Antreprenorii din Iași sunt nemulțumiți de haosul din sistemul RO e-Factura. Specialiștii în digitalizare spun că antreprenorii au nevoie de un soft special pentru a putea să încarce rapid facturile în sistem. Blocaje au apărut în fiecare zi în diverse etape ale înscrierii în sistemul e-Factura
Antreprenorii din Iași, care utilizează sistemul e-Factura, spun că e un adevărat chin să încarci facturile. Aceștia susțin că sistemul ar trebui simplificat pentru ca documentele să ajungă mai ușor la ANAF. Sistemul de facturare electronică e-Factura, administrat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este obligatoriu, de anul acesta, în relația dintre firme, respectiv business2business-B2B. Astfel, până în luna iulie 2024, societățile au un termen de 5 zile în care să încarce factura emisă în acest sistem obligatoriu. Antreprenorii din Iași au încercat, dar au întâmpinat probleme.
„E un sistem prost făcut. Noi ne-am chinuit aproape o zi ca să încărcăm două facturi. Nu se poate așa ceva! E o bătaie de joc”, susține un antreprenor din Iași.
Specialiștii în digitalizare spun că antreprenorii au nevoie de un soft special pentru a putea să încarce rapid facturile în sistem.
„Drumul către digitalizare este pavat cu intenții bune, dar se face cu biciul. Nivelul de frustrare al contribuabilului este la cote maxime. Sistemul RO e-Factura a generat cel mai mare haos din ultimul deceniu în mediul antreprenorial, statul român fiind nepregătit să gestioneze schimbarea pe care o impune și dând dovadă de incompetență în digitalizare prin erorile multiple ale acestui sistem. De asemenea, statul eșuează din nou în a dezvolta o relație bună cu contribuabilii, învinovățindu-i pe aceștia pentru blocaje pe care el însuși le-a creat prin gestionarea rudimentară a implementării e-Factura”, subliniază reprezentanții NextUp Solutions, una dintre principalele companii de software care oferă soluții de automatizare pentru e-Factura.
Ieșenii au întâmpinat probleme când au încărcat facturile.
Antreprenorii din Iași, nemulțumiți de haosul din sistemul e-Factura
NextUp Solutions, producător de software cu peste 6.000 de IMM-uri în portofoliu, avertizează că cei mai mulți antreprenori și contabili sunt debusolați și dezamăgiți de haosul generat și modul în care statul s-a raport la e-Factura. În plus, aceștia arată că activitatea lor a fost blocată de haosul generat de e-Factura, pierzând timp și bani.
„Prin implementarea RO e-Factura, instituțiile statului își propun să dea cu bățul în contribuabil, amenințând cu amenzi, în cazul nealinierii la sistem. În același timp, ANAF nu este pregătit pentru valul de informații fiscale care va veni nici pe departe. Infrastructura existentă s-a blocat la nici 25 la sută din estimatul de documente anunțat. Ba mai mult, deocamdată, sistemul existent nici nu preia corect facturile transmise, dublând printr-o trimitere eronată documentele în contul SPV.
În ciuda promisiunilor statului cu privire la eficiența și simplificarea proceselor administrative, implementarea sistemului e-Factura a generat, în primele săptămâni din an, un mare haos. Contrar asigurărilor repetate ale autorităților, se pare că statul nu a fost pregătit pentru volumul masiv de informații și tranzacții care trebuie gestionate prin această inițiativă și să gestioneze schimbarea pe care o impune.
Totodată, dă dovadă de incompetență în digitalizare prin erorile generate de sistem. Toate astea creează o relație de neîncredere în instituția de control fiscal din partea contribuabilului, iar nivelul de frustrare este cu atât mai mare cu cât oficialii au tot anunțat amenzi, date fixe și s-au absolvit de orice vină a nefuncționării sistemului. Adică dăm cu biciul, fără să explicăm pentru ce îl pedepsim pe antreprenor”, declară Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Angajații ANAF au protestat anul trecut.
A crescut cererea pentru softuri
Prin implementarea e-Facturii pentru facturi B2B, firmele din întreaga țară s-au confruntat cu o serie de probleme tehnice și administrative. Astfel, erorile generate de e-Factura au dat peste cap activitatea în multe societăți, pierzându-se timp prețios și bani cu transmiterea facturilor în Spațiul Privat Virtual (SPV), în loc ca operațiunile zilnice să funcționeze eficient. Astfel, pe fondul problemelor generate de implementarea e-Factura, multe firme au accelerat procesul de digitalizare, solicitând softuri de facturare care transmit în mod automat facturile în SPV. În acest sens, cererea pentru softuri de facturi a crescut cu peste 50 la sută numai în primele două săptămâni din ianuarie.
„Cererea exponențială pentru softuri de facturare este, printre altele, o consecință a implementării e-Facturii de la 1 ianuarie. Sigur, poți să faci și muncă manuală, dar nimeni nu vrea birocrație în plus în ograda proprie. Antreprenorul vrea să lucreze curat, vrea predictibilitate în general și mai ales în privința costurilor generate de birocrație. E- Factura este, în esență, un pas bun, vom ajunge într-o zi să știm despre această raportare, dar să nu avem nevoie să facem mai nimic legat de ea, deoarece o fac softurile. Softurile sunt pregătite. Antreprenorul vrea. Contabilul face. Statul ne promite, dar ne blochează cu neputința lui. Și ne amenință cu amenzi după 31 martie. Vorbă multă, rezultate deloc”, explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Specialiști în digitalizare: „Cu un soft potrivit, facturile sunt transmise în SPV cu un singur click, în doar o secundă”
Considerată de mulți antreprenori o muncă în plus, transmiterea facturilor e-Factura are loc instantaneu cu softul potrivit, mai spun specialiștii în digitalizare.
„Completarea manuală a datelor pentru fiecare factură pe site-ul ANAF poate dura și 10 de minute, în funcție de numărul de linii de pe factură și abilitatea utilizatorului de a completa datele necesare rapid. Fiecare factură de vânzare emisă de către contribuabil va trebui încărcată în SPV. Fără un soft, acest lucru se desfășoară în felul următor: pentru fiecare factură emisă este necesară conversia din PDF în XML, apoi accesarea SPV și încărcarea XML-ului în SPV.
De asemenea, trebuie accesat și verificat des SPV pentru facturile așteptate de la furnizori, fiecare factură va trebui descărcată în format XML și apoi convertită în format PDF. Acest lucru va îngreuna considerabil munca, mai ales că tot acest proces anevoios va trebui efectuat în termen de 5 zile de la emiterea unei facturi, pentru a evita eventuale amenzi. În schimb, cu un soft potrivit, facturile sunt transmise în SPV cu un singur click, în doar o secundă, și sunt descărcate automat din SPV odată primite de la furnizori”, mai spun specialiștii NextUp Solutions.
Pentru utilizarea sistemului, operatorii economici din Iași trebuie să fie înregistrați în Spațiul Privat Virtual pe site-ul ANAF: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/inreg_inrol_pf_pj_spv.). De asemenea, trebuie să se autentifice cu certificat pe acest site. Haosul din sistemul e-Factura este reclamat de antreprenorii din Iași.
voia ea sa faca sistemul si n-a prins contractul. ghinion.
Si pe tipa cu videochat-ul, parca tot Epure o cheama. Tot mai multe dudui bat la portile IT-ului, in speranta ca vor apasa butonul cu noroc😁.
❤E-factura e perfectă ! Nu se mai pot face șmekerii !
Pană sa apară e-factura…era haos, fiecare făcea rost de o factură pe hartie și o punea la pierderi,etc. Acuma …CIUCIU!
ATÂT DE FAINĂ E FACTURA ELECTRONICĂ ÎNCÂT FERMIERII ȘI ȘOFERII AU CERUT ELIMINAREA EI PÂNĂ LA UN PRAG DE 1 000 000 EURO !
1 MILION DE EURO. 😅🤣😅😆😆🤣
DOMNE FEREȘTE, CÂTĂ EVAZIUNE MAI ERA PE DOMENIUL TRANSPORTURILOR DAR ȘI A CEREALELOR…PE VREMEA FACTURII DE HÂRTIE. Gata ! Dacă vor mai scoate și banii cash, o să fie finalul evaziunii fiscale în Balkani !
Slugoii astia ordinari, nu pot face nimic ca lumea. La ce mai sunt acolo? De ce nu-si iau lumea in cap? Ne-ar fi mai bine fara ei.
Folosiți un soft adecvat. Nu va plângeți in presa.