Firmele din România care trimit mesaje comerciale vor fi amendate! Mesajele comerciale, fie ele SMS sau prin e-mail, pot să atragă o amendă uriașă, dacă destinatarii nu se pot dezabona de la ele. Nerespectarea acestor cerințe poate atrage sancțiuni din partea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Iată ce reguli trebuie să respecte firmele care trimit românilor mesaje comerciale.
Firmele din România care trimit mesaje comerciale vor fi amendate!
Firmele din România care trimit mesaje comerciale, fie sub formă de SMS, fie prin e-mail, trebuie să implementeze mecanisme eficiente pentru ca destinatarii să poată refuza aceste comunicări. În caz contrar, companiile și firmele pot primi amenzi uriașe pentru nerespectarea regulilor privind datele personale. Firmele sunt obligate să prelucreze doar datele necesare pentru un scop specific, să limiteze accesul la aceste date și să asigure conformitatea operațiunilor cu regulile privind protecția datelor.
Firma trebuie să oprească prelucrarea datelor persoanei vizate în scop de marketing direct în cazul în care clientul nu mai dorește să primească mesaje comerciale. Mai mult, firma trebuie să implementeze măsuri tehnice și organizatorice adecvate, inclusiv instruirea personalului, pentru a soluționa cererile persoanelor vizate. De asemenea, procedurile de retragere a consimțământului pentru mesaje comerciale trebuie să fie disponibile și să funcționeze corect. Dacă se încalcă aceste reguli, firmele care trimit mesaje comerciale și nu permit clienților să se poată dezabona de la ele riscă să fie sancționate cu amenzi mari sau în unele cazuri antreprenorii pot fi obligați să închidă afacerea sau chiar să radieze firma.
Reguli stricte pentru cei care dețin o afacere
Cei care au o afacere profitabilă vor avea de respectat mai multe reguli începând din anul 2025. Toate firmele trebuie să își actualizeze obiectul de activitate în conformitate cu noile coduri CAEN Rev. 3. Procesul de actualizare a codurilor CAEN implică respectarea noilor prevederi și adaptarea activităților economice la standardele actualizate. Legea se aplică de la 1 ianuarie 2025. Scopul acestui demers este de a adapta activitățile economice la noile realități și standarde internaționale. După actualizare, profesioniștii vor primi un certificat de înregistrare care reflectă informațiile actualizate din registrul comerțului.
În acest context, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) intenționează să aplice automat noile coduri CAEN pentru firmele înregistrate recent, iar pentru societățile deja existente, se va urmări actualizarea treptată a obiectului de activitate. Pentru persoanele juridice, în cazul în care actualizarea obiectului de activitate nu presupune modificări semnificative, acestea trebuie să completeze formularul tipizat „Cerere de înregistrare în registrul comerțului – Anexa 2a”. Pentru persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF), procedura de actualizare a obiectului de activitate implică utilizarea formularului dedicat „Cerere de înregistrare în registrul comerțului – Anexa 2b.”
Pentru societățile care solicită înmatricularea sau înregistrarea în registrul comerțului, va deveni obligatorie încadrarea activităților acestora în clasele CAEN Rev. 3. Pentru entitățile deja înregistrate, actualizarea obiectului de activitate conform CAEN Rev. 3 se va face treptat, fie la inițiativa titularului entității, fie cu ocazia înregistrării unei noi mențiuni în registrul comerțului.
O altă regulă pe care trebuie să o respecte firmele din România se referă la mesajele comerciale trimise clienților. Firmele trebuie să ofere posibilitatea românilor de a se dezabona de la aceste mesaje dacă nu mai vor să le primească. În caz contrar, firmele care nu permit asta vor fi sancționate cu amenzi uriașe.
Ce face ANSPDCP cu Orange si Vodafone, care vand pe fata baze de date cu numere de telefon, nume, varsta, ocupatie, oras de resedinta, etc., oricarei firme care vrea sa cumpere si sa foloseasca asa ceva?