Inspectoratul Școlar Județean Iași anunță inițierea unui proiect educațional de anvergură, Consorțiul local pentru educație de calitate – 2024-1-RO01-KA121-SCH-000205047, susținut prin programul Erasmus+. Prin acest proiect, un grup format din opt directori din școli din municipiul Iași și din mediul rural a beneficiat de oportunitatea de a explora modelul educațional finlandez, recunoscut internațional pentru abordările sale inovatoare și eficiente.
Oportunități pentru managementul educațional
În perioada 11-16 noiembrie 2024, un grup format din directorii a opt unități de învățământ din județul Iași – Liceul Teoretic „Ion Neculce” Iași, Școala Profesională Focuri, Școala Profesională Coarnele Caprei, Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare și Sfânt” Dobrovăț, Școala Gimnazială Moțca, Școala Gimnazială Horlești, Școala Gimnazială „Ioanid Romanescu” Românești și Școala Gimnazială Todirești – au participat la cursul de formare „Introduction to the Finnish Education Model” organizat la Helsinki, Finlanda. Acest program se concentrează pe starea de bine în mediul educațional, integrarea unor strategii pedagogice inovatoare și aplicarea conceptelor moderne în lucrul la clasă.
Programul de formare a oferit participanților o introducere în sistemul educațional finlandez, un alt beneficiu al acestuia fiind cunoașterea colegilor și a altor sisteme de educație din Uniunea Europeană. Printre participanți se numără profesori din Germania, Spania, Suedia, Italia, Franța, Lituania și România, ceea ce facilitează un schimb intercultural și profesional bogat.
Inovație și pedagogie pozitivă
De-a lungul săptămânii, participanții au aprofundat pedagogia pozitivă, un concept-cheie al educației finlandeze, axat pe dezvoltarea emoțională și socială a elevilor. Această abordare, centrată pe respect reciproc, sprijin emoțional și dezvoltarea stimei de sine, oferă o alternativă la metodele tradiționale de învățare, prioritizând colaborarea și învățarea prin experiențe pozitive.
Un alt element important al cursului a fost integrarea conceptului STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică) în curriculum. Metodologia STEAM dezvoltă gândirea critică, creativitatea și competențele interdisciplinare, pregătind elevii pentru provocările unei societăți moderne bazate pe inovație.
Explorări culturale și spații educaționale de referință
Participanții au fost impresionați de infrastructura educațională din Helsinki, vizitând spații precum Omnia MakerSpace, un atelier creativ în care tinerii pot realiza prototipuri cu ajutorul tehnologiilor de ultimă generație, și biblioteca Oodi, un exemplu remarcabil de spațiu cultural multifuncțional dedicat învățării și colaborării.
Activitățile practice și schimburile de experiență internaționale au fost completate de momente de explorare culturală. Printre simbolurile culturale și tradițiile locale descoperite se numără poveștile cu Moomin, elemente arhitecturale care dau personalitate orașului și obiectivele locale legate de Jocurile Olimpice din 1952.
Perspective și impact
Participarea la acest proiect Erasmus+ deschide noi orizonturi pentru îmbunătățirea calității educației în școlile ieșene. Participanții intenționează să adapteze metodele învățate, să regândească modelele educaționale centrate pe elev utilizate în propriile școli și să promoveze o cultură a colaborării.
Această inițiativă subliniază angajamentul Inspectoratului Școlar Județean Iași și al școlilor din consorțiu pentru consolidarea stării de bine din spațiul școlar și pentru integrarea celor mai bune practici internaționale în școlile din județ.