Prima pagină » Titlurile zilei » Imagini ireale, din cabina unui vatman de la CTP! Iată la ce era supus bărbatul în timp ce în tramvai se aflau zeci de călători: „Se încălzește foarte tare, curg apele de pe tine”

Imagini ireale, din cabina unui vatman de la CTP! Iată la ce era supus bărbatul în timp ce în tramvai se aflau zeci de călători: „Se încălzește foarte tare, curg apele de pe tine”

12 iul. 2024, 02:00, 8 ,
Petronel Ștefan în Titlurile zilei

În cabina unui vatman de la CTP, termometrul a înregistrat 41,2 grade Celsius, însă acestea tot urcă pe timpul zilei

Vatmanii din Iași lucrează în condiții extreme din cauza temperaturilor ridicate din tramvaie. Aceștia stau la manșa mijlocului de transport în comun timp de 8 ore, pe o căldură infernală, iar compania le asigură doar un pahar cu apă rece la capăt de linie. Această situație este și o insultă la adresa călătorilor care plătesc biletul și trebuie să circule în astfel de condiții.

Temperatura din cabina unui vatman de la CTP este de peste 40 de grade Celsius

Ieri, 11 iulie 2024, în jurul orei 11:00, un reporter BZI a mers alături de un vatman, lângă cabină, pe un tramvai GT4 care circula pe ruta 8 Copou – Rond Țuțora. În vagon, erau câțiva călători care încercau să se răcorească cu ce aveau la îndemână. Chiar înainte de stația Universitate, în fața tramvaiului de pe ruta 8 s-a defectat un alt vagon, formându-se o coadă în urma sa. Vatmanul, care deja era transpirat de la căldura din cabină, a trebuit să coboare ca să cupleze cele două vagoane. Călătorii au început să ceară explicații, deoarece nu mai rezistau atmosferei sufocante din mijlocul de transport. Astfel că lumea a coborât direct în stradă.

După ce vagoanele au fost cuplate, în 10 minute, vatmanul și-a continuat drumul până la rondul din Copou, unde trebuia să întoarcă. Din cauză că erau cuplate, de sub vagoane se auzea un zgomot puternic, de parcă bucățile de fier sunt pe cale să cedeze. Călătorii care au mers până la ultima stație erau vizibil deranjați, transpirația le curgea de pe frunte. Deși pare incredibil să lucrezi în astfel de condiții, vatmanii s-au obișnuit. Pe porțiunea din Copou, vatmanul a avut parte de răcoare, deoarece sunt mai mulți copaci, însă odată ce a ajuns în Piața Unirii, temperatura a început să crească. Deja, după ora 12:00, într-un tramvai ajunge la peste 43 de grade Celsius. Unii vatmani mai norocoși lucrează pe modelele noi, PESA sau Bozankaya, și beneficiază de aer condiționat, însă nu toate vagoanele sunt funcționale. În mod normal, ar trebui să lucreze prin rotație pe vagoanele noi ca să beneficieze toată lumea de condiții mai bune.

„Ne-am obișnuit să lucrăm în condițiile acestea. Cei care lucrează pe tura de dimineață sunt mai norocoși, deoarece este mai răcoare, abia pe la 10.00 începe să se încălzească, dar reziști până faci schimbul la amiază. Într-adevăr, tabla se încălzește foarte tare, iar în a doua parte a zilei este absolut infernal în tramvai, curg apele de pe tine non-stop. Noroc că ne-au montat ventilatoarele în cabină, este puțin mai bine acum, însă este mai rău de călători, deoarece se încălzește foarte tare în compartimentul lor. Anul trecut, ne-au dat sticle de apă pe traseu, însă acum încă nu au împărțit, trebuie să mergi la capăt de linie ca să bei un pahar cu apă sau să-ți cumperi tu”, povestește un vatman de la CTP Iași.

Vatmanul s-a obișnuit cu faptul că este nevoit să își ajute colegii cărora li se defectează tramvaiele.

„Pe lângă conducerea tramvaiului, meseria de vatman mai presupune și astfel de lucruri. Trebuie să cobori, să mai ajuți și alți colegi, să cuplezi un alt tramvai, dacă s-a defectat”, a mai spus vatmanul.

În această perioadă, temperatura din cabina unui vatman care lucrează pe un tramvai GT4 este de peste 40 de grade Celsius. Unii au avut și probleme din cauza căldurii. Având în vedere că în acest weekend va fi cod roșu de caniculă în județul Iași, compania ar trebui să le asigure condiții optime de lucru, pentru a nu avea probleme de sănătate.

„Aveam un termometru în cabină și în perioada asta mereu arăta peste 40 de grade. Cam așa stăm noi în cabină, timp de 8 ore. Am avut și colegi care au avut nevoie și de asistență medicală din cauza căldurii. Li s-a făcut rău de la căldură. Tramvaiele sunt vechi, înțelegem, dar să ne fie asigurate și nouă niște condiții”, a precizat un alt vatman.

Călătorii sunt în aceeași situație

De asemenea, au de suferit și călătorii, care trebuie să suporte atmosfera sufocantă din tramvai. Chiar dacă geamurile sunt deschise, nu intră prea mult aer, deoarece tramvaiele circulă în mare parte cu viteza redusă. La orice staționare ai senzația că aerul este irespirabil.

„Mergeam într-o seară acasă cu tramvaiul 3 și vatmanul a oprit în stația 2 băieți din Tătărași, a coborât și și-a turnat o sticlă de apă pe față, deoarece îi era prea cald”, a transmis Mihaela, o călătoare de la CTP.

La stația intermodală de la rondul Țuțora, era o femeie care aștepta tramvaiul numărul 7. Stația respectivă are un acoperiș din plastic, iar în interior se creează un efect de seră. Femeia a decis să plece cu alt mijloc de transport, deoarece nu mai putea suporta temperatura.

„Este cald și în stație aici, la Țuțora, deoarece este acoperită cu un acoperiș de plastic, astfel că se încălzește foarte tare. Am să iau un tramvai 5 până la Baza 3 și de acolo am să schimb cu tramvaiul 7”, a spus femeia.

Temperaturile din cabina unui vatman vor fi aproape imposibil de suportat în zilele următoare, când sunt anunțate 40 de grade Celsius la umbră.

Comentarii
  • Tramvaie GT4

    Date tehnice:
    Producător: Maschinenfabrik Esslingen
    Ani fabricaţie: 1959 – 1965 !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Unităţi produse: 380
    Formula osiilor: (1A)'(A1)
    Lungimea peste tampoane: 18.800 mm
    Lăţimea: 2.200 mm
    Tara: 19,5 t
    Viteza maximă: 60 km/h
    Puterea nominală: 2 x 100 kW
    Frână electrică reostatică şi frână pneumatică cu tambur
    Tracţiune multiplă: 2 unităţi
    Locuri pe scaune: 47
    Locuri în picioare: 124

    În Iaşi, vagoanele GT4 au ajuns sosit în mai multe loturi, astfel:
    – 1997: 10 unităţi din Stuttgart
    – 2000: 15 unităţi din Stuttgart
    – 2003: 27 unităţi din Halle
    – 2004: 10 unităţi din Augsburg
    – 2008: 31 unităţi din Stuttgart
    – 2009: 13 unităţi din Augsburg
    – 2012: 3 unităţi din Nordhausen

  • Scoateti tramvaiele vechi si inlocuitile cu altele noi. Pe langa faptul ca vara mori de cald in ele iarna mori de frig plus ca se mai si defecteaza intruna. Platim bilet degeaba ca nu ofera siguranta

  • Sacaz haurica

    curvele comuniste si lingaii de sefi ctp iasi stau la racoare in birouri cu secretare ce le freaca la calcaie sau se plimba cu limuzine de lux cu aer conditonat iar oile si fraierii lucra la 45,50 de grade …cine e prost sa moara !

  • Plamadeala M.

    Soferii si vatmanii buni si destepti de la ratc au plecat in toata europa cu 3000 4000 euro pe luna ,doar prostii si naivii au ramas 8))faceti sauna pe bani putini daca sunteti gaste proaste 8))

  • Alexandru Campeanu

    Multumim domnului primar Mihai Chirica, cat si neamurilor pe care le-a pus la conducerea CTP Iasi. Multumim in acelasi timp bugetarilor si pensionarilor care l-au votat inca 4 ani pe domnul primar. Data viitoare domnilor pensionari si bugetari, va rugam sa nu va mai plangeti de serviciile pe care vi le ofera primarul Chirica si a institutiilor subordonate domniei sale. Doar voi l-ati votat, nu invers.

  • -cine a votat iar penalu si escrocu mitoman de primar chichirika ? asistatii sociali putorile si pomanagii ce traiesc din munca taxele si impozitele noastre cei ce muncim ,militia locala plosnitele corupte din primarie bugetarii si pensionarii comunisti hodorogii lui ceausescu putorile de comunisti si taganii ciorditori cu locuinte sociale de la primar

  • Propun ca în fiecare vagon să fie amenajat un birouu pentru lichelele și neamurile pulitice de la primăria ciorrrrdelistă a meeeeaaaa și de la reatc inclusiv stroica să lucreze la aceiaș temperatură cu ălători sau vatmani și să vedem rezultatul –ha ha ha îîî

  • iti dai seama.. de parca e prima data cand e cald si ‘curg apele de pe tine’ ..
    v-ati pizdeficat cu totii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
22 noiembrie 2024
22 noiembrie 2024