajului și circulației pe căile publice”.
Un an mai târziu, acest regulament era completat cu primele detalii cu privire la obligativitatea persoanelor care doresc să conducă autovehiculele și să posede brevetul de șofer, care se putea obține în urma unui examen în care te prezentai cu o carte de identitate, un CNP și alte documente necesare pentru înscriere.
Ultimul stat european care a făcut acest lucru a fost Belgia. Până în 1977, în Belgia primeai un permis de circulație fără obligativitatea unui examen, motiv pentru care nu era necesar să te întrebi la câte puncte se ia permisul.