Prima pagină » Local » Încep lucrările de reabilitare și consolidare ale unui important monument istoric din Iași! Investiția depășește 16 milioane de lei

Încep lucrările de reabilitare și consolidare ale unui important monument istoric din Iași! Investiția depășește 16 milioane de lei

21 dec. 2024, 02:00,
Alexandra MAISNER în Local

Încep lucrările de reabilitare și consolidare ale unui important monument istoric din Iași. Aleșii locali au aprobat indicatorii tehnico-economici

Recent, Plenul Consiliului Local a aprobat proiectul de hotărâre privind indicatorii tehnico-economici și documentațiile tehnice pentru reabilitarea și consolidarea Podului de Piatră vechi. Valoarea proiectului depășește 16 milioane de lei.

Încep lucrările de reabilitare și consolidare ale unui important monument istoric din Iași

Podul de Piatră vechi de peste Bahlui, unul dintre reperele istoriei ieșene, va intra într-un program de reabilitare și consolidare. Un proiect de hotărâre care privește aprobarea documentației tehnice și a indicatorilor tehnico-economici aferenți acestui obiectiv de investiții s-a aflat pe ordinea de zi a ședinței ordinare de Consiliu Local, de joi, 19 decembrie.

Conform documentației tehnice, valoarea estimată a investiției este de 16.812.745,26 lei, inclusiv TVA, lucrările urmând a se desfășura pe parcursul a 12 luni. Lucrările de consolidare și conservare se vor executa fără a modifica înfățișarea existentă a monumentului, tehnica execuţiei și materialele folosite.

„Printre intervențiile care vor fi făcute în scopul reabilitării podului se numără refacerea pavajului din piatră cubică al trotuarelor și căii pe pod, acesta urmând a fi executat din piatră naturală fasonată; lucrări de reparații la nivelul culeilor; lucrări la nivelul rampelor de acces; lucrări de consolidare şi amenajare ale albiei râului Bahlui în zona podului, 50 de metri în amonte și aval; realizarea unui sistem de iluminat arhitectural etc.. Considerat a fi cel mai vechi pod de peste Bahlui, Podul de Piatră a fost construit în anii 1870 – 1871, din piatră de calcar cioplită. Podul de Piatră, astăzi monument istoric, a fost scos din circulaţia rutieră de jumătate de secol, alături fiind construit un pod nou (podul Nicolae Iorga), care deserveşte circulaţia pietonală și rutieră”, au transmis reprezentanții Primăriei Iași.

Monumentul istoric a ajuns într-un stadiu avansat de degradare

În luna aprilie 2024, potrivit informațiilor publicate pe platforma Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), Primăria Iași a contractat, prin achiziție directă, serviciile de proiectare pentru obiectivul „Expertiză tehnică, D.A.L.I., Pod de Piatră vechi”. Valoarea contractului a fost de 265.000 de lei, fără TVA, aproximativ 53.252 de euro, fără TVA. Firma care a semnat contractul este Software Design Solution SRL, controlată de Ștefan Bodoga, un om de afaceri agreat, de ani de zile, de Primăria Iași.

Amintim faptul că, în anul 2023, municipalitatea ieșeană a alocat suma de 100.000 de lei din bugetul local pentru anul 2023. Aceasta trebuia folosită pentru demararea procedurilor privind documentația de avizare a lucrărilor de intervenție. De precizat este faptul că, deși Podul de Piatră are o valoare inestimabilă, fiind un simbol al Iașului, riscă să se prăbușească în orice moment. Niște soluții concrete de reabilitare și restaurare sunt necesare cât mai urgent cu putință. În ultimii 20 de ani, au fost multiple discuții și s-au căutat diverse soluții de rezolvare a situației, însă, în ceea ce privește acțiunile concrete și notabile, acestea încă se lasă așteptate.

Podul de Piatră vechi tranzitează râul Bahlui și este amplasat pe Șoseaua Națională. Obiectivul a fost construit în jurul anilor 1836 – 1838 și este înscris în Lista Monumentelor Iași. Lungimea acestuia este de 36,70 metri. Partea carosabilă are o lățime de 5,60 metri și trotuare de 1,20 metri. Zona este echipată cu toate tipurile de rețele (apă, canal, termice, electrice, comunicații).

Încep lucrările de reabilitare și consolidare ale unui important monument istoric din Iași. Aleșii locali au aprobat indicatorii tehnico-economici, iar lucrarea valorează peste 16 milioane de lei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`