Breaking News
Primarul Iașului, Mihai Chirica, a făcut o postare pe pagina sa de Facebook în care subliniază faptul că orașul Iași derulează cel mai amplu program de modernizare a transportului public din istoria sa, cu o investiție de aproape 250 de milioane de euro din fonduri europene. Proiectul include achiziția a 119 mijloace de transport electrice (50 de tramvaie și 69 de autobuze), modernizarea infrastructurii și implementarea unor soluții tehnologice avansate.
„Cel mai amplu program de modernizare a transportului public din istorie: 250 de milioane de euro din fonduri europene!*
• Grație fondurilor europene, orașul nostru va avea în total 119 de mijloace de transport electrice (50 de tramvaie și 69 de autobuze), în valoare totală de circa 150 de milioane de euro!• Investiția totală cu fonduri europene în transportul public ieșean este de aproape 250 de milioane de euro.• Numărul de călători care utilizează transportul public a crescut cu peste 30% în ultimii doi ani.În ultimii ani Primăria Municipiului a creat și susținut o nouă etapă în programul de modernizare a transportului public, cel mai amplu din istoria orașului nostru și unul dintre cele mai ambițioase din țară.„Primăria Municipiului Iași sprijină consistent și în permanență transportul public local și reușește să îl modernizeze treptat, prin implementarea de noi și noi proiecte, în special cu finanțare europeană. Investiţiile în calea de rulare, achiziționarea de tramvaie de ultimă generație şi de autobuze electrice, la care se adaugă proiectele Companiei de Transport Public fac din transportul public în orașul nostru unul confortabil, previzibil, modern.Ca primar, voi continua să sprijin orice proiect și investiție care poate contribui la dezvoltarea transportului public. Modernizarea în continuare a parcului de vehicule, oferirea de servicii moderne și de calitate și comunicarea cu ieşenii sunt cele mai importante obiective care trebuie îndeplinite pentru ca transportul public să se integreze perfect într-un oraș cu adevărat verde și inteligent”, a declarat primarul Mihai Chirica.La începutul anului 2024, grație unei noi finanțări europene obținute prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), primarul Mihai Chirica și reprezentanții companiei Anadolu Automobil Rom SRL au semnat contractul de furnizare a 25 de autobuze electrice cu o lungime de 10 metri, a 25 de stații de încărcare lentă (în garaj) și a opt stații de încărcare rapidă (pe traseu). Valoarea contractului este de 59.376.156 lei fără TVA, respectiv 70.657.625,61 lei cu TVA (circa 14,3 milioane euro), iar compania are la dispoziție 18 luni pentru a livra bunurile contractate.Primele două autobuze Karsan au ajuns în Iași în luna decembrie 2024, iar în luna martie 2025 au fost livrate încă cinci autobuze de acest tip.Proiectul are o valoare totală de 71.174.857,95 lei cu TVA, adică în jur de 14,4 milioane de euro.Cele 25 de autobuze electrice au o capacitate de transport de 88 de persoane, din care 32 pe scaune (față de minim 50, din care 24 pe scaune, cât a fost solicitat în caietul de sarcini), echipamente IT și facilități pentru persoanele cu dizabilități.Totodată, la sfârșitul lunii martie 2024 primarul Mihai Chirica a anunțat și încheierea procedurii de achiziție a 18 tramvaie noi, în cadrul unui alt proiect european finanțat prin PNRR. Primăria a desemnat drept câștigătoare a licitației compania Bozankaya, care a avut o ofertă în valoare de 141.390.00 lei fără TVA, respectiv 168.254.100 lei cu TVA, circa 34 de milioane de euro.Acest proiect are o valoare totală de 177.217.200 lei fără TVA (210.888.468,00 lei cu TVA), respectiv circa 42,7 milioane de euro.Tramvaiele vor avea lungimea de circa 22 de metri, minim 135 locuri, din care minim 30 pe scaune, minim 5 locuri accesibile pentru persoane cu dizabilități și toate dotările moderne (aer condiționat, instalație de încălzire, sistem de supraveghere și audio-video, panouri LED, echipamente Wi-Fi, sistem GPS, sistem de avertizare la coliziune etc.).În prezent, grație fondurilor europene obținute de Primăria Municipiului Iași prin Programul Operațional Regional (POR), ieșenii au la dispoziție 16 tramvaie PESA (în valoare de 163 de milioane de lei), 16 tramvaie Bozankaya (168 de milioane de lei), 20 de autobuze electrice Solaris de 12 metri (66,7 milioane de lei) și 24 de autobuze electrice BMC de 10 metri (64,8 milioane de lei).Astfel, grație fondurilor europene, prin PNRR și POR, orașul nostru va avea în total 119 de mijloace de transport electrice (50 de tramvaie și 69 de autobuze), în valoare totală de aproximativ 744 de milioane de lei, respectiv circa 150 de milioane de euro!La acestea se adaugă alte investiții importante din fonduri europene și împrumuturi, precum sistemul de e-ticketing deja finalizat (12.645.900,88 lei prin POR), sisteme de avertizare și asistență anti-coliziune pentru 150 de tramvaie și 140 de autobuze (contracte semnate și executate de Bosch Engineering GmbH – 21.964.425 lei și, respectiv, Xceza SRL București – 6.150.872 lei, prin PNRR), digitalizarea unor obiective în cadrul proiectului de modernizare a depoului Dacia (56.295.504,97 lei prin PNRR), reconstruireaDepoului Dacia (286.302.623.312) etc.*Noi investiții*O nouă oportunitate de investiții în modernizarea transportului public este oferită de Programul Regional Nord-Est 2021-2027, prin care Municipiul Iași beneficiază de o finanțare totală de 132.053.177 euro. Prin Prioritatea 4 – O regiune cu o mobilitate urbană mai durabilă Primăria are o alocare financiară de 47.548.400 euro, cu care intenționează să susțină achiziţionarea de tramvaie noi și reabilitarea unor linii de tramvai (precum Podu Roș – strada Anastasie Panu și BCU – Triumf).De menționat faptul că achiziționarea primelor 16 tramvaie Bozankaya a fost inclusă în trei mari proiecte care au vizat și reabilitarea unor tronsoane de linii de tramvai (Bucșinescu – bulevardul Tudor Vladimirescu – intersecție Calea Chișinăului; Podu Roș – intersecție cu bulevardul Primăverii, Cinci Drumuri – strada Pădurii – strada Nicoriță și bulevardul Virgil Săhleanu – intersecție cu bulevardul Metalurgiei – rond Țuțora; Iași – Dancu), reabilitări de poduri, construirea unui punct intermodal, a mai multor stații și peroane etc., proiecte a căror valoare totală este de 332 milioane de lei.Cumulat, fondurile europene deja atrase de Primăria Municipiului Iași pentru modernizarea transportului public (așadar, fără reconstruirea Depoului Dacia) se ridică la aproximativ 1.005.000.000 lei, adică circa 202 milioane de euro! Luând în calcul și suma disponibilă prin Programul Regional Nord-Est 2021-2027, investiția totală cu fonduri europene în transportul public ieșean este de aproape 250 de milioane de euro! În fine, dacă adăugăm și construirea Depoului Dacia, investiția totală este de circa 293 de milioane de euro!*Creștere majoră a numărului de călători*Compania de Transport Public (CTP) SA exploatează și întreține infrastructura şi suprastructura aferentă transportului public, care cuprinde 73,88 kilometri de cale simplă de tramvai, din care 69,71 kilometri în tramă stradală și 4,18 kilometri cale simplă în Depou Gară.În anul 2024 CTP Iași a operat cu un parc activ de mijloace de transport format din: 125 de tramvaie, 186 de autobuze, 3 midi-buze Otokar și 10 microbuze.Planificarea mijloacelor de transport include 21 de trasee de autobuz, 19 trasee metropolitane deservite de autobuze, nouă trasee de tramvaie și trei trasee de microbuz.
CTP Iași realizează un parcurs aproximativ de 26.000 kilometri / zi cu autobuzele și 12.500 kilometri / zi cu tramvaiele, rezultând astfel un parcurs mediu lunar de 800.000 de kilometri la autobuze și, respectiv, 387.000 de kilometri cu tramvaiele.
În anul 2024 CTP Iași a înregistrat un număr de 92.000.000 de călătorii (față de 87.000.000 în anul 2023 – o creștere de 5,7%, respectiv față de 70.000.000 în anul 2022 – o creștere de 31,4%) din care aproximativ 63% cu autobuzul, iar restul cu tramvaiul. Raportând la numărul de zile ale unui an sunt înregistrate în jur de 254.000 de călătorii / zi (față de 238.000 în anul 2023 și 191.000 în anul 2022)”, a afirmat Mihai Chirica, primarul Iașului.
Majoritatea dintre vehiculele mai vechi din flota de tramvaie nu mai corespund standardelor de calitate și au probleme tehnice frecvente. În plus în anumite zone sau ore de vârf nu sunt suficiente mijloace de transport disponibile ceea ce duce la timpi mari de așteptare în stație. Aș sugera primăriei să continue investițiile în modernizarea flotei de vehicule și în îmbunătățirea infrastructurii rutiere. De asemenea, analizarea feedback-ului cetățenilor și găsirea unor soluții practice pentru a crește capacitatea și frecvența serviciilor de transport public ar putea fi pași constructivi.
Dacă credeți că hoțul de Chirica va face ceva într-adevăr pentru ieșeni și nu pentru buzunarul lui și a celorlalți apropiați lui, vă înșelați. Cartierele sunt dezolante și nu-i pasa, mijloacele de transport în comun sunt mediocre, soselele sunt degradate etc și tot ce fă face, contra unor comisioane grase, va achiziționa totul de la second hand iar ieșenii vor continua să-și trăiască viața săracă în fericire
Dobanda 1% maxim? Banda unica? Data afara actuala conducere CTP? Marit salariile la soferi/vatmani? Cine sa le conduca? Referendum. Nu faci tu decizi de capul tau. Primarul a 25.000 de locuitori/votanti.
Chiar ai nevoie in tramvai de GPS, de Wi-Fi, de porturi de incarcare telefon mobil? Crezi ca tramvaiul se va rataci? Te ingalbenesti daca nu faci surf pe net in tramvai? Sau nu vorbesti cu matusa?
Daca raspunsul este da, atunci inseamna ca trebuie sa-ti cumperi un ceainic cu echer.
ha,ha,ha! ceainic cu echer …
Hai că sunt utile porturile alea de încărcat în transportul public și prin oraș. Poate ai uitat să încerci telefonul și nu ai o baterie externă la tine și îl bagi puțin să-i de-a curent. GPS-ul este util pentru managementului flotei și a vedea în cât timp ajung în stații, iar WiFi-ul de pe ele e inutil când ai date nelimitate.
*Typo:încarci în loc de incerci.
„Modernizare” cu vechituri din Europa la preturi exorbitante pe foaie sa „ne mai facem si noi avere puțin”. Normal că vechiturile de tramvaie si autobuze din alte tarile europene ni se par „moderne”… Păi suntem cu cel puțin 10-15 ani in urmă la multe capitole in comparație cu alte țări europene, si mai spunem că suntem „Pro Europa”.
Limbricul ambulant nu investeste in nimic doar ne fura banii. Cat de i d i o t i pot fi iesenii sa-l voteze pe nenorocit inca odata nu stiu…
Iar prostu’ asta de primar ?
Au găsit soluția de a justifica sporurile de fond european pe care le ridica el și gasca de incompetenți în frunte cu secretara…
Nu stiu cine face caietele de sarcini, dar in mod clar este atehnic. Iasul nu este potrivit pentru tramvaie lungi poliarticulate.
Caietul de sarcini este clar cu dedicatie. De unde stiu ei ca un tramvai cu capacitatea de X locuri are lungimea de 22 m? De ce nu 20 m? Pentru ca au in vedere un anumit tramvai si au facut caietul de sarcini dupa caracteristicile lui. DNA-ul ar trebui sa se autosesisizeze.
Si are dreptate ANONIM : se cumpara gadgeturi inutile (GPS, etc). Daca tot au bani, sa-i bage in motorizare si in sisteme de siguranta.
coane, te-ai nascut cumva ieri? il banuiesti cumva pe Chirica ca ar vrea sa auda o opinie tehnica autorizata in tema asta? sau pe oricare alta tema tehnica? n-are el timp de nimicuri. mai ales ca acuma e ocupat. scrie un tratat : impartirea spagii – garantia imunitatii in fata justitiei.
Și buncărele?… Că ne-a taxat 10 lei/fraier să faca adăposturi antiaeriene sa ne ferim de bombele rușilor… De alea cine se ocupă? Care e proiectul? Unde vor fi amplasate? Când vor fi gata? Că banul din impozite arată bine in bugetul primăriei.
Whitkoff – emisarul special al lui Trump – a declarat ca Rusia nu va ataca Europa. Fleacul asta n-o sa-l opreasca pe Chirica. Se vor da no caruta de bani la o sageata de partid pe niste beciuri inutile.
De metroul iesean a auzit cineva
Adica linia principala, de la Letcani la Holboca.
Masinile de sapat tuneluri de la Metroul din Cluj sa fie aduse la Iasi.
Iasul va ajunge la un milion de locuitori nu peste mult timp,
Trebuie sa ne pregatim
au zis pe aicea. nu s-a prezentat nimenea la licitatie. s-au pierdut banii. era metrou de suprafata.
Mishu ,,Chiriță” dă din nou lovitura…
Pune din nou carul înaintea boilor.
Infrastructura este praf, iar în aceste condiții se achiziționează mijloace de transport noi . Nu există vagoane tehnice/utilitare ce care să se facă verificarea și întreținerea căii de rulare.
Este necesară extinderea căii de rulare ( să nu uităm că Mishu a dezafectat prostește segmente întregi ), iar aici primăria este praf din nou.
Despre organizarea și administrarea CTP ce să mai vorbim… este o oglindă a primăriei.
sa ne suji belitele chorica tu cu mafta !!!!
Iar da chirica bani pe tramvaie noi care se vor strica din cauza sinelor nereparate? Dracu sa te ia de animal, chirica