Sfârşitul anului vine cu o veste proastă pentru ieşeni. Astfel, miercuri, 30 decembrie 2020, mai mulţi ieşeni s-au aşezat la coadă în fata sediului E-on, după ce s-a anunţat creşterea preţului la energia electrică.
Ieşenii s-au deplasat la furnizorul de energie electrică şi gaze pentru a întreba dacă îşi pot modifica contractele sau dacă pot să-şi schimbe furnizorul de energie. Decizia cetăţenilor vine în contextul în care s-au liberalizat preţurile la energie. Aceştia vor contracte noi cu oferte de pe piaţa concurenţială.
Facturi emise în secret de E.ON/DelgazGrid
O ieșeancă, clientă a companiei E.ON/DelgazGrid, a avut un șoc când a aflat că are de plătit nu mai puțin de 22 de facturi restante către compania cu capital german. Este vorba despre facturi pe care E.ON Energie România le-a emis în baza unui act adițional vreme de aproape 2 ani pentru servicii de asistență tehnică, dar despre care ieșeanca nu știa absolut nimic.
Mai mult, facturile nu au ajuns niciodată la adresa ieșencei, iar aceasta a aflat întâmplător despre abonamentul surpriză când a verificat contul on-line deschis la E.ON.
Scandalul liberalizării preţului la energie: Preţul va creşte cu 26% de la 1 ianuarie
Dumitru Chisăliţă, Asociaţia Energia Inteligentă: Oamenii vor zice că liberalizarea preţului energiei electrice înseamnă creştere de preţuri. Factura poate creşte cu până la 26%.
Începând cu data de 1 ianuarie 2021 piaţa de energie electrică pentru consumatorii casnici se va liberaliza şi consumatorii pot alege să schimbe furnizorul de ultimă instanţă. Analiştii din energie spun că preţul energiei electrice pentru consumatorul final poate creşte până la 26%, în condiţiile în care consumatorul nu poate schimba furnizorul imediat, iar Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) nu a venit cu o campanie de informare despre procesul de liberalizare a pieţei energiei.
„Se va ajunge ca toţi românii care nu au un contract în piaţa liberă să plătească mai mult cu până la 26%. Oamenii vor spune că liberalizarea înseamnă creşterea preţurilor. Părerea mea este că e mult mai grav să continuăm cu liberalizarea decât s-o amânăm”, spune pentru ZF Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă şi analist în domeniul energiei.
9 din 10 consumatori nu știau de procesu lde liberalizare
Datele Asociaţiei arată că acum o lună 9 din 10 consumatori de energie electrică nu ştiau de procesul de liberalizare şi că vor putea ca de la 1 ianuarie să schimbe preţul energiei. Mai mult decât atât, ANRE a realizat legislaţia secundară astfel încât ofertele furnizorilor actuali să fie realizate şi transmise consumatorilor cu doar cu cel mult 3 zile înainte de liberalizarea pieţei, un timp prea scurt pentru alegerea unei oferte avantajoase până la 1 ianuarie, mai susţine membrii asociaţiei, într-o scrisoare deschisă transmisă guvernului.
„Noi am făcut în urmă cu o luna o chestionare pe 100 de consumatori pe care i-am întrebat dacă au primit înştiinţări, oferte. 90 dintre cei 100 au declarat că nu ştiu nimic şi 93 ziceau că nu au primit nicio înştiinţare. I-am rugat să îmi trimită copii după ce au primit de la Enel, Electrica etc. şi am constat că unii au primit o înştiinţare care era pe a patra filă şi nu au ajuns până acolo”, a mai spus Dumitru Chisăliţă.
Asociaţia solicită amânarea procesului de liberalizare a pieţei şi demisia conducerii ANRE. Ministrul energiei Virgil Popescu a scris marţi pe pagina sa de Facebook că preţurile i se par „artificial mărite” şi va solicita Consiliul Concurenţei o verificare.
„De la 1 ianuarie, toţi clienţii din piaţa reglementată trec automat în piaţa serviciului universal. După părerea mea, furnizorii au abuzat de acest lucru şi au impus un preţ în serviciul universal mai mare decât cel din piaţa concurenţială. Vorbim de preţuri mai mari şi cu 25%. Acest preţ al serviciului universal nu va rămâne aşa, am discutat cu preşedintele Consiliului Concurenţei şi voi solicita în scris să verifice cum au fost făcute aceste preţuri, care mi se par a fi artificial mărite”, a scris Virgil Popescu pe Facebook.