De mai bine de patru ani, utilizatorii de Facebook din România au la dispoziție serviciul „Facebook Marketplace“. Practic acest serviciu oferă acces la o piaţă de vânzări online, care poate fi accesată de pe contul de Facebook al fiecărui utilizator.
Astfel, cei care își doresc un produs nou sau „la mâna adoua“ au această opţiune pe internet. Această piaţă se dorește o alternativă la paginile de vânzări şi cumpărări online, principalii competitori fiind olx.ro, okazii.ro și lajumate.ro.
„Piața online“ de la Facebook funcţionează de mulți ani în alte 26 de ţări şi este dedicată utilizatorilor obişnuiţi, dar și miciilor afceri care astfel pot să-și promoveze și să vândă mai ușor produsele.
Prin acest serviciu de la Facebook, profilurile celor care vând sau cumpără diverse lucruri pot fi consultate, la fel ca şi prietenii comuni. Astfel, atât cumpărătorul cât și vânzătorul au garanția că nu pot fi păcăliți . În ceea ce privește modaliattea de plată, aceasta se face de obicie online, însă în cazul în care cumpărătorul sau vânzătorul sunt din aceeași localitate sau din localități apropiate plate se poate face și direct, iar produsul achiziționat poate fi văzut în realitate înainte de cumpărare.
Facebook Marketplace: Cum funcționează
Facebook Marketplace nu se adresează marilor producători sau marilor comercianți. De obicei, la acest serviciu apelează utilizatorii obișnuiți, dar și de cei care au mici afaceri şi nu vând produse în cantităţi mari sau servicii
Serviciul poate fi accesat atât prin aplicaţia Facebook, pe telefon sau tablet, dar și în varianta desktop, pe reţeaua de socializare, la categoria „Explore“, în partea dreaptă a paginii web, prin butonul „Marketplace“.
În acest serviciu, utilizatorii obișnuiți pot lista produse,pot încărca poze cu produsele comercializate, descrieri ale acestora şi notând un preţ pentru fiecare produs. În ceea ce-i privește pe cei interesați să cumpere, aceștia au posibiliattea să vedea produsele puse la vânzare și să aleagă dacă afişarea se va face în funcţie de proximitatea vânzătorului sau ordonată în funcţie de preţ.
Serviciul este absolut gratuit
Foarte important este faptul că utilizatorii Marketplace nu sunt taxaţi pentru produsele listate iar Facebook nu are impusă vreo taxă. Asta deoarece serviciul nu se adresează marilor firme.
Ideea lansării acestui serviciu a venit ca urmare a numărului din ce în ce mai mare de persoane care foloseau Facebook ca un loc de întâlnire între ofertă și cerere pentru multe produse și servicii.
Spre deosebire de alte platforme de vânzare produse, la Facebook Marketplace există mai multă transparenţă în ceea ce îi priveşte pe cei care vând şi cumpără pentru că atât vânzătorul cât şi cumpărătorul trebuie să fie logaţi cu profilul lor pentru a putea face tranzacţia. În plus, utilizatorii pot vedea istoricul vânzărilor fiecărui utilizator sau pot raporta către Facebook dacă sunt nereguli într-o tranzacţie.
În momentul în care serviciul a intrat pe piața europeană, după succesul avut în SUA, specialiştii în domeniu anunţau că se aşteaptă ca aproape 85% dintre utilizatorii Facebook să apeleze la acest serviciu. Așteptările nu le-au fost înșelate, peste 80% dintre utilizatorii rețelei de socializare intrând cel puțin o dată pentru a vizualiza măcar, dacă nu chiar pentru a cumpăra un produs părin intermediul marketplace.