Primele asfaltări din Iași au demarat în mandatul primarului Nicolae Gane. O serie de imagini rare din perioada mandatelor lui Nicolae Gane arată cum au fost elaborate proiectele de asfaltare din orașul Iași pe principalele artere la vremea respectivă. Lucrările au fost realizate de companii externe contra unor sume impresionante la vremea respectivă
În mandatul primarului Nicolae Gane au început și primele asfaltări din Iași. Orașul Iași a ajuns să fie modernizat pas cu pas în mandatul junimistului Nicolae Gane, urbea fiind modernizată pas cu pas începând cu anul 1872, an în care acesta a devenit primar. Într-o lucrare semnată de Mircea Cristian Ghenghea, ce a tratat începuturile lucrărilor edilitare din Iași (1872-1873) reflectate în presa vremii, se specifica cum Nicolae Gane a tratat proiectele de asfaltare din oraș. Lucrarea apărută în Anuarul Muzeului Literaturii Române Iași din 2012 a tratat modul cum Nicolae Gane a înțeles proiectul de asfaltare a unui oraș aflat în extindere.
„În data de 17 iunie 1872, junimistul Nicolae Gane își începea primul mandat de primar al Iașilor, ce avea să se încheie după aproximativ patru ani, la 19 mai 1876. Stabilit în Iași abia în 1864 (fiind, de loc, din Fălticeni), se alăturase repede junimiștilor, devenind o figură foarte cunoscută în cadrul acestora. Din 1872, devenind primar al urbei ieșene, a început o muncă îndelungată și laborioasă în vederea modernizării rețelei stradale, încercând, ceva mai târziu, inclusiv soluționarea mai vechii probleme legate de furnizarea apei potabile”, se arată în lucrarea semnată de Mircea Cristian Ghenghea.
Primele asfaltări din Iași au fost făcute cu firme din străinătate
Proiectele privind primele asfaltări din Iași au fost demarate de primarul Nicolae Gane cu antreprenori externi.
„Deja în luna iulie a anului 1872, un antreprenor din Varșovia turna primii 60 de metri de asfalt, pe strada Lăpușneanu. Vestea, cât și lucrarea, erau însă întâmpinate cu zarvă și răceală, unii târgoveți socotind că asfaltarea străzilor era periculoasă pentru caii de la trăsuri, putându-și «desghina» picioarele. Pe lângă aceste atitudini, Primăria Iașilor era nevoită să constate că, pentru realizarea planurilor sale, existau mai multe obstacole decât se anticipase inițial, fiind necesară o atentă selecție a ofertelor și verificarea calității lucrărilor întreprinse anterior de către antreprenori”, se mai arată în lucrarea privind începutul lucrărilor edilitare din Iași.
Cum arătau lucrările de asfaltare semnate de primarul Nicolae Gane?
În primul său mandat de primar al Iașului, Nicolae Gane a dispus contractarea unui antreprenor britanic pentru derularea unor lucrări edilitare în urbea moldavă. Primăria Iași a făcut schițele străzilor care urmau să fie reabilitate, iar contractorul urma să se apuce de lucru. Totul era stipulat în paginile ziarului Curieul de Iași din timpul lui Nicolae Gane, după cum arată și istoricul ieșean.
„După mai multe ședințe, desfășurate din toamna anului 1872 până în iarna anului 1873, Consiliul Comunal a votat o convenție cu englezul W.O. Callender din Londra, «pentru antreprisa lucrărilor de construcție și întreținere a stradelor și trotuarelor din oraș», prin care se stipula să se paveze 40.000 metri pătrați de strade acoperite cu asfalt comprimat, 150.000 m.p. de trotuare cu asfalt vărsat, 7.000 m.p. strade cu piatra cubică extrasă din stradele principale ce urmau a se asfalta.
S-au cerut și 5.000 m.p. de strade cu piatră cubică de gres nouă, 70.000 m.p. strade cu bolovani vechi si noi etc., urmând să se plătească antreprenorului pentru 1 m.p. stradă asfaltată 33 lei 44 bani, pentru 1 m.p. trotuar asfaltat 17 lei 48 bani etc. O pătrime din lucrarea totală trebuia să fie plătită de Comună în numerar, iar restul în obligații comunale, amortibile în 15 ani, cu procent de 6 la sută pe an”, se mai stipulează în lucrarea lui Mircea Ghenghea.
Străzi pietruite ca de țară pe ulițele orașului Iași. Decizie radicală luată de Consiliul Comunal
În lucrarea respectivă se mai arată și cum a ajuns primarul Nicolae Gane să treacă la asfaltarea și pavarea străzilor din Iași.
„Preocupat de necesitatea concretizării acestor idei, Nicolae Gane a înțeles rapid spiritul vremii, demonstrând o capacitate administrativă deosebită. În anul în care a devenit primar, Iașul avea doar câteva străzi pavate, și acelea cu piatră cubică sau cu bolovani de râu, restul fiind, practic, drumuri de țară. Alimentarea cu apă reprezenta, lesne de înțeles, o problemă, iar iluminatul stradal, un vis. În mod firesc, astfel de aspecte atrăgeau, periodic, criticile și blamul cetățenilor, numeroase semnale ale acestei atitudini de nemulțumire reflectându-se în paginile gazetelor ieșene”
440 mii franci pentru primele lucrări din Iași
„În ianuarie 1873, încă nu se ajunsese la soluția reprezentată de compania lui Callender, opțiunea existentă în acel moment fiind reprezentată de compania din Varșovia condusă de D. Rosenblum, a cărei ofertă fusese preferată în dauna celei a lui Nicolae Ceaur Aslan. Până una-alta, însă, chiar dacă tot în ianuarie 1873 era anunțată, pentru Iași, sub titlul Construcții proiectate și începute la noi în anul 1873, «paveluirea orașului, lucrările pentru împărțirea apei și poate și a gazului», în paginile Curierului de Iași continuau să apară semnalări referitoare la starea deplorabilă în care ajunseseră unele străzi. În data de 20 aprilie 1873, se anunța că, în privința licitației pentru lucrări la pavajul Iașilor, s-a făcut adjudecațiune asupra d-lui V.O.
Calender cu un rabat de 5 la sută asupra prețurilor, cu care s-a fost contractat cu D. Rosemblum, și care este echivalent cu cifra de 440.000 fr». Data oficială anuntață pentru începerea lucrărilor era 1 iulie 1873”, se arată în lucrarea respectivă.
Proiectele de asfaltare ale urbei moldave au continuat și în următoarele mandate atât ale primarului Nicolae Gane, dar și Scarlat Pastia, Vasile Pogor și nu numai.
Sursa Foto: FB Orașul Iași