Prima pagină » Eveniment-Social » „Istoria comunismului din România”, o disciplină obligatorie pentru elevii de clasa a XII-a! Ce părere au profesorii și elevii ieșeni despre noua materie introdusă în programa școlară

„Istoria comunismului din România”, o disciplină obligatorie pentru elevii de clasa a XII-a! Ce părere au profesorii și elevii ieșeni despre noua materie introdusă în programa școlară

11 ian. 2025, 02:00,
Iulia MARIA în Eveniment-Social

„Istoria comunismului din România” va deveni disciplină obligatorie în școlile din România, începând cu anul școlar 2025-2026, pentru elevii din clasa a XII-a. Introducerea acestei materii a fost anunțată oficial pe 16 decembrie 2024 și a fost reglementată prin mai multe ordine de ministru, publicate în Monitorul Oficial pe 18 decembrie 2024 și 8 ianuarie 2025. Aceasta va fi predată elevilor din învățământul de zi și seral, o măsură care vine într-un context în care regimul comunist este o perioadă insuficient de bine cunoscută de tânăra generație

„Istoria comunismului din România”, o disciplină obligatorie pentru elevii de clasa a XII-a

Într-un context istoric în care România a trăit una dintre cele mai dure experiențe ale regimurilor comuniste din fostul bloc socialist, Ministerul Educației din România a decis să introducă, începând cu anul școlar 2025-2026, o disciplină obligatorie pentru elevii din clasa a XII-a: „Istoria comunismului din România”. Deși anunțul a fost făcut în luna decembrie 2024, iar modificările au fost deja reglementate prin acte oficiale, conținuturile exacte ale programei școlare nu au fost încă făcute publice.

Acest pas este considerat de mulți ca fiind o necesitate, având în vedere că, după 1989, în România nu s-a implementat o politică oficială de decomunizare a societății, spre deosebire de alte țări care au avut un proces similar, cum ar fi Germania cu denazificarea. De asemenea, este important de subliniat că multe dintre generațiile de tineri nu au avut ocazia să studieze în detaliu regimul comunist, iar o astfel de materie ar putea să ajute la înțelegerea acestui capitol întunecat al istoriei naționale.

Profesorii din Iași care predau istoria consideră că introducerea acestei materii în școli va contribui semnificativ la formarea unui spirit civic în rândul elevilor, dar și la dezvoltarea gândirii critice și analitice.

Prof. dr. Serinella Pintilie, profesor de istorie la Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași, a explicat că studiul acestei perioade istorice este mai mult decât necesar.

„Având în vedere că în România a existat unul dintre cele mai dure regimuri de acest fel în blocul statelor comuniste, având în vedere că, după 1989, nu a existat o politică oficială de decomunizare a societății românești (după modelul denazificării în Germania, începând cu 1945), se poate afirma că o astfel de măsură era mai mult decât necesară”, a spus prof. dr. Serinella Pintilie, Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” Iași.

La întrebarea legată de impactul acestei discipline asupra elevilor de liceu, prof. dr. Serinella Pintilie a subliniat că aceasta nu doar că oferă cunoștințe istorice, dar contribuie la dezvoltarea „spiritului civic” al tinerelor generații.

„Aceasta este o disciplină care se axează pe dezvoltarea spiritului civic în rândul tinerilor. E o modalitate de a încuraja gândirea critică și analitică. Sper să le ofere acele mecanisme care să îi ajute să interpreteze corect o perioadă istorică, să poată face deosebirea între adevărul istoric și discursul propagandistic specific unui regim totalitar. Cred că elevii vor reacționa cu interes. Există o curiozitate a adolescenților în sondarea trecutului recent, mai ales că există muzee ale copilăriei în comunism, pagini în social media care oferă o multitudine de informații despre viața cotidiană, școală, timp liber în perioada amintită. Mă aștept să îi facă mai atenți la ceea ce se întâmplă în jurul lor, la deciziile lor. Sper să înțeleagă că libertatea este neprețuită și, dacă nu este apărată zi de zi, ea poate fi limitată până la dispariția ei; că spectrul fenomenului totalitar nu a dispărut complet din Europa, nici măcar după cei 35 de ani trecuți de la prăbușirea regimului comunist”, a explicat prof. dr. Serinella Pintilie, Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” Iași.

Totodată, prof. dr. Tiberius Părpăuță de la Colegiul Economic Administrativ din Iași a fost de acord cu ideea unei materii dedicate istoriei comunismului, dar cu o notă de precauție.

„Interesul pentru această materie există, dar sper ca atitudinea să fie una echilibrată. Dacă va fi doar o singură direcție, adică să se spună că a fost așa cum a fost și că noi știm asta, pentru că am trăit în acea perioadă, atunci este o variantă. Însă, există și cealaltă perspectivă, în care s-a făcut ceva, iar cât s-a realizat și cât a rezistat este o altă discuție. Elevii nu au trăit în comunism și pot percepe lucrurile într-un mod diferit. Noi, părinții și bunicii, am trăit colectivizarea, industrializarea, cenzura, lipsa pluripartidismului, practica agricolă, muncile industriale și serviciul militar obligatoriu”, menționează prof. dr. Tiberius Părpăuță, Colegiul Economic Administrativ Iași.

Prof. Dr. Serinella Pintilie este optimistă cu privire la interesul elevilor pentru această temă.

„Există o deschidere foarte mare din partea elevilor despre acest subiect, ei sunt foarte curioși. Ei nu au studiat asta dintr-un motiv foarte simplu, nu mai există istoria românilor în programa școlară, și atunci, despre comunism discută la modul general, dar când este vorba despre comunismul din România, puțini, probabil, că insistă pe subiectul ăsta. Cu câți elevi am discutat despre această nouă materie, par să fie curioși, deschiși la idee, dar acum, să vedem ce va conține și programa, și conținuturile, pentru că sunt foarte importante”, a spus prof. dr. Serinella Pintilie, Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” Iași.

Vor avea profesorii resursele necesare pentru a preda o astfel de materie?

Este o întrebare de interes: vor avea profesorii resursele necesare pentru a preda o astfel de materie? Se pare că da, iar răspunsul vine de la profesorii de specialitate care subliniază faptul că există deja manuale opționale care abordează acest subiect, dar și multe resurse online, inclusiv documente de arhivă scanate și puse la dispoziție, pe internet, de Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității.

„Există resurse suficiente pentru predarea acestei materii. Sunt manuale foarte bune (există un curs opțional cu tema «Istoria comunismului în România», cu un manual foarte bun, care exploatează foarte bine documentul de arhivă, imaginea și prezentarea evenimentelor istorice), apoi există resursele online (documentare foarte reușite), o arhivă impresionantă cu documente de arhivă scanate și puse pe internet de către Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (cu care am avut o excelentă colaborare și care susține numeroase proiecte educaționale pentru învățământul preuniversitar) etc.. Să nu uităm faptul că, în orice familie, există materiale care fac trimitere la perioada comunistă. Rămâne să le descoperim și să reconstituim povestea din spatele lor. De asemenea, în ultimul timp s-au publicat numeroase memorii care descriu experiențe din perioada comunistă ale unor personalități contemporane. Deci, materiale există, trebuie doar selectate cele pe care profesorul le consideră utile în demersul didactic”, a declarat prof. dr. Serinella Pintilie, Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași.

Printre resursele educaționale se numără și arhivele istorice, filmele documentare și mărturiile celor care au trăit sub regimul comunist. Totodată, elevii ar putea învăța despre fenomenul cenzurii, lipsa pluralismului politic și efectele colectivizării asupra vieții de zi cu zi, elemente care au marcat profund destinul națiunii române.

Reacția elevilor din Iași și interesul pentru această materie

Deși mulți dintre elevii din prezent nu sunt familiarizați cu detalii ale regimului comunist, aceștia par a fi deschiși și curioși să învețe despre această perioadă.

„Mi se pare o oportunitate foarte bună pentru dezvoltarea noastră, pentru aprofundarea cunoștințelor. Noi nu am studiat prea mult comunismul și cred că o astfel de materie ne va ajuta să înțelegem mai bine trecutul”, spune Nicolas Maxim, elev în clasa a XII-a la Colegiul Economic Administrativ din Iași.

În aceeași școală, Marius, un alt elev, exprimă un punct de vedere echilibrat.

„În perioada comunistă nu lipsea locul de muncă și majoritatea aveau ce să mănânce, dar, pe de altă parte, nu aveai libertatea pe care o avem acum. Chiar dacă în acele vremuri aveai un loc de muncă stabil, libertatea de exprimare era limitată. Astăzi, însă, avem mai multă libertate, dar și mai mult stres. Aceste mărturii sunt relevante, având în vedere faptul că elevii de astăzi nu pot înțelege pe deplin cum a fost viața sub un regim totalitar, dar prin intermediul acestei materii ar putea dobândi o viziune mai largă asupra acestei perioade istorice”, a spus Marius, elev în clasa a XII-a la Colegiul Economic Administrativ din Iași.

Profesorii, de asemenea, au îngrijorări legate de modul în care această disciplină va fi predată.

„Noi am pierdut istoria națională din programa școlară și nimeni nu discută despre subiectul ăsta. Nu există în programa de liceu, indiferent de profil, istoria românilor, există doar istorie. Eu nu știu ce intenții are Ministerul, dacă introducând Holocaustul evreilor la clasa a XI-a și istoria comunismului la clasa a XII-a va păstra în planurile-cadru și disciplina Istorie, sau motivat fiind de interesele de natură financiară sau din interese de a mai reduce numărul de ore, că e prea greu pentru copii, să scoată Istoria din programa școlară… Dacă este o materie suplimentară, este în regulă, dar cred că partea asta de comunism putea fi studiată și în cadrul istoriei românilor. Este foarte important care vor fi conținuturile”, explică prof. dr. Tiberius Părpăuță, Colegiul Economic Administrativ Iași.

„Istoria comunismului din România” va deveni disciplină obligatorie în școlile din România, începând cu anul școlar 2025-2026, pentru elevii din clasa a XII-a. Introducerea acestei materii în școli este un pas important pentru educația tinerelor generații, dar rămâne de văzut cum vor reacționa elevii pe termen lung.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`