Toată problema e în zona medicală, transmite chestorul general de Poliţie, Bogdan Despescu, secretar de stat pentru ordine şi siguranţă publică, atunci când vorbește despre rezultatele drug test.
„În toamna anului trecut cetățenii și presa au solicitat mai multe măsuri: creșterea capacității de testare în zona rutieră. Am ajuns la 800 de aparate drug test. A doua solicitre: să nu mai avem cazuri de tipul celui de la 2 Mai, în sensul că polițistul să-l testeze pe șofer. Și trei: era nevoie de un cadru legislativ. Am venit cu această propunre. Am venit prin acest articol să scoatem procedura, prin retragerea permisului. Reprezentanții INML și Ministerul Sănătății ne-au asigurat că această pricedură durează în laborator între 2 și 7 zile”, a explicat Bogdan Despescu, la postul Digi24.
Bogdan Despescu: „Una dintre soluții ar fi ca anumite probe dintr-o parte a țării să fie procesate în altă parte a țării”
Bogdan Despescu a arătat că problema nu e la polițiștii rutier din teren, ci la cei care examinează probele aduse de polițistul rutier.
„Una dintre soluții ar fi ca anumite probe dintr-o parte a țării să fie procesate în altă parte a țării, în funcție de volum. Toată problema e în zona medicală, medico legală. Polițistul și la Vaslui și la Timișoara lucrează cu un singur aparat. În Vaslui avem 10 șoferi testați pozitiv, la fel și la Timișoara. Analiza se realizează în centre diferite, acolo e diferneța, nu la noi. Am schimbat apratele între județe, iar rezultatele sunt la fel”, a spus Despescu.
Poliţia anunţă că laboratoare proprii, autorizate
Poliţia Română transmite, sâmbătă, noi precizări despre OUG 84/ 2024 şi anunţă că nu toţi şoferii sunt testaţi, riscând astfel retragerea permisului, ci doar cei care au istoric de consum de susbstanţe interzise sau alcool, dacă au un „comportament nefiresc” sau dacă se găsesc în vehicul sticle sau substanţe suspecte. De asemenea, pentru a se reduce timpul de aşteptare, Poliţia anunţă că laboratoare proprii, autorizate, vor avea posibilitatea de a realiza teste de sânge, relatează News.ro.
Poliţia Română a transmis, sâmbătă, noi precizări despre O.U.G nr. 84/2024.
„Anterior definitivării textului şi adoptării actului normativ pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii siguranţei rutiere, acesta a fost postat în transparenţă decizională şi, ulterior, supus dezbaterii publice, tocmai pentru a se cunoaşte clar intenţia de reglementare în domeniul circulaţiei pe drumurile publice. De altfel, în urma parcurgerii acestor etape, au fost luate în considerare propuneri sau observaţii cu privire la prevederile proiectului de act normativ”, afirmă oficialii Poliţiei Române.
Aceştia explică faptul că retragerea permisului de conducere exista deja în legislaţia rutieră anterioară emiterii OG 84, având un caracter administrativ, neavând un rol punitiv, ci preventiv, fiind dispusă în scris, atunci când, spre exemplu, titularul unui permis de conducere este declarat inapt medical pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice ori acesta nu respectă obligaţia legală de a se prezenta la examinarea medicală, necesară certificării aptitudinilor de a conduce un autovehicul pe drumurile publice.
„Prin actul normativ amintit, respectiv OG 84, s-a extins cadrul de aplicare a acestei măsuri administrative (retragere permis) şi în situaţiile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de conducere, refuză să respecte obligaţia legală de a se supune testării, în vederea stabilirii consumului de substanţe psihoactive ori a concentraţiei de alcool în aerul expirat, la solicitarea poliţistului rutier, deşi este identificat în trafic având:
a) sancţiuni contravenţionale aplicate, în mod repetat, în ultimii 3 ani, pentru săvârşirea contravenţiei de conducere sub influenţa băuturilor alcoolice;
b) a fost condamnat definitiv pentru infracţiuni privind conducerea unui autovehicul sub influenţa alcoolului sau a unor substanţe psihoactive, a consumat alcool sau alte substanţe psihoactive ulterior producerii unui accident de circulaţie, a refuzat sau s-a sustras de la prelevarea de probe biologice, a săvârşit infracţiuni privind traficul şi consumul ilicit de droguri;
c) în vehicul recipiente ce pot conţine băuturi alcoolice şi care prezintă urme de consum sau substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive;
d) un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de băuturi alcoolice sau substanţe psihoactive”, mai arată IGPR.
„Nu toţi şoferii sunt testaţi, aşa cum s-a vehiculat în spaţiul public”
Potrivit instituţiei, „nu toţi şoferii sunt testaţi, aşa cum s-a vehiculat în spaţiul public, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre situaţiile de mai sus”.
Potrivit IGPR, ”retragerea permisului de conducere în cazul acestui refuz încetează, iar şoferul primeşte permisul înapoi, dacă rezultatul analizei probelor biologice atestă lipsa în organism a alcoolului sau a substanţelor psihoactive”.
„Mai mult, această măsură a retragerii permisului de conducere nu presupune întocmirea unui dosar penal. Măsura administrativă de retragere a permisului de conducere poate fi contestată, conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, instanţa competentă având posibilitatea suspendării executării actului administrativ/anulării actului administrativ. Prin instituţiile juridice prevăzute, legislaţia rutieră are drept scop protejarea unor valori fundamentale, precum viaţa, integritatea corporală şi sănătatea tuturor persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, care trebuie să primeze în faţa unei singure persoane care pune în pericol pe ceilalţi”, se mai arată n comunicatul Poliţiei.
Potrivit instituţiei, în urma noilor modificări legislative în domeniul rutier, ”conducătorii auto care refuză testarea cu aparatele din dotare, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduşi la unităţi medicale specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii prezenţei, existenţei sau inexistenţei substanţelor interzise sau alcoolului în sânge, iar, faţă de aceştia este luată măsura administrativă de retragere a permisului de conducere, până la sosirea rezultatului probelor”.
„Anterior acestor modificări, în situaţia sus-menţionată, pe vechea legislaţie, în unele cazuri, se întocmea un dosar penal in rem, iar conducătorul auto trebuia să aştepte soluţionarea dosarului penal”, a mai transmis instituţia.
Precizări şi cu privire la aparatele drugtest folosite
Poliţia face precizări şi cu privire la aparatele drugtest folosite.
„Acestea sunt Drager 5000, importate din Germania, cele mai noi de pe piaţă, de ultimă generaţie şi folosite în toate ţările europene, precum şi în Statele Unite ale Americii. Este necesar ca cetăţenii să se informeze cu privire la medicamentele pe care le consumă şi să citească atent prospectul ori să se consulte cu un medic, deoarece unele medicamente sunt contraindicate pentru condusul autovehicolelor. Aşadar, persoanele în cauză se pot pune în pericol, atât pe ei, cât şi pe ceilalţi participanţi la trafic, având în vedere faptul că efectul unor medicamente poate reduce capacitatea şi timpii de reacţie, iar aparatele Drugtest detectează inclusiv substanţe din compoziţia acestor medicamente”, mai arată Poliţia Română.
Potrivit instituţiei, testarea reprezintă doar un indiciu în ceea ce priveşte posibilitatea ca acel şofer să fi consumat substanţe interzise. Tocmai de aceea sunt recoltate probe biologice, la o unitate medicală, iar rezultatul acestora reprezintă probă în ceea ce priveşte existenţa sau inexistenţa substanţelor interzise. ”Măsurile sunt diferite de la o ţară la alta, însă toate statele au o preocupare şi sunt foarte atente la aceste abateri care sunt considerate grave, în orice stat, şi anume conducerea sub influenţa alcoolului sau a substanţelor interzise. În acest moment, analizarea probelor biologice nu este atributul Poliţiei Române, ci al serviciilor de medicină legală”, mai transmis instituţia citată.
„Durata analizării probelor biologice a fost luată însă în considerare, la momentul modificărilor legislative, iar, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, în urma unei analize efectuate la nivelul Direcţiei Rutiere, a fost introdusă posibilitatea legală ca Poliţia Română să organizeze şi să deţină laboratoare proprii, pentru a analiza aceste probe şi pentru a emite cât mai repede un rezultat.
Primul astfel de laborator va fi operaţionalizat la nivelul Institutului Naţional de Criminalistică din cadrul Poliţiei Române, iar cel de-al doilea, la nivelul judeţului Cluj. De asemenea, în continuare, vor fi operaţionalizate astfel de laboratoare în toată ţara, la acest moment, documentaţia pentru laboratorul din cadrul Institutului Naţional de Criminalistică – I.G.P.R. fiind deja pregătită”, mai arată Poliţia Română.
O persoană care depinde de permisul de conducere este nevoită să aştepte o perioadă îndelungată
Totodată, la data de 4 iulie 2024, de la nivelul Poliţiei Române a fost transmisă o informare oficială către Institutul Naţional de Medicină Legală, pentru a evalua modalitatea de analiză a probelor şi emiterea cu întârziere a rezultatelor, deoarece o persoană care depinde de permisul de conducere este nevoită să aştepte o perioadă îndelungată, acest aspect nefiind în competenţa Poliţiei Române.
„Aşadar, Poliţia Română a luat în calcul aşteptarea îndelungată referitoare la probele biologice, care nu este cauzată de Poliţia Română, iar, pentru a veni în întâmpinarea cetăţenilor, au fost luate în calcul aceste aspecte şi tocmai de aceea vor fi înfiinţate laboratoare, pentru a scurta perioada de aşteptare. Deşi până în prezent, în legislaţia anterioară, nu era atributul Poliţiei Române, acum, în noua legislaţie, există această posibilitate şi cu siguranţă timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid. Interesul societăţii primează în faţa interesului oricărui individ. Atât timp cât există indicii cu privire la posibilul consum de substanţe interzise sau alcool la o persoană care este depistată la volan, acel indiciu trebuie verificat, întrucât acel conducător poate fi un potenţial pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic”, a mai transmis sursa citată.
Poliţia Română s-a referit şi la accidentul din 2 Mai.
„Referitor la cazul de anul trecut, intens mediatizat, din Constanţa, Poliţia Română a învăţat ceva după acest eveniment şi de aceea a venit cu acest pachet de măsuri legislative, dar şi administrative. La acest moment, există un trend descendent al numărului de accidente şi de persoane decedate în România, iar aceste prevederi vor contribui cu siguranţă, în continuare, la scăderea numărului de accidente rutiere şi a consecinţelor grave pe care acestea le produc”, arată poliţiştii.
Aceştia se referă şi la petiţia în care se solicită anularea acestei ordonanţe de urgenţă
Aceştia se referă şi la petiţia în care se solicită anularea acestei ordonanţe de urgenţă, întrucât sunt persoane care refuză această testare cu aparatul drugtest sau etilotest.
„Reiterăm că este o obligaţie legală ca cetăţenii să se supună acestor testări şi există, într-adevăr, opţiunea de a nu efectua testarea, dar în acel moment intervin măsurile administrative, şi anume retragerea permisului de conducere, până la primirea rezultatului probelor biologice. Menţionăm faptul că aparatele drugtest nu dau ,,erori”, aşa cum sunt numite în spaţiul public.Sunt anumite infirmări, care provin de la substanţa detectată, în urma consumului unor medicamente, care sunt contraindicate condusului”, se mai arată în comunicat.
Potrivit Poliţiei, 15-20% din totalul testărilor efectuate de Poliţia Română au ieşit negative la Medicină Legală, tocmai prin prisma faptului că acele persoane au consumat unele medicamente, iar aparatele DrugTest, de ultimă generaţie, au capacitatea de a detecta insclusiv substanţe.
„În ceea ce priveşte sancţionarea contravenţională a conducătorului de bicicletă, respectiv trotinetă electrică, atunci când refuză să se supună testării privind consumul de alcool ori substanţe psihoactive, menţionăm că, până la modificarea în discuţie, conducătorul unui astfel de vehicul era încurajat să refuze testarea privind consumul de alcool ori substanţe psihoactive, întrucât legislaţia în vigoare stabilea o sancţiune contravenţională doar în cazul celor care se supuneau testării, fiind confirmat consumul de alcool sau substanţe psihoactive. Obiectivul reglementării este îmbunătăţirea comportamentului în trafic a conducătorilor acestor vehicule”, mai spun oficialii Poliţiei Române.
Potrivit acestora, statistica accidentelor rutiere grave relevă multe pierderi de vieţi în rândul acestor participanţi la trafic.
„Astfel, numai în primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 300 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 55 de conducători de bicicletă şi trotinetă, iar alţii 248 au fost răniţi grav. De asemenea, s-a constatat că un procent considerabil dintre conducătorii de biciclete şi trotinete electrice implicaţi în accidente rutiere se aflau la momentul producerii sub influenţa băuturilor alcoolice. Conducătorii acestor vehicule au posibilitatea de a alege să respecte prevederile legale – acceptare voluntară, cunoscând în prealabil că pot fi sancţionaţi contravenţional dacă adoptă o conduită contrară legii. În situaţia în care aleg, totuşi, să nu respecte obligaţiile legale, prin aplicarea unei sancţiuni ar putea înţelege că societatea nu încurajează o astfel de conduită – respectarea legii fiind aplicată”, au mai transmis reprezentanţii IGPR.
Legiştii nu sunt de acord cu OUG 84/ 2024 şi nu au fost consultaţi
Consiliul superior de medicină legală a transmis, duminică după-amiază, că nu a fost consultat cu privire la prevederile OUG 84 / 2024 şi anunţă că nu este de acord cu multe dintre prevederile actului normativ. Legiştii apreciază că ordonanţa introduce obligaţii pentru personalul medical care nu sunt prevăzute în curricula de pregătire.
De asemenea, documentul introduce prevederi neclare cu privire la cine este testat de către poliţişti, ceea ce poate duce la abuzuri. În plus, legiştii afirmă că realizarea de teste în afara sistemului medico-legal duce la rezultate improprii, care vor fi extrem de contestate şi contestabile, întrucât stabileşte un dublu standard. În ceea ce priveşte ideea de a organiza centre de testare în cadrul MAI, legiştii afirmă că ar dura ani de zile, ar necesita investiţii majore şi angajări de personal, dar ar duce şi la imposibilitatea atacării rezultatelor obţinute – având în vedere că aceeaşi instituţie face şi constatatea iniţială şi rezultatul de confirmare.
Consiliul superior de medicină legală a transmis, duminică, un punct de vedere cu privire la OUG 84/ 2024 şi precizează că nu este de acord cu o serie de prevederi „apte de a duce atingere prestigiului instituţiei medico-legale, al sistemului de probaţiune judiciară dar, şi al unor drepturi fundamentale, constituţionale”.
în absenţa unei confirmări, în sânge, a prezenţei unei substanţe psihoactive, în doze care pot avea efecte clinice, conducătorul de autovehicul nu ar trebui să fie considerat a fi sub influenţa acestora, iar carnetul nu ar trebui retras decât, eventual, pe o perioadă limitată (12-24 ore), o reevaluare trebuind să fie făcută apoi după.
„La momentul actual, nu există la nivel naţional alte laboratoare de determinare medico-legala a substanţelor psihotrope, ca urmare, nu se poate vorbi anticipativ de o posibila apariţie a acestora. Ca urmare, nu se poate accepta alocarea răspunderii unor astfel de analize pe baza unor viitoare (necunoscute incă) criterii de acreditare şi de asemenea este imposibil de a anticipa un preţ al acestor prestaţii. Având în vedere modul de creare a reţelei de toxicologie medico-legală, apreciem că pentru laboratoarele IGPR ar fi nevoie de ani de zile şi zeci de milioane de euro, de angajări masive, achiziţii de echipamente cu toate implicaţiile ulterioare (licitaţii, contestaţii) poate chiar construirea unor clădiri noi pentru a se atinge stadiul actual al reţelei de toxicologie medico-legală”, au mai transmis legiştii.
Potrivit acestora, având în vedere faptul că analizele toxicologice se fac în cadrul instituţiilor medico-legale, care ţin de Ministerul Sănătăţii, orice discuţii referitoare la achiziţiile de echipamente ar trebuie realizate împreună cu Ministerul Sănătăţii şi Consiliul superior de medicină legală.
Vă dați seama în ce labareala de țară bananiera trăim? Să fie poftiți șoferii să dea probe de singe pe marginea drumului ca așa vrea un Garcea de la Codăiești deal ori Coțușca vale ? La niște cacaturi de drug test care dau și cu pînă la 50% rezultate aiurea , false ? Ai ca n-ar fi o mare scofală ca îți suspendă permisul pentru 3, 4 , 5,8,12,20 , 45 de zile zile , săptămîni , de fapt luni pînă primești rezultatele dar ți se deschide pe loc și dosar penal pentru consumare de stupefiante , droguri , și pînă dovedești tu în instanță că ai luat un nurofen ori un ketonal de dureri de dinți ori de cap te da patronul afară și te știe tot neamu și vecinii ca ai belele și dosar penal cu droguri și te-ai dus dracu oricum ar ieși !