Experiența unui jurnalist american, călător într-un tren de noapte București-Chișinău: «Ca pe vremea lui Stalin!»

Experiența unui jurnalist american, călător într-un tren de noapte București-Chișinău: «Ca pe vremea lui Stalin!»

03 mai 2022, 08:29
BZI.ro, în National

 

Charles R. Davis, senior reporter la publicația americană Business Insider, a avut ocazia să trăiască exotismul unei călătorii de la București la Chișinău cu un tren de noapte. Și pentru că i s-a părut într-adevăr o experiență memorabilă, a ținut s-o relateze și cititorilor site-ului la care lucrează…

”O «experiență». Pentru asta, au tras concluzia cei cărora le-am povestit despre acest calvar, ar merita să petreci aproape 14 ore într-un tren care arată și în care te simți de parcă ar transporta disidenți în Siberia în vremea lui Iosif Stalin doar ca să ajungi din capitala României la Chișinău”, a scris jurnalistul american.

Fără să țină neapărat la ștaif, americanul mărturisește direct că a ales călătoria cu trenul pentru că era mai ieftină: pentru un bilet CFR Călători a plătit 32,34 dolari, adică vreo 150 de lei, ieftin față de cei 750 de lei, cât l-ar fi costat avionul. Autobuzul nu a fost în niciun moment o opțiune.

”Epoca sovietică nu-i face dreptate – are cel puțin jumătate de secol. Este primitiv. Călătoria nu e atât de lină pe cât ar trebui să fie cu un vehicul care alunecă pe șine. Se simte de parcă ar călca în gropi”, își povestește americanul impresiile de călătorie, menționând că abia s-a putut strecura în trenul cu vagoane de dormit.

Nu a găsit numărul patului în care ar fi trebuit să doarmă, dar până la urmă a dat peste un loc liber. A primit o saltea ”cu pete”, o pernă și cearceafuri cu miros puternic de detergent – ceea ce l-a mulțumit. Nici baia nu l-a dezamăgit, dar lipsa unui vagon restaurant, da. ”Adu-ți propria mâncare și apă, altfel vei fi flămând și însetat”, și-a consiliat el cititorii.

Totuși, altceva l-a stresat pe parcursul călătoriei: n-a putut să doarmă sub nicio formă.

La graniță a trecut, fără să știe, printr-o situație prin care trec toți românii și moldovenii care fac acest drum: un polițist i-a cerut pașaportul și a dispărut cu el o oră. Apoi, a revenit cu el ștampilat.

”Era după 1 noaptea și am crezut că pot încerca să adorm din nou, presupunând că nu mă va mai întrerupe nimeni până la Chișinău”, a mai scris acesta.

Speranțele sale n-au avut nicio șansă să se îndeplinească pentru că a mai urcat un polițist în tren și l-a întrebat de ce vrea să vină în Republica Moldova. Și povestea nu s-a încheiat aici. A urmat momentul schimbării boghiurilor vagoanelor de tren.

”Nu toate țările au șine de aceeași lățime, motiv pentru care trebuie să le schimbi. Explicația populară: ca să se împiedice invaziile străine și contrabanda în timpul perioadei sovietice. Am aflat acest lucru după ora 3 dimineața”, mai spune americanul.

Pe la 4 dimineața a reușit, într-un final, să adoarmă. La un moment dat, însă, un bărbat l-a scuturat puțin și i-a strigat ”probabil în rusă sau în română” să se trezească. Se întâmpla cu vreo 40 de minute înainte de sosirea la destinație.

A mai strigat cineva la el ”cinci minute!” și atunci și-a dat seama că ajunsese. Stătea după el un angajat al companiei feroviare. Și-a strâns în grabă lucrurile și a coborât. Traducătorul lui îl aștepta pe peron, în gara din Chișinău. ”Credeam că ăsta e trenul nou”, i-a spus el surprins.

 

Comentarii
  • Din cand in cand, in colonii este trimis un „metru”, cum este si acest (sa zicem) jurnalist. Rolul „metrului” este sa masoare discrepantele dintre metropola si colonie.

  • Johnny Knoxville from the Jackass!

    Welcome in the South East of Europe were the infrastructure is the same of WW2!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *