Comercianții de biciclete din Iași susțin că, în ultimii doi ani, a crescut cererea din partea clienților, pe fondul pandemiei de COVID-19, însă nu mai sunt stocuri suficiente pentru a acoperi solicitările. Problemele cu aprovizionarea au apărut din cauză că produsele sunt blocate și s-au scumpit transporturile din China. Listele de așteptare cu clienții care vor biciclete sunt până în primăvara anului viitor
Cererea pentru achiziția de biciclete a crescut începând cu anul trecut, pe fondul pandemiei de COVID-19, și a continuat să fie ridicată și în 2021, spun comercianții de biciclete din Iași. Chiar dacă au clienți, reprezentanții magazinelor de profil din Iași spun că au probleme cu stocurile, din cauza situației create la nivel global. Astfel, nu se mai produc suficiente biciclete, iar transporturile din China sunt uneori blocate, motiv pentru care acestea ajung cu câteva luni întârziere în țară.
„Vrem să vindem, dar nu mai avem prea multe biciclete. Nu se mai fac suficiente biciclete. A crescut cererea din partea clienților, dar, din păcate, mai refuzăm din comenzi sau nu mai au răbdare clienții să aștepte până le vine comanda, adică anul viitor. E o problemă la nivel global, din cauza pandemiei de COVID-19”, susține Ionuț, reprezentantul unui magazin în care se vând biciclete, din zona Gării Iași.
Comercianții de biciclete spun că, dacă în 2019 vindeau câteva bucăți într-o lună, anul acesta au vândut zeci de bucăți în același interval.
Comercianții de biciclete din Iași spun că există cerere din partea clienților, dar nu sunt produse pe piață
Potrivit lui Laurențiu Zbranca, șef de magazin Bike Mania, cererea din partea clienților a crescut cu 120 la sută în acest an, față de 2019, însă, din cauza problemelor cu aprovizionarea, s-au făcut liste de așteptare.
„Cererea a fost foarte mare începând cu anul 2020, de aceea toate stocurile s-au epuizat, chiar și pe 2021-2020. Se fac precomenzi. Faci acum precomandă, de exemplu, iar, abia în februarie, martie și aprilie 2022 vin bicicletele. Clienții nu prea au răbdare să aștepte atât, dar nu au încotro. Nu știm când vom primi bicicletele… Avem liste de așteptare. Abia anul viitor dacă vor veni comenzile. E o problemă cu transporturile, pentru că vin din China bicicletele, iar transporturile s-au scumpit. Anul trecut au mai fost stocuri, s-a rezolvat cu cererea, dar s-au epuizat stocurile și, acum, nu mai avem prea multe biciclete”, susține Laurențiu Zbranca.
Laurențiu Zbranca: „Nu mai avem modelele scumpe în magazin, s-au vândut toate!”
Cele mai scumpe biciclete vândute în Iași costă între 5.000 și 6.000 de euro.
„Se vând cantități mari de biciclete. Cererea e mare pe biciclete clasice, dar și pentru cele electrice. Cele mai căutate sunt bicicletele care costă între 3.000 și 5.000 de lei fiecare. Dar am vândut și biciclete de 5.000-6.000 de euro, cele mai scumpe. Nu mai avem modelele scumpe în magazin, s-au vândut toate! Clienții sunt și cei pasionați de biciclete, dar sunt și persoane care, având în vedere pandemia de COVID-19, au început să iasă cu bicicleta la plimbare. Giant, Merida sau Lapierre sunt modelele de biciclete cele mai vândute. Modelul Giant, dar cu un cadru de carbon, este printre cele mai scumpe. Prețul crește în funcție de piesele bicicletei. De exemplu, dacă are un cadru de carbon, bicicleta e mult mai ușoară, mai fiabilă, mai sprintenă, ca să spun așa”, adaugă Laurențiu Zbranca, șef magazin Bike Mania.
Pe de altă parte, în Iași urmează să fie amenajate mai multe piste pentru bicicliști.
Doru Iordache, antreprenor: „Un schimbător care, în 2020, costa 50 de lei, acum costă între 70 și 90 de lei!”
Antreprenorii care vând sau repară biciclete spun că și piesele de schimb s-au scumpit pe fondul pandemiei de COVID-19.
„Nu prea avem producție, din cauza pandemiei. Asta e criza produsă de pandemia de COVID-19! Eu lucrez cu distribuitorii care fac precomenzi pentru lunile următoare, deoarece, în cursul acestui an, au adus puțină marfă. Producția de anul acesta e mai mică față de 2020 și 2019, piesele sunt scumpe. De exemplu, un schimbător care costa 50 de lei anul trecut, acum costă între 70 și 90 de lei! E cerere mare, nu e producție, din cauză că piesele se produc în China, iar, la nivel global, e o problemă cu producția. De asta nu prea se mai găsesc biciclete în comerț. Sunt persoane care vin și cumpără biciclete ieftine, la mâna a doua, sau mai scumpe, la 8.000 de lei, de exemplu”, a precizat Doru Iordache, administratorul firmei Vânzări biciclete, din zona Cantemir, de unde clienții pot cumpăra biciclete sau le pot repara.
Dacă vânzările în magazinele cu biciclete din Iași au mers foarte bine în plină pandemie de COVID-19, și afacerile mici, de familie, au cunoscut succesul tocmai datorită digitalizării accelerate.