În perioada 31 octombrie – 08 noiembrie 2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă Iași a desfăşurat, în cadrul unei campanii organizate la nivel naţional de Inspecţia Muncii, acţiuni de verificare a modului în care sunt respectate de către angajatori prevederile O.G. nr. 25/2014 – privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România.
Motivarea campaniei: în contextul gestionării migrației cetățenilor străini non UE în România și pentru promovarea unei migrații legale în beneficiul tuturor părților, respectiv societatea românească și imigranții, obiective avute în vedere prin Strategia națională privind imigrația, se impune întărirea controlului legalității șederii pe teritoriul României a cetățenilor din statele terțe și a modului de încadrare a acestora pe piața muncii din România.
Prin actele normative emise în acest sens, angajatorii români au obligația ca înaintea primirii la muncă a cetățenilor străini non UE să obțină avizul de angajare, eliberat de structurile Inspectoratului General pentru Imigrări și să întocmească un contract individual de muncă cu respectarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii și să declare munca conform H.G. nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților. Obiectivele campaniei:
– identificarea și combaterea muncii nedeclarate a străinilor pe piața muncii;
– identificarea angajatorilor care utilizează cetățeni străini non UE în activități lucrative; – identificarea angajatorilor români care primesc la muncă un lucrător străin non UE detașat;
– garantarea în plată a salariului de baza minim brut pe țară;
– creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor români pentru necesitatea respectării prevederilor legale privind angajarea străinilor;
– verificarea respectării prevederilor privind timpul de muncă și de odihnă;
– diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea regimului străinilor pe teritoriul României;
– eliminarea neconformităților constate, prin dispunerea de măsuri obligatorii pentru remedierea neconformităților și aplicarea sancțiunilor contravenționale
Rezultatele campaniei: cu ocazia acestei campanii, Inspectoratul Teritorial de Muncă Iași a efectuat controale la un număr de 43 de angajatori care au încheiate contracte de muncă cu salariați cetățeni străini, fiind dispuse măsuri obligatorii de remediere pentru 54
deficiențele constatate. Dintre acestea, cele mai frecvente sunt:
– neevidențierea în mod corect a orelor de muncă prestate de către salariați;
– neutilizarea formularului de contract individual de muncă stabilit în Ordinul M.M.P.S. nr. 2.171/2022;
– neeliberarea adeverinței care atestă activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate precum și a extraselor din registrul electronic, salariaților care au încetat activitatea.
„Pe parcursul desfășurării campaniei, Inspectoratul Teritorial de Muncă Iași a avut în vedere creșterea gradului de conștientizare, atât a angajaților cât și a angajatorilor, privind necesitatea aplicării și respectării legislației în vigoare, astfel încât munca cetăţenilor străini în Judeţul Iaşi să se desfăşoare doar cu respectarea condiţiilor de muncă şi a drepturilor lucrătorilor.”