Guvernul României a prezentat varianta finală a proiectelor propuse prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Cum era de așteptat, marile proiecte din bani europeni au ocolit și de această dată județul Iași. Alte zone din țară au reușit să obțină o bună parte din aceste fonduri. Județul Cluj va beneficia de proiect pentru metrou, dar și de modernizarea liniei de cale ferată spre Episcopia Bihorului. Iată și lista completă a proiectelor finanțate prin acest plan de redresare
O porțiune din Autostrada A8 care ajunge în zona Pașcani (Moțca) și autostrada A7 care ar trebui să cuprindă și sectorul Bacău-Pașcani au fost incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), plan prezentat în variantă finală de Guvernul României. Proiectul include și modernizarea rețelei de cale ferată Pașcani-Iași, finanțarea Spitalului Regional de Urgență (SRU), precum și unele investiții în sistemele de irigații ce cuprind județul. PNRR prezentat în formă finală cuprinde zeci de anexe, care însă nu explică extrem de clar și care sunt investițiile finale în domeniile vizate. Cu toate acestea, la nivel de proiecte majore, Iașul lipsește din nou de pe hartă. În schimb, județul Cluj a reușit să prindă proiectul liniei de metrou, dar și reabilitarea liniei de cale ferată spre Episcopia Bihorului.
Guvernul anunță 450 de kilometri de autostradă. Iașul primește praful de pe tobă
Conform PNRR, ar urma să fie realizați 434 de kilometri de autostradă în următorii ani prin PNRR, bugetul total propus fiind de 7,6 miliarde de euro. În calcul intră și autostrada A7 și două capete din A8. În ceea ce privește Autostrada Unirii A8, vizat este tronsonul Târgu Mureș-Miercurea Nirajului (25 km), proiectarea și excecuția acestuia urmând a fi demarată în decembrie 2021 și finalizată în anul 2025. Sectorul Leghin-Târgu Neamț (34 km) ar uma să fie făcut după același scenariu. Conform devizului general, valoarea investiției ajunge la 2,6 miliarde lei (532 milioane de euro).
Din A7, sectorul Bacău-Pașcani (77 kilometri) ar urma să treacă la execuție în septembrie 2021 și să fie finalizat în 2024. Acest tronson, trecut ca drum de mare viteză, are o valoare de 4,2 miliarde lei (860 milioane de euro). Trebuie precizat că proiectul se întinde însă pe mai mulți ani, astfel încât doar o parte va intra în PNRR. A7 Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani, în lungime de 324 de kilometri, va fi principala autorută prinsă în PNRR. Alte autostrăzi luate în calcul prin PNRR sunt A1 – Margina – Holdea (9 km) și A3 – Nădășelu – Poarta Sălajului (42 km).
Proiecte majore luate de județul Cluj. Iașul va aștepta alt tren
Dacă județele din Moldova au luat praful de pe tobă, alte regiuni ale țării, cum este și cazul județului Cluj, au reușit să pună mâna pe grosul banilor. Dintre marile proiecte, Clujul a prins cel puțin pe domeniul transporturilor. Astfel, modernizarea liniei de cale ferată Cluj – Episcopia Bihorului a fost evaluată la 8,7 milioane de euro. În plus, pentru proiectul major al metroului din Cluj-Napoca, se acordă prin PNRR circa 300 de milioane de euro într-o prima etapă din cele 1,2 miliarde de euro.. În vreme ce Clujul controlat de Emil Boc reușește să-și arate influența la nivel central, județul Iași, prin parlamentarii puterii, nu reprezintă nimic la nivel central.
Bani la pachet pentru spitalul regional de urgență
La nivel regional, Iașul va beneficia prin PNRR și de construcția spitalului regional de urgență, proiect realizat alături de cele din Cluj și din Craiova,. Construcția va începe în 2023, spitalele urmând a fi operaționale în 2026.
„Investițiile propuse în PNRR vor contribui la atingerea țintelor din masterplanurile regionale și din Strategia Națională de Sănătate și vor fi complementare investițiilor în construirea celor 3 spitale regionale din Cluj-Napoca, Iași și Craiova și investițiilor noi în infrastructura cu impact teritorial major prevăzute în Programul Operațional Sănătate, prioritatea 1”, se arată în proiectul PNRR prezentat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.
Centura Iașului, trecută la proiecte de rezervă
Deși apărea în PNRR inițial, proiectul privind legătura din Dacia către zona Uricani, pe șoseaua de centură, a fost trecut ca rezervă. În plus, apar și anumite investiții în infrastructura de cale ferată, în calcul fiind luate și unele magistrale precum Pașcani – Iași sau Bârlad – Iași. Proiectele autorităților locale și ale celor județene încă nu au fost pe deplin defalcate. Numai municipiul Iași a depus proiecte de 2,1 miliarde de euro. Rămâne de văzut și care din aceste proiecte vor beneficia de finanțare clară prin PNRR. Până acum, Iașul a fost izolat de către Guvern, în vreme ce politicienii din arcul guvernamental nu au reușit să miște un deget la București.
Vezi aici integral cum arată Planul Național de Redresare și Reziliență