Începând cu anul 2023, în România, cerința minimă de vechime pentru a accesa pensia pe caz de boală este de 10 ani de cotizare în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate. Această regulă legală se aplică în situațiile în care indivizii se confruntă cu afecțiuni medicale ce împiedică exercitarea activității profesionale și necesită o sursă de venit adițional pentru a acoperi costurile medicale și de trai.
Pensia de boală este un ajutor primit din partea statului român sub anumite condiții. Trebuie să îndeplineşti anumite criterii pentru a beneficia de aceste sume de bani.
Vechime minimă pentru pensie de boală
Există o vechime minimă pentru pensie de boală, iar statul român impune ca să fi lucrat cel puțin 10 ani până poţi apela la acest tip de ajutor. Pentru a beneficia de pensia pe caz de boală, sunt necesare îndeplinirea și altor criterii, inclusiv:
- A fi diagnosticat cu o afecțiune medicală care împiedică exercitarea activității profesionale.
- A fi sub tratament medical și/sau terapie și a nu putea lucra în condiții normale.
- A fi înregistrat la Casa Județeană de Pensii sau la Casa Națională de Pensii și să finalizeze toate procedurile necesare pentru solicitarea pensiei.
- Dacă aceste cerințe nu sunt îndeplinite în întregime, cererea pentru pensie pe caz de boală poate fi respinsă. Pentru a solicita pensia pe caz de boală, individul trebuie să completeze o cerere și să o depună la Casa Județeană de Pensii sau la Casa Națională de Pensii. Cererea trebuie să includă informații despre afecțiunea medicală a persoanei, tratamentul sau terapia urmată și motivele pentru incapacitatea de a lucra în condiții normale.
Dacă cererea este aprobată, beneficiarul va primi o pensie lunară, care este calculată în funcție de istoricul său de muncă și de salariul mediu din economie. În general, pensia pe caz de boală este mai mică în comparație cu pensiile de invaliditate sau de bătrânețe.
Ce acte îmi trebuie pentru pensie de handicap
Sunt mai multe acte care îţi trebuie pentru o pensie de handicap. Trebuie să precizăm faptul că procesul de primire a acestui ajutor financiar este unul greoi și necesită mult timp și multă răbdare:
- cerere-tip de evaluare complexă;
- copie de pe documentele de identitate;
- documente medicale;
- ancheta socială efectuată de serviciul social specializat din cadrul primăriei în a cărei rază are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap
Documentele medicale menţionate la alin. (4) lit. c) sunt:
- referat privind situaţia medicală prezentă, întocmit de medicul specialist;
- scrisoare medicală-tip de la medicul de familie, numai în situaţia primei prezentări la serviciul de evaluare complexă;
- investigaţii paraclinice solicitate de serviciul de evaluare complexă.
- Cererea-tip de evaluare complexă, însoţită de documentele necesare evaluării complexe:
- se depune de către persoana solicitantă, familia sa, reprezentantul legal, asistentul personal, asistentul personal profesionist, organizaţia neguvernamentală al cărei membru este persoana cu handicap sau, în lipsa acestora, de către orice persoană care o reprezintă, la registratură primăriei din localitatea de domiciliu/reşedinţă.
- în cazul persoanelor care solicită reevaluarea, se depune cu 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate al certificatului de încadrare în grad de handicap.
Aașadar, pe lângă o vechime minimă pentru pensie de boală, îţi trebuie și foarte multe documente.