În perioada 30 martie – 3 aprilie 2020, Inspectoratul Școlar Județean – ISJ Iași a făcut o analiză interesantă! Aceasta este legată de percepția cadrelor didactice cu privire la impactul activității on-line în contextul învățării la distanță. Astfel, o echipă coordonată de prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș, inspector general, a realizat totul prin aplicarea unui chestionar în format on-line completat de către 2.482 de profesori. Majoritatea au experiență de peste zece ani în învățământ și desfășoară activitate didactică la toate nivelurile de învățământ
Suspendarea cursurilor în școli a impus o nouă realitate pentru toți elevii și profesorii din județul Iași. În acest context, o echipă a Inspectoratului Școlar Județean (ISJ), coordonată de inspectorul general – prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș, a analizat impactul activității on-line în contextul învățării la distanță. Asta prin aplicarea unui chestionar în format on-line completat de către 2.482 de profesori, din mediul urban și rural. Majoritatea cu experiență de peste zece ani în învățământ, își desfășoară activitatea didactică la toate nivelurile de învățământ.
„Analiza datelor obținute conduce la câteva constatări interesante: profesorii au dat dovadă de dăruire profesională și flexibilitate, de capacitate de adaptare la situații neprevăzute, desfășurând activități de învățare on-line, chiar dacă nu au beneficiat de formare profesională în acest sens. De arătat că 73 la sută din cadrele didactice care au completat chestionarul declară că nu au participat la cursuri care să aibă ca tematică învățarea la distanță”, arată prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș.
Decizii și soluții în funcție de nevoile specifice ale elevilor
Mai departe, în alegerea modalității de desfășurare a activității la distanță, cadrele didactice au ținut cont de sugestiile oferite de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) și de ISJ Iași. „Decizia finală a fost luată în funcție de nevoile specifice ale elevilor și după consultarea cu colegii profesori din școală. Pentru activitatea la distanță, cadrele didactice au utilizat diverse aplicații, cu precădere WhatsApp, Zoom și Facebook. Interesul deosebit pentru utilizarea cu succes a tehnologiilor informatice în activitatea didactică pentru a alege varianta optimă a determinat cadrele didactice să se consulte cu colegi din mediul universitar. Inclusiv să ceară opinia elevilor și chiar să consulte profesori care activează în alte sisteme de educație.
„În perioada la care ne raportăm până la completarea chestionarului (12 martie – 3 aprilie 2020), în acord cu răspunsurile oferite de cele 2.482 de cadre didactice, elevii au participat la activitățile on-line în proporție de peste 50 la sută. Principalul avantaj oferit de învățarea la distanță în situația concretă de suspendare a cursurilor este reprezentat de faptul că elevii sunt mai independenți în actul de învățare (80,9%). În ceea ce privește dezavantajele învățării la distanță, este amintită dificultatea accesului la tehnologie, dificultate întâmpinată deopotrivă de elevi și de cadrele didactice”, mai arată în concluzii inspectorul general.
Pe de altă parte, adaptarea la contextul actual și continuarea activității educaționale prin apel la tehnologii informatice se datorează și numărului mare de proiecte implementate în ultimii ani în județul Iași. Acesta permite cadrelor didactice valorificarea competențelor dobândite în proiectele finanțate din fonduri europene precum Erasmus+ sau P.O.C.U. AICI: http://isjiasi.ro/index.php/comunicate/1069-analiza-perceptiei-cadrelor-didactice-din-judetul-iasi-cu-privire-la-impactul-activitatii-on-line-in-contextul-invatarii-la-distanta poate fi citit integral raportul de analiză realizat în acest context!