Prima pagină » Titlurile zilei » Ieșenii riscă să înghețe în tramvaie. Vatmanii se tem să dea drumul la căldură, fiindcă se defectează vagoanele: „Trebuie să decidem dacă ne încălzim noi sau călătorii” – FOTO

Ieșenii riscă să înghețe în tramvaie. Vatmanii se tem să dea drumul la căldură, fiindcă se defectează vagoanele: „Trebuie să decidem dacă ne încălzim noi sau călătorii” – FOTO

29 nov. 2023, 02:00, 17 ,
Petronel Ștefan în Titlurile zilei

Având în vedere că temperaturile au început să scadă considerabil în această perioadă, ieșenii riscă să înghețe în tramvaie. Vatmanii spun că se gândesc de două ori atunci când trebuie să dea drumul la căldură, ca să nu rămână cu vagonul defect

Tramvaiele vechi, model GT4, au patru aeroterme, însă, având în vedere vechimea acestora, de multe ori apar defecțiuni. Desigur că acest aspect influențează foarte mult călătoria, iar oamenii care plătesc 3 lei pentru un bilet, care de la 1 decembrie va fi de 3,5 lei, stau și tremură în vehicule. Vatmanii aleg să nu deschidă căldura de multe ori pentru faptul că este consumul prea mare.

Ieșenii riscă să înghețe în tramvaie

Deoarece sursa tramvaiului suportă un anumit număr de consumatori, există riscul să se defecteze când este suprasolicitată. Astfel, vatmanii spun că au probleme cu sistemul de încălzire și uneori nu-l deschid deloc.

„Pentru că tot se apropie sezonul rece și o să trebuiască dăm drumul la căldură la călători, și nu numai la călători, și la noi în cabină, vagoane GT4 în special, au probleme cu sursa în sensul că datorită numărului mare de consumatori, precum iluminatul în cupeu, compresorul, mai avem și compostoarele, pos-urile, GPS-ul și, mai nou, sistemul de validare a biletelor de călătorie în mod inteligent, iar pentru a putea să le ținem la stradă și să ne facem orele de lucru suntem nevoiți să ne dăm căldură cu porția, adică fie stăm noi în frig și dăm drumul la căldură la călători, fie trebuie să le oprim lor căldura ca să ne mai încălzim și noi în cabină. Dacă vara, efectiv, mureai de cald, iarna mori de frig”, a precizat Emilian Râpanu, vatman de la CTP Iași.

Cele mai multe probleme sunt la tramvaiele care țin de depoul Dacia. La Gară, electricienii le rezolvă de cele mai multe ori, însă nu este suficient.

„Acum că sunt la depoul de la Gară este mai în regulă situația, desigur că se mai defectează tramvaiele, însă le duc la reperat și sunt electricieni, meseriași care îl repară. Trebuie să ne gândim acum că vagoanele astea, GT4, au 60 de ani, cât să mai poată duce. Țin minte o situație, eram la depoul din Dacia, mi-a dat tramvaiul să plec pe traseul 11 și la un moment am realizat că nu am căldură, am zis că poate durează până se încălzesc reșourile alea, dar nimic. M-am întors cu vagonul la depou pentru reparații și atunci m-a șocat ce a zis inginerul. Acesta a zis că de ce am nevoie de căldură, pot să merg și așa. Ce pot să mai zic eu atunci, am rămas fără cuvinte. Mai sunt și unii vatmani, acum trebuie să recunosc, care probabil refuză să dea căldură pentru călători, dar, dacă știi că ai tramvaiul bun, nu trebuie să faci așa ceva”, povestește Daniel Moraru, vatman de la CTP Iași.

Tramvaiele sunt afectate de coliziuni

tramvai geam crăpat

Vatmanii nu dau drumul la căldură deoarece tramvaiul riscă să se defecteze

La multe dintre tramvaie ușile nu se mai închid cum trebuie sau au geamurile sparte. Cauzele pentru aceste situații sunt coliziunile din trafic care au afectat integritatea vagoanelor.

„O altă problemă pe speța cu căldura ar fi că ușile de la vagoane nu se închid perfect și o primă cauză ar fi numărul mare de coliziuni pe care le au la stradă, pentru că cele mai multe coliziuni cu tramvaiul evident că sunt cele cu viraj la stânga pentru că domnii noștri șoferi nu se asigură la schimbarea direcției de mers și nu de puține ori ne fac stânga în față chiar și de pe banda 1.

După reparații bineînțeles că nu mai este ca din fabrică, în sensul că fie nu se mai închide ușa cum trebuie, fie, când se închide, rămâne o distanță între ușă și treaptă, pe unde intră frigul. Ar mai fi o problemă gravă și cu geamurile, în sensul că avem atât parbrizele crăpate la vagoane, care pe lângă faptul că ne limitează vizibilitatea și ne vine vântul în față, mai avem și chederele coapte și evident că și pe aici intră frigul”, a mai specificat Emilian Râpanu.

Electricienii de la CTP lucrează non-stop

În acest moment, la depoul de la Gară lucrează 20 de electricieni care verifică problemele. Totuși, degeaba sunt reparate, dacă vagoanele vechi sunt suprasolicitate.

„Siguranța și confortul călătorilor reprezintă o prioritate deosebită pentru noi. Vă asigurăm că sistemele de încălzire ale tramvaielor noastre sunt în perfectă stare de funcționare și nu sunt afectate de staționarea în aer liber. La Compania de Transport Public sunt 20 de electricieni, pe două formații, care lucrează în ture de 12/24 de ore. Tramvaiele de tip GT4 sunt echipate cu 4 aeroterme, în timp ce cele de tip GT8 dispun de 6 astfel de dispozitive. Dacă se întâmplă să se defecteze vreuna, aceasta este înlocuită automat. În fiecare zi se verifică funcționarea corectă a instalațiilor de încălzire, asigurându-ne să oferim călătorilor condiții termice optime”, a transmis Cristian Stoica, directorul CTP Iași.

În mod normal, CTP trebuia să verifice starea tramvaielor și a sistemelor de încălzire, însă se observă clar cum ușile nu se închid ermetic.

„De asemenea, compania are un calendar dedicat activităților privind pregătirile pentru iarnă, care se implementează începând cu luna septembrie. Printre aceste activități se numără verificarea aerotermelor în salon la autobuze și tramvaie, inspecția atentă a stării acumulatorilor, evaluarea etanșeității, a geamurilor, a ușilor, a trapelor și a altor componente esențiale. Cu aceste măsuri preventive ne asigurăm că flota noastră de vehicule este pregătită pentru orice condiții meteo dificile și călătorii confortabile în orice moment al anului”, a mai adăugat directorul CTP Iași.

Ieșenii riscă să înghețe în tramvaie până ajung la destinație. Compania trebuie să asigure călătorilor condiții normale pentru prețul călătoriei.

Comentarii
  • „de la 1 decembrie va fi de 3,5 lei”? pai nu ne-a anuntat nimeni de majorarea biletelor de calatorie!

  • Pt Anonin.Vezi ca esti in urma cu stirile si nu urmaresti trambitasul de serviciu al RATP-ului.A aparut in spatiul public de peste 1 saptamana informatia ca biletele de transport in comun se vor scumpi cu 50 bani.Personal ,nu va veni trambitasul sa te anunte tragandu-te de urechi de scumpirea calatoriei mijloacelor de transport in comun.

  • Era mai mișto cu tramvaiul Tatra

  • Asa ca dupa ce au adunat de prin toata Europa tramvaie de la fier vechi si va ofera cu ele transport in secolul XXI decit sa se defecteze rabla in drum mai bine se defecheaza pe voi clientii ca sunteti multi da prosti

  • Un fost călător ratp

    Luni 27 noiembrie: am urcat din dacia bicaz in 28 dupa 25 min de asteptare la ora 8.18 am platit la un aparat inteligent ( idem alti calatori) banii i au luat de pe card fara eliberare chitanta bilet ceva nimic! Am ajuns in piata eminescu la 9.05 ( 47 min) in timpul asta ajung de obicei la tg frumos din iasi! Imi rezolv treburile si merg in piata unirii sa iau tramvaiul 6 pt retur dacia ! Ajung la 9.55 si stau ..astept astept- panoul de 8nformare era negru- nu afisa nimic! Statia full de calatori , la ora 10.50 sun la biroul exploatare: alo, biroul exploatare! …-da , cine intreaba? ( o voce plictisita de dna in varsta). ..-un calator, de ce nu circula 6 de cca o ora , 8n conditiile in care spre tg cucu treceau regulat 6 , dar se intorceau ..: defect sau depou! Am poze pt curiosi , aceleasi tramvaie care mergeau spre cucu! Apoi dna plictisita! Aveti 36!!!..dar nu trece pe aici !!!….aaaaaa! A fost un incident pe pod alexandru ! Bineînțeles ca era o minciuna din moment ce pe un sens mergeau! ……la ora 11.12 min vine un singur vagon din 1944 , cred ca avea rotile patrate asa mergea ..full !!! De pe timpul lui ceasca nu am mai mers asa! La gara nu au mai incaput altu călători! La 11.45 din nou in dacia! Uraaa. Cam asta a fost experienta mea cu ratp in ultimii 15 ani….cred ca vor mai trece inca atatia pana ma vor mai avea din nou client! 🤨

  • Drama CTP-uui este ca sefii nu merg cu tramvaiul. Nu stiu concret ce este practic si ce nu. Ca urmare, iau decizii care arata bine doar in birou, dar sunt falimentare cand sunt puse in practica. Aceeasi drama o are si CFR-ul.

  • Nu respecta deloc graficele afisate electronic pe panourile din statii ! Ex; afiseaza un autobuz oarecare sa zicem 28 la 9.18 min , eu sant de la si zece in statie…bineînțeles ca nu apare ..ma uit din nou pe panou si pe aplicatia moovit si deodata apare urmatorul 9.28 ca si cum celalalt ar fi fost …deci e o vrajeala ieftina cu respectarea timpilor afișați!

  • ...un fost calator...

    ..plus ca atat cat am stat in statie ( cca 1h si 20 min) , au trecut cca 20-25 tramvaie si va spun sincer (am poze pt interesati) pe nici un traseu dar absolut pe nici unul cu exceptia traseului 9 nu au circulat tramvaie noi! Unde s tramvaiele nea chirica..cele 40!? Pe 3 , 7, 6, 1, 8, 13, treceau niste harburi de te asurzeau si oripilau cu zgomotul si aspectul lor! Nu mai zic de traseele 5 si 11 ! ( locuiesc in dacia la bulevard)…cand trece cate in tramvai zici ca e interregii iasi – dorohoi , fac niste zgomote infernale si apoi numai le vezi incolonate legate cate o-3 directia depou! .. Aloooi, chirica, stoica, gherca etc ..unde s tramvaiele noi! P/s Cine oi curios , sa stea 20 min in piata unirii sau podu de piatra si sa vada ce tramvaie trec! Rusine ratp! Mergeti in Cluj sa vedeti transport in comun! Chiar si Bacau!

  • Urmăriți-vă plățile cu cardul! Se iau bani de două,chiar de trei ori.

  • Pt aia care indemnati oamenii sa lase masinile acasa si sa foloseasca transportul in comun: mergeti voi asa. Sigur salvati planeta… de niste retarzi. Sper sa inghetati iarna asta si sa salvam planeta de voi. Hai sictir.

  • Caldura costa bani, iar chestia cu subdimensionatul instalatiei e vrajeala. Ordin de la sefi sa nu dea drumul la caldura.

  • Petry . Eu cred ca nu știți ce vorbiți. E ușor sa dai cu bata în balta doar sa te bagi în seama. Tramvaiele au caldura aproape toate. Și se fac mari eforturi pentru a asigura frecventa decenta pentru cei ce stau in statii.

  • Cred ca noi suntem un neam de nemulțumiți permanent. Nimic nu ne convine, dar ne pricepem la a acuza . Suntem cârcotași, fără sa știm despre ce e vorba cu adevărat. Eu lucrez la ctp si pot sa va spun ca muncim foarte mult sa asiguram pe vatmanul și călători ca pot beneficia de transportul cu tramvaiele intr-un mod decent.

  • Petry . Eu cred ca nu știți ce vorbiți. E ușor sa dai cu bata în balta doar sa te bagi în seama. Tramvaiele au caldura aproape toate. Și se fac mari eforturi pentru a asigura frecventa decenta pentru cei ce stau in statii.

  • petry , tocmai povestea mai sus, ,, un fost calator ratp” , conditiile si frecventa tramvaielor! ! Urca intr un tramvai de pe traseele 5, 11, 3, 7,..si sa vezi lux si opulența !😄

  • Se îngheță la 15 grade? Mai scumpe biletele pt ce ? Că tot mai repede ajungi pe jos . 1 din 5 vine rapid daca ai noroc să nu fie plin mijlocul de transport pe unde sunt benzi dedicate.

  • Cand partidele de la putere sunt de acord cu cei din EU sa avem 17 grade maxim in case si nu micsoreaza prețul energiei , noi avand resurse naturale , ne meritam soarta . Nu mai votati cu prosti care au iesit de 33 de ani .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *