O instituție financiară a fost chemată la bară de către un ieșean. Într-un dosar ce are ca obiect îmbogățirea fără justă cauză, reclamantul le cere magistraților ieșeni să constate că în contractul de credit au fost inserate clauze abuzive. Acesta este nemulțumit de faptul că a fost obligat să achite tot felul de comisioane și taxe, susținând că nimeni nu și-a bătut capul să îi explice prevederile contractului
Un bărbat din județul Iași i-a acționat recent în judecată pe reprezentanții BRD Finance IFN SA. Astfel, Dumitru Vîrcolici le cere magistraților din cadrul Judecătoriei Iași să constate că instituția a introdus unele clauze abuzive în contractul de credit perfectat între cele două părți.
Reclamantul a precizat în acțiunea depusă la instanță că solicită constatarea clauzelor abuzive în ceea ce privește comisionul de emitere a cardului (35 de lei), comisionul de analiză a dosarului (100 de lei), comisionul lunar pentru administrare a creditului (4 lei / lună), cota lunară de asigurare de viață de 0,2 la sută, comisionul de reînnoire a cardului (45 de lei), comisionul de refacere / reînnoire a cardului (45 de lei), comisionul de utilizare a cardului ATM BRD de 1,9 la sută, plus 3 lei (minimum 5 lei), dobânda anuală efectivă pentru combina frigorifică și fierul de călcat (de 35,5166 la sută), dobânda penalizatoare de 70 la sută, dar și să se constate că dobânda nu este reliefată funcție de marjă și de indicele de referință și, ca atare, ar trebui să aibă valoare zero.
„Tot riscul, transferat asupra mea!”
Ieșeanul le-a povestit judecătorilor cum au început bătăile de cap pentru el.
„Pe data de 30 aprilie 2015, am vrut să cumpăr câteva produse de uz casnic de la un magazin, în valoare de 1.509,91 lei. Am semnat factura emisă de magazin și contractul de emitere a unui card. Am observat că, pe lângă faptul că scrisul este aproape ininteligibil, mic, exprimarea întortocheată, cu un limbaj „de lemn” ce apare în tot cuprinsul textului pe care nu mi l-a explicat nimeni, apar propoziții înșirate fără a avea o statuare în pagină ușor de înțeles și de accesat. Am fost pus în fața unui contract neexplicat de nimeni, nu mi-a fost explicat nimic din ceea ce urma să achit”, a precizat bărbatul.
Clauze abuzive, inserate în contract
Acesta a adăugat că el a avut calitatea de consumator în cadrul contractului, iar, potrivit legislației, comerciantul are o serie de obligații, printre care un loc aparte îl ocupă obligația de a se abține de la inserarea în contracte de clauze abuzive.
„Solicit să observați că aceste costuri, ce mi-au fost puse în sarcină, nu sunt explicate de bancă, tot riscul transferându-se asupra mea! În speța de față este indubitabil faptul că am încheiat cu BRD Finance IFN SA o convenție pentru emiterea unui card de credit în vederea achiziționării cu plata prețului în rate a unor bunuri de consum. Valoarea totală a tranzacției inițiale, de 1.727,72 lei, era rambursabilă în 11 rate lunare. Este util și imperios necesar să se constate că, în contractul de credit, sunt prevăzute unele dobânzi, foarte multe comisioane și penalități, toate prevăzute în sarcina mea. Acestea, prin cuantumul lor, prin posibilitatea modificării lor frecvente și unilaterale și prin modul de calcul, creează o disproporție vădită între drepturile și obligațiile asumate de părți”, a subliniat reclamantul.
La rândul lor, reprezentanții instituției financiare au contestat acțiunea ieșeanului și afirmațiile acestuia. Următorul termen de judecată al procesului a fost stabilit pentru data de 4 mai 2020.