Decizie controversată în educație! Ministerul Educației elimină Istoria și Geografia din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a pentru elevii de la profilurile Uman, Real și Tehnologic. În schimb, aceștia vor studia „Istoria comunismului” și „Istoria evreilor. Holocaustul”
Potrivit proiectului pus în consultare publică, materiile de cultură generală sunt reduse semnificativ în anii terminali de liceu. Astfel, în loc să fie obligatorii pentru toți elevii, istoria și geografia vor fi incluse doar în „curriculumul de specialitate” pentru anumite filiere. Practic, un elev care nu urmează un profil umanist ar putea termina liceul fără să mai studieze aceste materii esențiale.
Istoria și Geografia, eliminate din trunchiul comun pentru clasele a XI-a și a XII-a
Modificările au stârnit controverse în rândul profesorilor și sindicatelor, care consideră că măsura este una periculoasă și afectează grav pregătirea elevilor.
Sindicatele din educație au reacționat dur la această propunere, acuzând Ministerul că a luat această decizie fără o consultare reală cu specialiștii din domeniu. Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași, a transmis un mesaj ferm.
„Este total ilogic raționamentul Ministerului Educației cu noile propuneri de planuri-cadru pentru liceu. Vorbim de o abordare simplistă, care se limitează la reducerea numărului de ore la foarte multe discipline. Impactul pe resursă umană este devastator. Tot în acest context, nu ar trebui să ne mire că o bună parte dintre absolvenții noștri vor avea convingerea că aurul este monoatomic, Pământul are forma plată sau că strămoșii noștri daci au fost primii oameni din Univers! Precizez că sindicatele nu au fost consultate când s-au «gândit» la aceste «reforme» curriculare. Personal, nu înțeleg de ce actualul ministru al Educației simte nevoia unei tensionări a unui segment social greu încercat în ultimii 30 de ani, într-un context politic atât de sensibil”, spune Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași.
De asemenea, profesorii de istorie avertizează că eliminarea materiei din trunchiul comun va duce la o scădere dramatică a nivelului de cultură generală al elevilor. Lăcrămioara Iordăchescu, profesor de istorie, consideră că această decizie lovește direct în identitatea națională.
„Nu este corect față de acest neam și nici față de copiii noștri. Ei trebuie să știe istoria românilor și trebuie să știe locul lor în istoria mare. Istoria nu începe cu perioada contemporană, suntem cu o vechime incontestabilă! Dacă elevii nu mai învață istoria în mod structurat, vor rămâne doar cu informații disparate, preluate de pe internet, fără o bază solidă”, spune Lăcrămioara Iordăchescu, profesoară de istorie.
Ce înseamnă, de fapt, această schimbare?
Conform noilor planuri-cadru, ponderea materiilor de cultură generală scade dramatic în anii terminali de liceu. Trunchiul comun va include doar 9 discipline în clasele a XI-a și a XII-a, față de 15, câte existau în primii ani de liceu. Ministerul susține că aceste modificări sunt menite să modernizeze sistemul educațional, dar profesorii și părinții văd în ele un atac direct asupra formării intelectuale a elevilor.
Pe lângă eliminarea istoriei și geografiei, aceste schimbări ridică și alte întrebări esențiale. Cum vor fi structurate orele de istorie și geografie în „curriculumul de specialitate”? Ce se va întâmpla cu profesorii acestor discipline, în contextul reducerii numărului de ore? Vor fi afectați elevii la examenul de Bacalaureat?
Mulți profesori și părinți consideră că eliminarea acestor materii din trunchiul comun este un pas periculos spre diminuarea educației generale a elevilor. Fără un fond solid de cunoștințe istorice și geografice, tinerii riscă să fie vulnerabili în fața dezinformării și teoriilor conspiraționiste.
Sindicatele anunță deja că vor analiza în detaliu această propunere și că vor cere modificări majore.
„Acestea sunt niște gânduri «la cald»! Vom face o analiză aprofundată, în zilele următoare. Cred că trebuie să rămânem calmi, deoarece sunt convins că vom putea schimba substanțial aceste propuneri”, a transmis Laviniu Lăcustă, președintele USLIP Iași.
Ministerul Educației elimină Istoria și Geografia din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a pentru elevii de la profilurile Uman, Real și Tehnologic. Rămâne de văzut dacă Ministerul Educației va ține cont de vocile celor care cunosc realitatea din școli sau dacă va merge înainte cu aceste modificări care riscă să afecteze profund sistemul educațional din România.
Foo-too-va-n natzia vostra de spurcatzi!! Cat va mai suporta Hristos Dumnezeu?
Paradoxal, conform principiului actiunii-reactiunii, se va studia istoria Romaniei pe ascuns. Mult mai fundamentat si mai interesant. Procurati-va carti in format fizic, pana nu confisca toate informatiile in cloud. Asta e: RAZBOI INVIZIBIL, asalt concertat identitatea nationala.
Pe principiul „tara va vrea prosti”, sa explice universitarii cum vor vedea selectia viitorilor studenti. Ducand liceul tehnologic la un numar de ore de matematica, fizica, chimie, biologie mai mic sau cel mult egal cu profesionala, profilam si limitam viitorul absolvent doar la statutul de supraveghetor de operatiuni simple?
Dar dumneata crezi ca la minister este cineva cu simtul realitatii, sau care gandest cat de cat? Nu este. Dovada : dupa fiecare „reforma”, invatamantul a facut inca un pas in jos.
Tocmai ca NU cred ca este careva ancorat in realitate prin minister, nici macar minunatii secretari de stat sau sefi de servicii/ departamente vremelnic plecati politic de la catedre. Iar in fruntea ministerului mereu au fost universitari total deconectati si dispretuitori la adresa preuniversitarului.
Domnule, universitarii adevărați sunt îngrijorați de hărnicia bezmetică a noului ministru, psiholog de meserie. Este clar că nu știe ce face și că va crea un haos generalizat.
Un singur exemplu. V-ați referit la filiera tehnologică. Aparține nivelului ISCED 3. Dar din care ramură? După planurile propuse, face parte din ramura ISCED 3C (apud ISCED 1997), ca și Școala Profesională – programe de studiu care nu dau acces direct la studiile de licență. In ISCED 2011 această ramură este păstrată și chiar defalcată (apud ISCED 2011 operational manual).
In concluzie, dacă se respectă principiile ISCED (International Standard Classification of Education), viitorii absolvenți ai filierei tehnologice nu ar trebui să aibă acces la studiile universitare. Motivul este același ca pentru Școala Profesională : nivelul de pregătire în științele fundamentale este insuficient.
probabil ca vrea modelul finlandez. acolo, filiera tehnologica pregateste pentru meserie, pentru angajare, si atat. cine vrea facultate trebuie sa urmeze filiera teoretica.
La liceul tehnologic creste numarul de ore grupate in saptamani de instruire practica cu 75%. Nimic rau in asta. Doar ca numarul de ore/ saptamana ramane acelasi. Cum zicea dl lider de sindicat, impactul asupra resursei umane va fi devastator, dar numai asupra profesorilor de cultura generala. Pentru disciplinele tehnice de specialitate, in schimb, se vor face angajari masive pentru sustinerea unor ore fara infrastructura si baza materiala. Vor fi dati afara oameni care s-au pregatit o viata pentru a fi profesori si vor fi „rezolvati” la catedra cei care nici nu includeau invatamantul decat ca ultima perspectiva profesionala.
Subscriu
Asta e: RAZBOI INVIZIBIL, asalt concertat identitatea nationala.
Din perspectiva elevilor, mai urmeaza doar sa reinviem vechile calendare de pe vremea comunismului si sa le predam doar de la rubrica „stiati ca … ?” Nu pregatesti un om si generatii pentru o viata in accelerata schimbare doar profilandu-i ca simplu executant.
Din perspectiva resursei umane, invatamantul primar si gimnazial a fost demult rezolvate si securizate in urma aplicarii planurilor-cadru in vigoare. La primar a crescut numarul de invatatori prin includerea clasei pregatitoare obligatorii. La gimnaziu, cine a fost atins eventual in restrangere a avut rezolvare prin transfer catre liceu. Dar acum, cei care predau la liceu discipline generale unde se vor mai putea duce? Se tot arunca idea de „reconversie profesionala”. Dupa zeci de ani de studiu si supraspecializare, in ce sa ne reconvertim la 50-55-60 de ani? Facem si a treia facultate? Cum vor preda cei care o viata au ironizat invatamantul, dar acum vor esua convenabil la catedre sa predea inginerie?
Probabil că vor fi înlocuite cu TikTok.
Istoria evreilor, mai importanata decat istoria Romaniei? Evreii la scoala studiaza istoria romanilor? Daca „ministrului” nu i-au placut aceste materii si probabil ca a mai fost si coregent, acum se razbuna………..