Prima pagină » Actualitate » Ion Cristoiu: Un serial la întrecere cu Game of Thrones: Fundația, după Isaac Asimov
Ion Cristoiu: Un serial la întrecere cu Game of Thrones: Fundația, după Isaac Asimov

Ion Cristoiu: Un serial la întrecere cu Game of Thrones: Fundația, după Isaac Asimov

13 nov. 2021, 19:09,
în Actualitate

1. Am ajuns cu Fundația, serial lansat de Apple, la episodul 8. Spre deosebire de Netflix, platforma de streaming Apple difuzează episoadele unui sezon în fiecare săptămînă cîte unul, deși a fost filmat tot sezonul. Despre romanele Fundația scrise de Isaac Asimov am aflat prima oară de la Sebastian Ghiță. Cînd am fost la Belgrad ca să-i iau interviul cerut de Evenimentul zilei, după încheierea trebii, am fost cu Sebastian Ghiță și Dan Andronic prin Belgradul știut de mine doar din perioada Agresiunii NATO. Despre această călătorie am scris mai multe reportaje în Cotidianul și mă gîndesc să le reiau în cartea de note satirice de călătorie. Spun mă gîndesc, pentru că am unele reticențe. Volumul e totalmente satiric. Reportajele din Serbia dau seamă de o realitate străin de amuzamentul călătorului Ion Cristoiu. La masă la restaurant, luată pe malul Dunării, transformat în chip inspirat într-un lung șir de localuri de noapte și de zi, Sebastian Ghiță și Dan Andronic au început să-și amintească lucruri de pe vremea fostei conduceri a SRI. Sebastian Ghiță și Dan Andronic vorbeau despre pasiunea lui George Maior pentru Fundația lui Asimov. N-am citit Asimov, deși am în Folderul Cărți electronice cam toată opera scriitorului. Acum, după ce am văzut opt episoade din Serial îmi dau seama de ce era pasionat directorul SRI de Fundația. Îl fascina ideea de Plan care cuprinde toate măsurile posibile, inclusiv din viitor. Mie serialul îmi place pentru uriașa sa disponibilitate de a crea lumi. Producțiile SF se ridică pe posibilele născociri ale științei și tehnicii. Realizatorii, inspirați sau nu de vreo carte celebră din domeniu, se străduiesc să inventeze fel de fel de mașinării pornind de la dezvoltarea actuală a științei și tehnicii. Preocupați doar de asta, ei uită că pînă la urmă un film SF, ca și unul Fantasy, nu face excepție de la legea oricărei creații, de la Iliada pînă la Procesul lui Kafka:
Nevoia de a aborda omul.

Fundația mă atrage mai întîi prin personajele sale deosebit de puternice. Deși sîntem într-un Imperiu care acoperă o Galaxie, totuși personajele sînt înainte de toate oameni. Dotați cu mașinării tehnico- științifice de excepție, cei Trei Împărați rămîn, totuși, oameni. Se supun patimilor care îndrumă viața muritorilor și chiar a nemuritorilor.

Mult mai important, serialul mă fascinează prin capacitatea de a crea lumi. Cele mai multe sînt lumi de basm și nu de SF. Îi ajută pe realizatori și proporțiile Imperiului. Cînd e vorba de o Galaxie nu-i mare lucru să întîlnești atîtea lumi felurite.

Ca și Game of Thrones, serialul Fundația e străbătut de așteptarea Dezastrului care urmează să se întîmple. Cei din Game of Thrones trăiesc sub puterea înfrigurării date de iminenta venirii a Iernii planetare. În Fundația se lucrează contracronometru împotriva căderii prea iuți a Imperiului. Contrar a ce s-ar putea crede, anunțarea întîmplărilor din viitor sporesc tensiunea polițistă, n-o micșorează. La fel ca în Un veac de singurătate a lui Marquez. Cum debutează romanul?

„Mulţi ani după aceea, în faţa plutonului de execuţie, colonelul Aureliano Buendía avea să-şi amintească de după-amiaza îndepărtată, când tatăl său l-a dus să facă cunoştinţă cu gheaţa. Macondo era pe atunci un cătun cu vreo douăzeci de case din lut şi trestie, clădite la marginea unui râu, ale cărui ape diafane alunecau prin albia cu pietre lucioase, albe, enorme, ca nişte ouă preistorice. Lumea era atât de recentă, încât multe lucruri nici nu aveau încă nume iar pentru a le deosebi trebuia să le arăţi cu degetul.”

2. Secvență tulburătoare în serialul Fundația. Demerzel e o Inteligență artificială care slujește pe Împărați sub forma unei femei splendide. E veche de mii de ani. Pînă la un moment dat al serialului nu-ți dai seama că Demerzel e creație artificială. Ajunsă cu Împăratul într-o zonă riscantă, Demerzel se rănește. Una dintre secvențele care urmează o surprind în fața oglinzii de machiaj. Urmărită de cel de-al treilea Împărat copil încă, Demerzel lasă impresia că se demachiază în vederea culcării. Camera părăsește perspectiva copilului și se apropie de femeie. Cu un aparat amintind de un pistol de sudură, ea își taie o bucată din pielea fină pentru a extrage așchia de metal intrată în corp. Nimic deosebit pînă acum. În serialul Osman dai peste zeci de astfel de scene. Un vraci sau de multe ori un camarad de luptă scoate celui rănit de o săgeată vîrful ucigaș fără nici o problemă. Numai că spectatorul Fundații descoperă dincolo de pielea înlăturată cabluri, cabluri și iar cabluri. Contrastul dintre pielea fină a femeii și țesătura de cabluri negre șochează. Fie și pentru această secvență serialul merită văzut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`