Prima pagină » Titlurile zilei » În niciun an nu au lipsit, de la Mănăstirea Hadambu, cele 3 surori. Chiar dacă au aproape 80 de ani, dorm o noapte lângă ușa mănăstirii. Iată de ce fac asta

09 sept. 2024, 02:00,
Gabriela Rusu în Titlurile zilei

Cum au ajuns trei surori, din județul Iași, să doarmă, o noapte, pe an, în curtea Mănăstirii Hadâmbu? Deși au vârste înaintate, acestea îndură frigul, din nopțile de septembrie, pentru a asculta slujba prilejuită sărbătorii Nașterii Maicii Domnului. Ce semnifică acest lucru pentru ele, veți afla în cele ce urmează.

Dorm, o noapte, lângă ușa Mănăstirii Hadâmbu

Duminică, 8 septembrie, creștinii ortodocși au celebrat Nașterea Maicii Domnului, una dintre cele mai importante sărbători din calendarul ortodox. Astfel, multe biserici din țară au sărbătorit hramul, la fel cum s-a întâmplat și în cazul Mănăstirii Hadâmbu, din comuna Mironeasa. Slujbele prilejuite acestei sărbători au început încă de sâmbătă, 7 septembrie, cu procesiunea scoaterii din biserică a icoanei Maicii Domnului, care este făcătoare de minuni, și punerea acesteia spre închinare, într-un baldachin special amenajat, în curtea mănăstirii. Mai apoi a urmat taina Sfântului Maslu și Utrenia, care a avut loc la miezul nopții de 7 spre 8 septembrie. Încă de atunci, creștini din toate colțurile județului, dar și ai țării, au mers la Mănăstirea Hadâmbu pentru a participa la slujbe. Aici le-am găsit și noi pe cele trei surori, Ecaterina, Anica și Olga, venite tocmai din comuna Sinești, pentru a petrece o noapte, pe iarbă, lângă ușa mănăstirii.

„Am venit de la Osoi, Sinești, cu autobuzul. Și am stat toată noaptea aici, sub cerul liber. A fost puțină oboseală, dar merită. Am dorit-o, noaptea asta, să stăm împreună, aici. De mulți ani venim aici, nici nu le mai știm numărul și, în fiecare noapte, de 7 spre 8 septembrie, stăm aici, pe iarbă, cu păturile și ascultăm slujba. Ne simțim foarte bine, suntem voioase, cu putere, bucurie. Eu am 69 de ani, sora mea mai mare, 76, iar cea de-a treia soră are 79. Și venim împreună, în fiecare an. Încă mai putem, pentru că dacă nu puteam, nu veneam. O să venim aici până murim, pentru că tare bine este”, a declarat bunica Ecaterina, venită special la hramul Mănăstirii Hadâmbu.

Au dormit sub cerul liber, cu pături pe ele

Cele trei femei s-au înarmat, de acasă, cu pături, mâncare la caserolă, apă și haine groase, și s-au așezat pe iarbă, în același loc, ca în fiecare an, în fața bisericii vechi, din incinta Mănăstirii Hadâmbu.

„A fost, aseară, Sfântul Maslu, apoi slujbă, a fost foarte frumos. Suntem mulțumite în suflete. Ne-a ajutat Maica Domnului, tot timpul ne-am dorit să o vedem, să simțim că este cu noi. Mai ales că icoana aia, de acolo, împodobită frumos, este făcătoare de minuni. Mereu ne-a ocrotit de necazuri. Avem familii, copii, greutăți și când avem așa, ceva apăsător pe suflet, venim la ea și ne scapă de tot. Am venit frumos, cu autobuzul, ne așteaptă. Am dat 60 de lei, dus-întors, și e perfect pentru noi. Am plecat de acasă sâmbătă (7 septembrie), pe la ora 14:00, am ajuns aici și ne-am instalat pe iarbă. Am adus mâncare, apă, pături, tot ce ne trebuie”, a mai povestit bunica Olga, care la 80 de ani a reușit să doarmă o noapte întreagă, în curtea Mănăstirii Hadâmbu.

Cele trei surori susțin că vor veni, în fiecare an, la Mănăstirea Hadâmbu, până când vor muri.

„Venim în aceeași formulă, în fiecare an. Noi suntem nedespărțite. Și la sat, în Osoi, locuim aproape. Ne ajutăm mereu, de când eram mici, și am reușit și acum să fim aproape, ne ducem una pe alta. E frumos să-mi petrec noaptea aici, cu surorile mele, e un sentiment unic. Suntem bătrâne, nu știm cât mai ducem, așa că profităm cât încă mai mișcăm”, a spus, cu zâmbetul pe buze, bunica Anica, sora mijlocie a familiei.

Arhimandritul Nicodim Gheorghiță, sprijinit de prietenii din satul natal

O surpriză plăcută pentru arhimandritul Nicodim Gheorghiță, starețul Mănăstirii Hadâmbu, a fost vizita prietenilor din satul natal, Laura, Vicovu de Sus. Aceștia au venit special pregătiți, îmbrăcați în straie populare din zona Sucevei.

„Suntem prieteni de familie, eu am fost în clasă cu părintele stareț. Ne cunoaștem de o viață. Am păstrat legătura și l-am ajutat în tot ce a avut nevoie. Toată piatra pe care o vedeți aici, gardul din piatră, construit în jurul mănăstirii, este făcut din piatră de la noi, de acasă. Iar la construcție și ce e aici, soțul meu a ajutat. De când a reușit părintele Nicodim să facă aici minunăția asta, venim în fiecare an, pentru a-i fi alături. Am venit acum la hram, iar următoarea vizită va fi pe 14 septembrie, atunci când se merge pe drumul crucii”, a declarat Maria Schipor, prietenă de familie a arhimandritul Nicodim Gheorghiță, starețul Mănăstirii Hadâmbu.

În fiecare an, pe data de 8 septembrie, Mănăstirea Hadâmbu își celebrează hramul, prilej pentru care starețul mănăstirii, arhimandritul Nicodim Gheorghiță, pregătește momente speciale, la care credincioșii pot participa. Este vorba despre taina Sfântului Maslu, Utrenia, care are loc la miezul nopții. Apoi, în data de 8 septembrie, de la ora 08:00, are loc Acatistul Maicii Domnului, primirea ierarhului Nichifor Botoșăneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, Sfânta Liturghie, agapa frățească și, spre finalul zilei, introducerea în Biserica monument, a Icoanei Făcătoare de Minuni a Maicii Domnului.

Cum au ajuns trei surori, din județul Iași, să doarmă, o noapte pe an, în curtea Mănăstirii Hadâmbu? Deși au vârste înaintate, acestea îndură frigul, din nopțile de septembrie, pentru a asculta slujba prilejuită sărbătorii Nașterii Maicii Domnului.