Inspectoratul Școlar Județean Iași este implicat, începând cu decembrie 2019, în proiectul Erasmus+ „Job CoACh, suporTing school studEnts with Autism Spectrum Disorder to acquire independency“, care are drept scop găsirea unor soluții în ceea ce privește integrarea socială a elevilor cu autism, precum și adaptarea lor la piața muncii, după finalizarea studiilor.
Joi, 9 mai, începând cu ora 12.30, Inspectoratul Școlar Judeţean Iaşi (ISJ) Iași organizează, în cadrul Hotelului „Unirea”, sala ”Panoramic”, Conferința regională „Orientări teoretice și practic-aplicative privind intervenția educațională asupra adolescentului cu tulburări de spectru autist (TSA)” din cadrul proiectului Erasmus+ „Job CoACh, suporTing school studEnts with Autism Spectrum Disorder to acquire independency“ (ACTIvE) 2019-1-PT01-KA201-061366.
Inspectoratul Școlar Judeţean Iaşi este implicat într-un proiect dedicat elevilor cu autism
Proiectul „Job CoACh, suporTing school studEnts with Autism Spectrum Disorder to acquire independency“ aduce în prim plan nevoia de integrare socială a tinerilor cu tulburări din spectrul autist, dar mai ales de incluziune a lor pe piața muncii. În acest sens, în perioada decembrie 2019 – iunie 2022, împreună cu partenerii europeni: Associação Portuguesa para as Perturbações do Desenvolvimento e Autismo de Coimbra (PT), Associação Portuguesa de Emprego Apoiado (PT), European Digital Learning Network (IT), ENFOR (IT), Platon M.E.P.E (EL), Rusenska Targovsko Industrialna Kamara (BG), ISJ Iași a elaborat strategii și instrumente pentru a veni în sprijinul acestor tineri care, după ce finalizează școala, nu reușesc să-și găsească un loc de muncă nici în companii de stat, nici în companiile private.
Mai mult, Inspectoratul Școlar Judeţean Iaşi, prin acest proiect se urmărește și sensibilizarea și implicarea partenerilor din comunitățile locale, agenții de angajare, camere de comerț, IMM-uri pentru a asigura formarea și suportul pentru practicarea de către tinerii cu autism a unor meserii adecvate profilului lor. Tulburările din spectrul autismului reprezintă acele tulburări de dezvoltare complexă de natură neurobiologică, ce afectează modul în care persoanele comunică și relaționează cu cei din jur, modul în care înțeleg lumea. Autismul apare în orice grup etnic și socio-economic, în mod egal. Aproximativ 1 din 100 persoane are o tulburare din spectrul autismului.
Proiectul „Job CoACh, suporTing school studEnts with Autism Spectrum Disorder to acquire independency“ vizează susținerea adolescenților cu tulburări de spectru autist
Pe parcursul celor 30 de luni de implementare a proiectului au fost prevăzute două activități de învățare pentru profesori, în Italia, și pentru elevi, în Bulgaria, elaborarea și pilotarea unui curriculum pentru a deveni JOB COACH, personalizat pe nevoile de formare ale educatorilor și psihologilor care lucrează într-un context școlar cu tineri cu autism cu vârsta cuprinsă între 15-18 ani. Platforma care a fost dezvoltată în cadrul acestui proiect va oferi un nou mediu de învățare online elevilor cu autism, un spațiu îmbogățit cu materiale de instruire pentru educatori. Se dorește crearea unui spațiu de colaborare care va fi punct de contact printre utilizatorii platformei și partenerii de proiect.
Evenimentul de diseminare vizează prezentarea produselor intelectuale rezultate din proiect, crearea de noi conexiuni între școli, familii, instituții specializate pentru a realiza un schimb de practici relevante pentru pregătirea adolescentului autist pentru piața muncii. Concret, produsele realizate în cadrul proiectului sunt: IO1 – ”Curriculumul Activ”: curriculum pentru a deveni Job Coach, personalizat pe nevoile de formare ale educatorilor și psihologilor care lucrează într-un context școlar cu elevi cu tulburări de spectru autist (15-18 ani); IO2 – ”Mediul de învățare socială activă”: dezvoltarea unui nou mediu de învățare online, îmbogățit cu materiale de instruire pentru pedagogi.
Prin aceste inițiative elevii cu autism sunt susținuți pentru a reuși să aibă șanse egale, să-și valorifice potențialul în educație și pe piața muncii prin crearea unor medii de sprijin accesibile, determinând societatea să fie mai deschisă și mai incluzivă.