Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” (TUIASI) din Iași este organizator principal al celei de-a doua ediții consecutive a competiției de mașini de curse pentru studenți, „Formula Student România”, ce are loc în Bacău. În acest an, studenții TUIASI au realizat un monopost electric cu care concurează în cadrul evenimentului, la care au lucrat timp de 9 luni.
Studenții de la TUIASI au realizat o mașină de curse electrică cu care participă la „Formula Student România”
Mega-competiție organizată de Politehnica ieșeană la Bacău! La „Formula Student România” participă, în acest an, echipe din România, Turcia, Polonia și Bulgaria.
Studenții care fac parte din echipa TUIASI Racing sunt de la Facultatea de Mecanică, Facultatea de Automatică și Calculatoare, Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică și Informatică aplicată și Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației.
Profesorul coordonator, asist. univ. Ștefan Grigorean, declară reporterilor BZI faptul că echipa ieșeană a realizat un monopost electric într-o perioadă de 9 luni. Costurile de realizare a mașinii de curse au ajuns până la 30.000 de euro.
„Este un proiect studențesc la care au participat și studenții Universității Tehnice «Gheorghe Asachi» din Iași, de la Facultatea de Mecanică, Facultatea de Automatică și Calculatoare, Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației și Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică și Informatică aplicată. Echipa este compusă din 18 studenți, iar în procesul de proiectare și producție a monopostului sunt implicați toți studenții care au avut diverse sarcini, în funcție de capacitățile pe care le au. Este un exercițiu real de inginerie, un proces destul de riguros. Proiectul acestui monopost a început în luna septembrie a anului 2023, iar în luna mai a fost gata și a parcurs deja trei sesiuni de teste. În luna iunie a anului 2024, am participat la Formula Student Austria, iar acum participăm la Bacău, eveniment organizat de TUIASI și ajuns la cea de-a doua ediție. Am pornit de la ideile de proiectare, am stabilit un buget, deoarece multe componente le-am realizat de la zero, pe unele le-am achiziționat. Costurile de realizare a acestui monopost sunt de 30.000 de euro. De la un an la altul, ne propunem să îmbunătățim anumite elemente”, declară asist. univ. Ștefan Grigorean, profesor coordonator.
În luna iunie, echipa TUIASI Racing a participat cu monopostul electric la „Formula Student Austria”, unde s-au clasat pe locul 32.
„La competiția din Austria, unde am participat anul acesta, a avut la linia de start 58 de echipe, iar noi ne-am plasat pe locul 32 în condițiile în care bugetul minim al celorlalte echipe participante a fost de peste 150.000 de euro și aveau peste 50 de membri”, adaugă asist. univ. Ștefan Grigorean, profesor coordonator.
Tinerii au realizat piesele mașinii de la zero
În proporție de 90 la sută, piesele mașinii de curse au fost realizate de la zero de către studenți. În cele 9 luni de muncă, toți membrii echipei, inclusiv profesorii coordonatori, au stat în atelierul Facultății de Mecanică mii de ore.
„Aproximativ toate piesele monopostului au fost realizate de la zero, aș putea spune ca 90 la sută sunt piese sunt de la zero. Cumpărate au fost doar piesele standard, cum ar fi jante, anvelope și motor, însă au fost realizate integral de către studenți elementele de suspensie, fuzete, butuci de roată, sistemul de evacuare, sistemul de admisie, sistemul de combustibil, toate le-am realizat în atelierul de mecanică de la TUIASI. Sunt câteva mii de ore acumulate în cele 9 luni de muncă”, mai spune asist. univ. Ștefan Grigorean, profesor coordonator.
Antonia Juncu este absolventă a Facultății de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației din cadrul TUIASI și a coordonat departamentul de electronică al echipei care a realizat monopostul electric.
„Eu am coordonat departamentul de electronică și pot spune că este complicat până îți intri în ritm. Eu și încă doi colegi ne-am ocupat de partea de telemetrie, este un sistem care stochează date de pe mașină, le transmite mai departe, le interpretează, iar eu, în special, m-am ocupat de partea de hardware. Îmi place să spun faptul că să fii membru la Formula Student este un job full-time”, spune Antonia Juncu, membru al echipei TUIASI Racing.
Nu este posibil să aveți atâta lipsa asta de interes și înțelegere încât să nu fiți capabili să înțelegeți că monopostul este pe combustie. Trăiască dreptul la liberă exprimare, ce să zic? Vi se spune ceva și auziți în gură.
Sa faci masini de curse si sa nu ai o pista de incercari, doar la Iasi e posibil. Probabil ca o vor testa pe circuitul din „subdezvoltatul” Bacau. Ca e cea mai apropiata.