Mulți ieșeni se întreabă când vor avea piste pentru biciclete. Primăria Municipiului Iași a implementat diverse proiecte ce vizează activitatea iubitorilor și amatorilor de ciclism din oraș. Totuși, problema principală se răsfrânge asupra infrastructurii din municipiu, și nu numai
În prezent, pe raza municipiului, ieșenii dispun de 8 trasee de piste de biciclete. Totuși, rețeaua prezintă numeroase deficiențe, de la modul de amenajare și până la lipsa continuității. Lungimea totală a acestora este de 26,5 km, astfel: aleea M. Sadoveanu – Rond Agronomie (3,4 km), Rond Agronomie – Piața Eminescu (2,6 km), bd. Independenței – str. Elena Doamna (1,6 km), Splai Bahlui – mal stâng (5,4 km), Splai Bahlui – mal drept (5,4 km), bd. Țuțora – bd. Primăverii (1,1 km), Podu Roș – Nicolina – CUG (3,9 km) și Păcurari (3,1 km).
Ieșenii așteaptă pistele pentru biciclete
În ceea ce privește pistele de biciclete din Iași, situația este neschimbată de ani de zile. Încă din 2020, primarul Mihai Chirica promitea cetățenilor care l-au votat că va demara proiecte de modernizare a acestora. Din păcate, niciunul nu a fost implementat până în 2024. Astfel, în prezent, există crăpături adânci în cele din CUG. Totuși, reprezentanții Primăriei Municipiului Iași nu le cataloghează drept piste pentru biciclete, deoarece nu sunt amenajate corespunzător.
„Nu există pistă pentru biciclete în Copou și în CUG pentru că nu respectă normativele. Există ceva, în momentul de față se poate circula, lumea respectă ca și cum ar fi pistă de biciclete, iar asta îmi place. Totuși, decât nimic, este ceva, dar nu respectă calitățile și ceea ce înseamnă o pistă de biciclete. Nu există separatoare de sens, nu există protecție la trotuare, nu au 1,3 metri, nu există materialul corespunzător. Sunt piste făcute de domnul primar Nichita acum ceva vreme, dar nu îndeplinesc normativele. Noi am pregătit traseul dinainte. Deja avem achiziționate niște containere pentru biciclete și 5 stații self-service. Dacă nu există infrastructură, probabil că degeaba le-am făcut. Am luat-o puțin înainte”, a declarat Daniel Juravle, viceprimarul municipiului Iași.
Astfel, municipalitatea speră ca prima pistă de biciclete din Iași să fie implementată în anul 2025. Aceasta va avea o lungime de 12 kilometri, va porni din capătul Copoului, de la Rond Agronomie și va parcurge centrul orașului până pe bulevardul Tudor Vladimirescu. O noutate pe care o aduce acest proiect vizează separatoarele de sens, care vor fi marcate prin „benzi luminoase”. De asemenea, Primăria Municipiului Iași poartă discuții cu Serviciul Rutier pentru sistematizarea intersecțiilor. Astfel, cea de la Tribunalul Iași va fi semaforizată.
„Traseul pistei de biciclete pleacă din Rond Agronomie, parțial pe trotuar, parțial pe carosabil. Apoi coboară pe Lascăr Catargi, traversează parcul din Piața Independenței și merge pe carosabil până în Tg. Cucu. Ulterior, coboară pe strada Pădurii, apoi înaintează spre bd. Tudor Vladimirescu și merge până în capăt, la mall. Acum, căutăm bani ca să o putem implementa. În principiu, chiar de anul viitor, vom începe implementarea, proiectul se poate finaliza în 3 luni și jumătate. Doar că au apărut probleme la trama stradală, pistele de biciclete trebuie să aibă ambele benzi una lângă cealaltă. Noi căutăm să tăiem puțin din trotuarul din Tudor Vladimirescu, pe sensul spre Tg. Cucu, iar acolo să facem această pistă”, a adăugat viceprimarul municipiului Iași.
Acest proiect va veni în completarea unui master-planul ce vizează deplasarea cu bicicleta pe raza municipiului Iași. Planul include zonele Păcurari, Nicolina, Bucium, Tomești, Tătărași, Ciric, Aeroportul Internațional Iași,. C.A. Rosetti, Popricani. Proiectul este în faza de dezbatere publică, urmând să fie propus spre aprobare în Consiliul Local la sfârșitul acestui an.
„Pistele trebuie să comunice între ele. Degeaba facem Rond Agronomie – Tudor Vladimirescu, dacă trebuie să mergi pe lângă bicicletă o perioadă, iar apoi pe pista din nou. De asta facem acest master-plan pe care urmează să îl propunem în Consiliul Local pentru aprobare la sfârșitul acestui an. Odată ce va fi finalizat, vom putea accesa fonduri europene prin Programul Operațional Regional”, a mai spus Daniel Juravle.
Totuși, surse din cadrul Primăriei Iași afirmă că în Bucium nu este posibil să se realizeze acest lucru, deoarece trotuarele sunt foarte înguste. Astfel, nu se pot construi piste de biciclete în conformitate cu normele
Alte piste de biciclete au fost abandonate
Un alt proiect ce încă nu a văzut lumina zilei este cel al pistelor de biciclete din zona metropolitană. În urmă cu 2 ani, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Iași (ADI ZMI) a inițiat un plan ce vizează realizarea de piste pentru biciclete în jurul orașului. Astfel, s-au luat în calcul două trasee spre Delta Moldovei și Mănăstirea Dobrovăț. Primul leagă comuna Rediu de comuna Movileni, pe ruta sat Breazu – sat Larga Jijia (Delta Moldovei). Acesta va avea o lungime totală de aproximativ 20 de kilometri. Al doilea traseu propus se află în comuna Dobrovăț, pe ruta DJ 247, până la Mănăstirea Dobrovăț, ce va avea o lungime totală de aproximativ 14 kilometri. Totuși, ieșenii se vor putea bucura de piste pentru biciclete la standarde europene abia din anul 2025.
„Reprezentanții ADI ZMI dau drumul achiziției de lucrări pe 1 ianuarie 2025. Deocamdată, nu se poate din cauza OUG nr. 3, privind achizițiile noi. Astfel, au documentația pregătită și vor demara pe 1 ianuarie, când nu va mai fi această ordonanță în vigoare”, a transmis Daniel Juravle.
În ciuda faptului că ieșenii încă nu dispun de infrastructura necesară pentru a utiliza bicicletele ca un mijloc de transport alternativ, reprezentanții administrației publice locale susțin că au pregătit terenul. Astfel, a fost montat un container pentru biciclete în Parcul Voievozilor din cartierul Alexandru cel Bun. În perioada următoare, urmează ca alte două să fie instalate în Parcul Nicolina și în cartierul Dacia.
Ieșenii vor avea piste pentru biciclete abia din anul 2025. Până atunci, sunt nevoiți să își riște viețile printre miile de mașini ce sufocă traficul din oraș.
Iesenii nu au biciclete, asa ca ce nevoie ar fi de piste?! Iar aia care le au, prefera sa se balaceasca cu ele prin noroi, atat timp cat vor mai fi paduri si terenuri ale nimanui. Nici astia nu vor piste. Piste vor doar unii de la primarie, ca motiv sa mai fure ceva.
Așa gândire…ai de PLM
Ori esti prost, ori esti prost !!!
Ori esti prost, ori esti prost !!!
Alta promisiune. PT PLM: mare retardat mai ești.
Ce cauta unul ca Juravle acolo habar nu am… omul este banana cu administratia,ce mai face parcul ala de pe CA Rosetti? unde te duceai si te ai murdarit pe picioare ,munceai tu de … intarziere, cheltuiala dubla si un parc plin de boscheti… esti o nulitaye si parazit al societatii!
Din pdul ros si pana la bariera fabricii de caramida dus antors exista pista de biciclete langa trotuar la nivelul soselei delimitata de acceasta de gard viu si pe care primaria a astupat-o.Si despre care presa nu spune nimic.Acea pista a afost amenajata cu mult anainte de 1989. Dar a fost comunista si trebuia astupata e mai bun trotuar vopsit?
piste pt ce? 60 betivi? iar folositi poza 2 din 2019 si prima din 2020?
Sa-mi iei plua in gura bai domnule viceprimar.
Semnat un cetatean.
iesenii asteapta alte probleme sa fie rezolvate
bicicletele nu sunt printre ele
asta este ceva vis umed WEF pentru ca iesenii au foamea-n gat, transportul in comun este varza, gropi peste tot, nu ai unde parca, primaria planteaza panselute, etc
da da da…pai au fost iesenii si au protestat in chiricaland sa le faca piszde de biciclete
evident, daca se fac piszde de biciclete totul se rezolva in chiricaland
totul
Gata, l-a pus la inaintare primarul Chirica pe sclavetele asta pe nume Juravle ? Omul este de-o incompetenta crasa, nu are nici cea mai mica legatura cu administratia publica, mai ales cu pistele de biciclete. In America, Juravle spala WC-uri la un restaurant, nicidecum sa fie ospatar sau manager precum se lauda. Daca nu intra in PNL, ramanea in continuare un amarat de profesor universitar la FEEA, de care nu auzea nimeni.
si cu piste de biciclete si fara piste de biciclete, meltenii si garoii care merg cu bicicleta si trotineta electrica tot pe trotuare vor merge, cu viteaza. sunt unii ciumeti care merg cu scuterele si motocicletele pe trotuare si noi vorbim de niste uscati de 55 kg cu care se incumeta sa mearga pe strada cu bicicletele :)))))))))))) fix
sunt mii de biciclisti in oras si cifra e in continua crestere. majoritatea au masini mai scumpe decat mahnitii care latra pe aici. de casute frumoase nici nu mai vorbim.
dar aia e cand esti trist mahnit si frustrat pe altii care aleg sa ajunga unde au treaba de 5 ori mai repede decat cu masina.
biciclistii din iasi sunt niste bruce wayne :)))))
trage wa usa la usereper ca pute a kuriciclisti
aha, biciclistii astia ai tai sunt ceva mafie care au preluat orasul din mainile lui chirica??
:)))))))))))))))))))))))))))))))))
Aha. Si iarna ce fac? Dat cand ploua? Cum put cand afara sunt 40 de grade, dupa 10 min de pedalat la deal? Probabil ca tu mergi cu tricicleta prin curtea casei si crezi ca e la fel cu bicla, prin trafic. Iar daca ai casa si masina scumpe, de ce sa ta chinui cu bicla in trafic?!
Uite… eu iarna pedalez ca vara și cînd ninge și când pluă și cînd fulgeră la oo.
Și dacă nu-ți place cum miros… poartă mască și ia distanță! :))
ah, un t i g a n pe bicicleta 🤣
pentru cumatrul Antelihe: ma indoiesc. majoritatea sunt niste uscati lesinati de foame. unii merg cu bicicleta doar ca sa se plimbe prin oras impreuna cu familia/copiii. astia din urma sunt cel mai ok, vorbesc frumos, merg cu viteza normala, sunt atenti la cei din jur. mai sunt si aia care in capul lor salveaza planeta. pe aia ii vezi dupa fata aroganta si cum se uita la oamenii care merg pe joc cu dezgust. dar, majoritatea sunt niste lesinati fara 3 lei in buzunar care se grabesc. ca daca erau bogati, nu se grabeau, mergeau normal, pentru ca bogatia iti ofera status si siguranta. cand esti bogat, indiferent ce se intampla, nu alergi, nu te grabesti cu bicicleta. nu vrei sa transpiri ca ultimul sarac. sunt chestii care tin de educatie si de eticheta. asta daca esti cu adevarat bogat. daca esti un fomilan care ti-ai luat un cotet pe dealuri in Visani, ai un cazan de 3000 de euro si mergi cu bicla pentru ca te dau aia afara daca intarzii, asta nu inseamna ca esti bogatan. esti doar un ciumete cu aere de orasean care se viseaza superior celor care merg cu masina in treaba lor.
Fraierica, io mi-am luat bicla fix ca sa transpir ca un porc ce mi-s (miss!!!!)
Ca altfel, stau toata ziua cu curu’n scaunul directorial
Faza cu bogatanu’ e doar in capu’ tau de urangutanu’
Atat poti
Crezi ca toata lumea se gandeste non stop la bani ?
Pana si cainii comunitari sunt mai fericiti ca tine
PROSTALAULE