Secretarul de stat în ministerul Sănătății, Horațiu Moldovan, explică procedura prin care se obține concediu medical COVID. Legea carantinării și izolării prevede ca persoanele aflate în izolare sau în carantină la domiciliu au nevoie de concediu medical pentru perioada în care nu au fost la serviciu.
Medicii de familie nu le dau concediu medical dacă Direcțiile de Sănătate Publică nu emit avizele necesare.
Horațiu Moldovan prezintă procedura trebuie urmată. Acesta susține că în cazul în care suntem în carantină sau în izolare la domicliusă ne adresăm în primul rând medicului de familie.
„Direcțiile de sănătate publică sunt contactate în situația în care avem un caz COVID-19 sau care are simptomele noului coronavirus.
Pacienții care sunt internați în spital beneficiază de concediu medical la ieșirea din spitale, eliberat de unitatea medicală respectivă, de medicul curant și semnat de șeful de secție“, spune secretarul de stat în ministerul Sănătății.
Horațiu Moldovan explică procedura prin care se obține concediu medical COVID: Trebuie ifnormat medicul de familie
Dacă nu suntem pacienți internați în spital, dar suntem carantinați sau izolați, trebuie să informăm medicul de familie și trebuie informată Direcția de Sănătate Publică. Aceasta din urmă va elibera un aviz în baza căruia medicul de familie ne dă concediul medical.
În realitate, lucrurile nu stau tocmai așa. Direcțiile de Sănătate Publică sunt în acest moment suprasolicitate, deoarece în ultima perioadă a crescut alarmant numărul de cazuri noi de infectări cu COVID-19 și problemele cu care se confruntă fiecare DSP sunt foarte mari.
„De aceea este posibil să existe punctual întârzieri sau probleme de contact. Însă toate direcțiile de sănătate publică au în vedere să elibereze avize pe baza cărora medicii de familie dau certificate medicale“, precizează Horațiu Moldovan.
Izolarea persoanelor testate pozitiv
Conform legislaţiei în vigoare, izolarea persoanelor diagnosticate cu virusul SARS-CoV-2 prin testare cu metoda RT-PCR sau cu semne şi simptome sugestive infectării cu virusul SARS-COV-2, se realizează după cum urmează :
– în unităţile sanitare desemnate de Ministerul Sanatatii care asigură asistenţa medicală a pacienţilor cu COVID 19 sau în zone tampon ale altor spitale din reţeaua sanitară publică sau privată, până la cofirmarea infectării cu virusul SARS-CoV-2 prin test RT-PCR;
– locaţie alternativă ataşată unei unităţi sanitare;
– la domiciliu sau la o locaţie declarată, pentru pacienţii asimptomatici, după evaluarea clinică şi paraclinică pentru o perioada de 14 zile de la data diagnosticului.
Izolarea se instituie pe baza acordului persoanelor supuse examinării, în scopul efecuării examinărilor clinice, paraclinice şi a evaluărilor biologice, până la primirea rezultatelor, dar nu mai mult de 48 ore.
Cel mai târziu, la expirarea termenului de 48 de ore, pe baza examinărilor clinice şi paraclinice şi dacă se menţine riscul transmiterii viusului SARS-CoV-2, medicul recomandă prelungirea măsurii izolării într-una din locațiile prevăzute.
Ce se întâmplă în cazul refuzului izolării sau prelungirii izolării
În situaţia în care persoana refuză măsura izolării sau măsura prelungirii izolării, medicul informează DSP Iași de îndată după consemnarea refuzului persoanei. DSP Iași, în termen de cel mult 2 ore, va emite decizia prin care confirmă sau infirmă măsura izolării sau a prelungirii izolării recomandate de medic.
În scopul prevenirii răspândirii virusului SARS-CoV-2, până la comunicarea deciziei DSP prin care se confirmă sau se infirmă măsura izolării sau a prelungirii izolării recomandate în spaţiul special desemnat de autorităţi sau, după caz, până la comunicarea hotărârii primei instanţe, persoana în cauză nu poate părăsi locaţia unde se află izolată fără încuviinţarea medicului sau a reprezentantului direcţiei de sănătate publică.
Măsura izolării instituite încetează la data confirmării persoanei ca fiind vindecată pe baza examinărilor clinice şi paraclinice sau a recomandării medicului care constată că riscul de transmitere a bolii nu mai există.