Prima pagină » Titlurile zilei » Explozie pe piața livrărilor la domiciliu din Iași, din cauza pandemiei de COVID-19. Cererea din partea clienților a crescut cu până la 50 la sută. Bucătar: „La un moment dat s-a blocat și aplicația foodpanda”

Explozie pe piața livrărilor la domiciliu din Iași, din cauza pandemiei de COVID-19. Cererea din partea clienților a crescut cu până la 50 la sută. Bucătar: „La un moment dat s-a blocat și aplicația foodpanda”

19 nov. 2020, 02:00,
Raluca Costin în Titlurile zilei

Piața livrărilor la domiciliu din Iași s-a dezvoltat de la debutul pandemiei de COVID-19 până în prezent. Potrivit reprezentanților restaurantelor și firmelor de catering, creșterea numărului de comenzi din partea clienților care solicită livrarea produselor în fața ușii a crescut cu până la 50 la sută. Reprezentanții restaurantelor din Iași susțin că cele mai multe cereri vin din partea clienților seara, după ora 21:00, când clienții comandă pe diverse aplicații precum foodpanda sau takeaway. Domeniul HoReCa este printre primele afectate de pandemia de COVID-19

Astfel, dacă în timpul zilei comenzile vin de la mici firme unde angajații solicită livrarea prânzului, seara comandă în special studenții străini sau persoanele care lucrează de acasă.

„Cele mai multe comenzi vin după ora 21:00. Comandă mai ales studenții străini, dar și români, persoane care lucrează de acasă. La un moment dat au venit pe tablete 7 comenzi într-un minut. În medie, într-o zi, avem 50 de comenzi. La un moment dat s-a blocat și aplicația foodpanda. Un client care comandase pe la 1 și 20 noaptea, prin platforma foodpanda, nu mai primise confirmarea comenzii, a sunat din nou la noi, îi arăta că se prepară comanda, dar nu era confirmată. Abia după câteva minute a primit confirmarea. Suma plătită pentru o comandă crește dacă se face prin platformele online și cu 10-20 de lei. Durata unei comenzi la noi este de 60 de minute, minimum”, susține Ioana, bucătar într-un restaurant din centrul Iașului.

Piața livrărilor la domiciliu din Iași s-a dezvoltat de la începutul pandemiei de COVID-19 până în prezent

Atât restaurantele cu program non-stop, cât și cele care și-au modificat programul, preluând comenzi de la ora 12 până la ora 3 noaptea, au un flux continuu de comenzi zilnic. Astfel, în medie, un restaurant primește 40-50 de comenzi într-o zi, însă sunt situații când numărul livrărilor la domiciliu făcute zilnic depășește 100 de comenzi. Astfel, numărul comenzilor a crescut chiar și cu 50 la sută.

„Da, s-a înregistrat o creștere a comenzilor pentru livrările la domiciliu. Chiar de la începutul pandemiei s-au observat schimbări pe partea aceasta de livrări la domiciliu”, susține Ionuț Marcu, reprezentant Take&Eat.

Adriana Amariței, „Cao”: „Comparativ cu anul trecut avem cu 30 la sută mai multe comenzi pentru livrări la domiciliu anul acesta”

Primele modificări privind livrările la domiciliu au început să apară chiar din luna martie, când a fost starea de urgență.

„A început să crească cererea de la începutul pandemiei până acum. Comparativ cu anul trecut, avem cu 30 la sută mai multe comenzi pentru livrări la domiciliu anul acesta. Comanda minimă este de 20 de lei și ajunge și la 500-700 de lei. Diferă numărul de comenzi de la o zi la alta, dar avem, în medie, 40 de comenzi pe zi. Noi lucrăm și cu aplicațiile pentru livrările la domiciliu, unde avem plasate cele mai multe comenzi, dar lucrăm și cu proprii livratori”, susține Adriana Amariței, reprezentant restaurant „Cao”.

Reprezentanții restaurantelor din Iași susțin că în această perioadă clienții comandă produse de post

Adriana Amariței mai spune că cererea va crește în continuare întrucât firmele care fac livrări la domiciliu fac angajări pentru a fi pregătite pentru o perioadă aglomerată.

„Firmele care au angajat curieri în acest an odată cu creșterea cererilor din partea clienților fac în continuare angajări. Chiar astăzi am văzut noi anunțuri de angajare. În general, clienții care comandă la noi vor orez, spaghete, supe și acum, pe perioada postului, vindem foarte bine legumele. Clienții sunt în general cei care fac telemuncă”, a spus Adriana Amariței, reprezentant restaurant Cao.

Ioana Luca, „Andalu”: „Atunci când e ziua cuiva sau când sunt în familie, clienții vor să se răsfețe și să încerce ceva nou”

Un alt restaurant din Iași, cu specific spaniol, care face livrări la domiciliu, este „Andalu”. Potrivit Ioanei Luca, care a înființat împreună cu soțul său restaurantul, în urmă cu aproape doi ani, cele mai multe comenzi sunt primite în weekend.

„Noi am început din luna martie să facem livrări la domiciliu. Fiind la început, nu prea știam ce e cu asta, dar am reușit să ne organizăm și am adaptat meniul pentru livrări. În weekend avem cele mai multe comenzi. Atunci când e ziua cuiva sau când sunt în familie, clienții vor să se răsfețe și să încerce ceva nou. Livrarea comenzilor la domiciliu e o variantă de supraviețuire pentru noi, acum, nicidecum pe termen lung. Am amenajat și terasa, dar pentru că e frig, practic e degeaba”, spune Ioana Luca, fondator „Andalu”.

Firmele care fac livrări la domiciliu au făcut masiv angajări de la debutul pandemiei până în prezent

Potrivit lui Costel Grojdea, inspector-șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), firmele care fac livrări la domiciliu au angajat sute de persoane și recrutează în continuare personal.

„Restaurantele s-au reorientat spre această modalitate de a comercializa produsele, în contextul pandemiei de COVID-19. Firmele care fac doar livrări la domiciliu au făcut noi angajări și mai fac. Cu siguranță a crescut numărul angajaților din acest domeniu unde patronii s-au axat pe livrări la domiciliu, dar și la firmele de livrări. La firme cu peste 50 de angajați se stabilește și acel program decalat pentru a se evita aglomerările de la intrarea și ieșirea din instituție sau din mijloacele publice de transport în comun”, susține Costel Grojdea, director ITM Iași.

Angajații din domeniile afectate de pandemia de COVID-19 au încasat șomaj tehnic în valoare de 125 de milioane de lei

Domeniul HoReCa a fost printre primele afectate de pandemia de COVID-19, patronii de restaurante fiind nevoiți să se orienteze spre livrările la domiciliu pentru a rezista pe piață. Mare parte dintre administratorii restaurantelor au trimis angajații în șomaj tehnic pentru o perioadă de câteva săptămâni sau luni. În perioada aprilie-septembrie 2020, AJOFM Iași a plătit șomaj tehnic în valoare de 125 de milioane de lei pentru angajații din domeniul HoReCa, comerț, industrie sau transporturi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *