La doar 18 ani, doi elevi olimpici din Iași au decis să recurgă la un gest emoționant, în plină perioadă de carantină și pe fondul gravei pandemii de COVID-19! Povestea tinerilor de la Colegiul Național „Costache Negruzzi” a devenit un adevărat fenomen, e virală în întreaga Românie! Sunt primii care s-au gândit la așa ceva! Inclusiv cei care se află în birourile de conducere ale Ministerului Educației și Cercetării – MEC trebuie să mediteze, să aplaude și să susțină proiectul lor. Succesul de care se bucură activitatea lor este dovedit de colegii lor olimpici care le sunt alături. O dovadă sunt și sutele de elevi din toată țara care vor să beneficieze de sprijinul pe care au decis să-l ofere cei doi ieșeni. Totul este gratuit și pe bază de voluntariat și are loc în cadrul proiectului „Elevi Pentru Elevi în Carantină”. Prin intermediul acestuia, cei care doresc, primesc rezolvări și explicații la diverse discipline școlare, inclusiv pregătire pentru examenul de Bacalaureat. Reporterii Cotidianului BUNå ZIUA IAȘI – BZI au dialogat, în exclusivitate, cu liceenii și o parte din colegii care sunt alături
Chiar dacă sunt săptămâni grele, tragice, pline de suferință și moarte, românii nu se predau și nu cad în deznădejde! Dimpotrivă, se implică și demonstrează că se poate, că merg mai departe și că ne vom face bine. Pentru toate acestea, exemplară și emoționantă este povestea a doi tineri de 18 ani, elevi olimpici ai Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași. Inițiativa lor, unică în toată țara, a devenit un adevărat fenomen, e virală și a atras sute și sute de elevi și liceeni din toată România.
De unde a plecat povestea și aventura celor doi elevi olimpici din Iași
Inclusiv indivizii aflați în birourile de conducere ale Ministerului Educației și Cercetării (MEC) trebuie să mediteze, să aplaude și să susțină proiectul lor. Succesul de care se bucură activitatea lor este dovedit de colegii lor olimpici care le sunt alături. Ceea ce fac ei este voluntar și gratuit. Reporterii Cotidianului BUNå ZIUA IAȘI (BZI) au reușit să dialogheze, în exclusivitate, cu cei doi liceeni (de clasa a XII-a la „Negruzzi”, profil Matematică – Informatică – n.r.) despre proiectul lor, intitulat sugestiv „Elevi Pentru Elevi în Carantină”. Este vorba despre Ana-Andreea Ioniță și Tudor Ilie.
„Eu și Tudor am inițiat acest proiect împreună. Fără el nimic din toate acestea nu ar fi existat. Dedicarea lui, vastele lui cunoștințe și talente, precum și ideile mereu altruiste au construit această inițiativă pas cu pas, totul pornind din suflet. Aceasta este povestea noastră”, începe Andreea.
Doresc să transforme carantina în ceva puțin mai ușor și mai prielnic pentru toată lumea
Ea continuă și spune că au făcut asta din dorința de a face o schimbare în timpurile dificile ale carantinei.
„Ne-am gândit că putem aduna forțele mai multor elevi pasionați de studiu și să le reunim cu scopul de a crea o comunitate din care elevii să poată învăța, iar noi să ne dezvoltăm alături de ei. Punem la dispoziție timpul nostru, sugestii pentru materiale de lucru, ajutor la rezolvarea temelor și în principal ajutor pentru pregătirea examenelor naționale. Grupul nostru de voluntari este în prezent de 60, iar cel al elevilor ce apelează la noi este uriaș. Avem, astfel, mare nevoie de voluntari care să ni se alăture în misiunea noastră. Suntem o familie în creștere și apelăm la elevi din toată țara care ar dori să transforme carantina în ceva puțin mai ușor și mai prielnic pentru toată lumea”, continuă aceasta.
Proiectul a început cu elevi de la licee ieșene
De precizat că proiectul a început cu elevi de la licee ieșene, în prezent echipa fiind formată în principal din elevi de la colegiile: „Costache Negruzzi”, „Național”, „Mihai Eminescu”, Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași. Le sunt alături și cei de la Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Suceava, respectiv Liceul Teoretic Internațional de Informatică București (ICHB) București. De asemenea, sunt printre ei și studenți binevoitori care au dorit să le fie alături. Momentan, orașele din care sunt elevii voluntari sunt: Iași, Suceava, București, Negrești, Gura Humorului și Câmpulung Moldovenesc.
„A fost o surpriză foarte plăcută pentru noi faptul că elevii care s-au înscris în proiect sunt dintr-o multitudine de părți ale țării, precum Iași, Vadu Moldovei, Târgu Frumos, Galați, Tecuci, Ploiești, Focșani, Gura Humorului, Rădăuți, Slobozia și multe, multe altele”, mai dezvăluie Ana-Andreea Ioniță.
„Ne bucură faptul că profesorii susțin inițiativa noastră”
Adolescenții arată că se bucură de susținerea colegiului „Negruzzi”, din partea direcțiunii școlii și a profesorilor. O persoană deosebită pentru ei este prof. dr. Luminița Cozmei.
„Ne bucură faptul că profesorii susțin inițiativa noastră și că s-au arătat atât de binevoitori și că s-au oferit să ne îndrume cu sfaturi, materiale și promovare. Am fost contactați și de profesori din alte județe pentru a ne lărgi gama de colaborări educative, fapt care ne dă speranță și întărește convingerile noastre despre un învățământ făcut cum trebuie.
Apoi, ne-a bucurat reacția pozitivă a atâtor elevi din țară, precum și faptul că în doar o săptămână lumea a răspândit atâtea vorbe bune și recomandari despre proiect. Cea mai mare satisfacție a noastră este când ne auzim cu un elev la telefon sau prin mesaje și putem vedea exact ce putem face pentru a îmbunătăți situația actuală, când vedem că ce facem noi chiar contează. Vedem în reacțiile elevilor și în mulțumirea lor că totul merită și vrem și mai mult să continuăm. Dorim să ajungem la cât mai mulți elevi, prin intermediul cât mai multor voluntari dornici să ni se alăture”, scoate în prim-plan, vizibil emoționată, negruzzista.
„Încercăm să ținem vie pasiunea pentru tot ce înseamnă învățare”
Concret, pe grupul public de Facebook al proiectului „Elevi Pentru Elevi în Carantină” se pot găsi sugestii de materiale de studiu precum link-uri utile, videoclipuri, site-uri educaționale și multe altele. Acolo, aceștia arată că și-au propus să țină vie pasiunea pentru tot ce înseamnă învățare și să-i încurajeze și pe alții că atât timp cât continuă sa studieze, totul va fi bine. Ei speră că acest proiect îi va inspira și pe alții să pornească pe acest drum și să construiască cu puterile lor o viață mai bună pentru alții.
„Pentru mine, proiectul a început printr-un telefon al Anei. Atunci, el era doar o idee, am început să dezbatem opțiuni și planuri încă de la acel apel. Nici nu mă gândeam că ar putea ajunge la o așa amploare și pot spune că sunt de-a dreptul uimit și incredibil de mândru de «Elevi Pentru Elevi în Carantină», de ce reprezintă el pentru elevii de pretutindeni.
Mă bucur enorm că pot face și că am făcut încă de la început parte din așa ceva. Să lucrez cu prietena și colega mea Ana este o experiență inedită și o oportunitate deosebită. O admir enorm. De când am început proiectul am avut ocazia să observ și să învăț din niște aptitudini ale ei care m-au dat pe spate pur și simplu. Sunt ferm convins că nimeni altcineva nu ar fi putut să aducă ceea ce am făcut la ce este acum”, mărturisește și Tudor Ilie.
„Generația noastră are ocazia de a demonstra că este pregătită să facă față cu succes provocărilor viitorului”
Tot ceea ce au detaliat inițiatorii este completat de cuvintele colegilor care au venit alături de ei. Aceștia afirmă că proiectul a dat un nou sens pregătirii constante la materiile care-i pasionează. Asta în virtutea convingerii că solidaritatea și integritatea morală reprezintă cele mai de preț coordonate axiologice inerente oricărui demers educațional viabil.
„Ca act de construcție, de edificare intelectuală și spirituală, învățarea constituie un câștig atât pentru fiecare dintre noi, cât și pentru felul în care vom conviețui și cred că, prin existența unui asemenea proiect, generația noastră are ocazia de a demonstra că este pregătită să facă față cu succes provocărilor viitorului și să se adapteze celor mai neprevăzute situații de viață.
Experiența de voluntar m-a învățat că pedagogia presupune un act formativ bilateral, căci în complementaritatea timpului acordat pregătirii altor elevi a venit de fiecare dată ocazia de a-mi dezvolta empatia, spiritul de sinteză și capacitatea de a intui ritmul și nevoile celuilalt. Mă bucur că am ales să mă implic în această inițiativă și sper că, împreună, vom reuși să ajutăm cât mai mulți colegi din întreaga țară să își îndeplinească obiectivele școlare”, crede Maria-Corina Dimitriu, clasa a XI-a la colegiul „Negruzzi”.
„Acest proiect mi-a amplificat respectul și fascinația față de profesorii mei”
În completare, și alți colegi arată că totul a devenit un fenomen și a creat emulație, atât în rândul lor, dar și al profesorilor lor.
„Proiectul reprezintă pentru mine șansa de a ajuta copiii care nu au înțeles bine Matematica și Fizica și totodată o autoevaluare a calității mele pedagogice. Este minunat să fii olimpic, dar în egală masură, să reușești să transmiți cunoștințele tale, îți conferă o bucurie aparte. Cu toții ne-am asumat responsabilitatea «elevilor» noștri, mai ales că unii au în față examene importante care le vor defini viitorul. Nu în ultimul rând, acest proiect mi-a amplificat respectul și fascinația față de profesorii mei și recunoștința de a fi un elev negruzzist”, declară George Ioan Stoica, clasa a X-a, tot la „Negruzzi”.
„Am avut nevoie de ajutor, iar la rândul meu, am vrut să ajut…”
În final, alți colegi din Moldova care s-au alăturat inițiativei celor doi tineri din Iași cred că, deși inițial au privit cu circumspecție totul, acum sunt convinși că este vorba de ceva spectaculos.
„Prima data când am văzut pe Facebook descrierea proiectului mi s-a părut foarte interesantă ideea. Inițial, însă, am fost și reticentă… Acum pot spune doar că proiectul acesta e uimitor. Și mă încântă faptul că pot vedea atâta unitate între elevi la nivelul țării noastre. Cu toții știm că acest concept de școală on-line are și avantaje, și dezavantaje, iar acest proiect menit să ajute elevii care au anumite lipsuri dă deja roade. Am avut nevoie de ajutor, iar la rândul meu, am vrut să ajut și aș putea spune că există beneficii în ambele părți. Pot spune că toate feedback-urile colegilor mei legate de acest proiect sunt pozitive. Sincer, ar fi foarte interesant ca acest proiect să devină unul permanent și nu numai pe perioada carantinei”, a conchis Evelina Georgiana Aionoaie de la Colegiul „Alexandru cel Bun”, Gura Humorului – județul Suceava.